Nová WRC v Paříži: Fiesta vs. Countryman vs. DS3

V Paříži si odbývá premiéru také celá nová generace rally speciálů. Mají 305 koní, ale žádné mezinápravové diferenciály. Budou jezdit bokem?

Pravidla šampionátu WRC se od příštího roku mění. Pod kapotami soutěžních speciálů už nenajdeme přeplňované dvoulitry, ale jen šestnástistovky, a auta budou menší. Dlouholetí rivalové, Ford a Citroën, proto chystají nové stroje. V Banbury u společnosti Prodrive jim mezitím roste konkurence v podobě Mini Countryman WRC. Všechny vozy se potkaly v Paříži.

Změny pro sezónu 2011 jsou revoluční. Výkon zůstává omezen na 305 koní, ale motory nesmějí mít víc než 1,6 litru. To znamená nižší točivý moment a tedy méně prostoru pro chyby. Celá řada dílů bude jednotná, pravidla předepisují jejich ceny i hmotnosti. Piloti se budou opět učit řadit ručně – platí naprostý zákaz automatických systémů a sekvenční převodovky dostanou klasickou páku. Končí také mezinápravové diferenciály, přední náprava bude napevno propojená se zadní. To znamená mnohem více ježdění smykem. Povolen je pouze systém, odpojující zadní nápravu při zatažení ruční brzdy.Současné speciály se proto na konci letošního roku stanou nepoužitelnými. Focus, který ve WRC závodil jedenáct let, udělá místo Fiestě. Tu pohání čtyřválcová šestnáctistovka EcoBoost s turbem a přímým vstřikováním. Vychází z produkčního motoru stejného označení, ale díky péči ladičů od Pipo Moteur má povolených 305 koní. Za její volant usednou Mikko Hirvonen Jari-Matti Latvala.

Výkon Citroënu DS3 WRC je na koně stejný jako u Fordu a Francouzi se chlubí rovněž točivým momentem: křivka vrcholí 350 newtonmetry. Na rozdíl od motoru Fiesty však jednotku DS3 vyvíjel Citroën Racing od začátku pouze pro použití v závodním speciálu. Pod sériově vyhlížející karoserií se ukrývá celá řada dílů, jejichž vazba na reálný svět je přinejlepším mlhavá. Třeba rám ze čtyřiceti metrů trubek. Také u Citroënu zůstávají piloti na svých místech.
Mini Countryman WRC, vyvíjený u Prodrivu, má za sebou teprve první testy v Británii a Portugalsku. Jeho vývoj začel vloni a cesta k úspěchu ve WRC je dlouhá a náročná. V sezóně 2011 se Mini zúčastní pouhých šesti soutěží z třinácti pořádaných, ale o rok později nastoupí do souboje naplno. Za volantem se objeví Kris Meeke, loňský šampion IRC. Jeho účast už je potvrzená oficiálně.

autoweb.cz

1.10.2010 3:15

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist