Ford Focus RS500

Limitovaná edice skvělého Focusu RS nepřináší žádné převratné novinky pod kapotou. Ale přesto je to auto, které se vryje pod kůži.
  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 5

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.6

RADOSTI
Brutální síla, výjimečnost, použitelnost, charakter

STAROSTI
Žízeň, apetit po benzínu, spotřeba paliva

Stojím na Polygonu Most a nevěřím svým očím. Prší, ba přímo lije. Jako z konve. Kladu si tedy otázku, jaký význam má měřit zrychlení, brzdnou dráhu a čas na kolo u auta, které přes přední kola přenáší na asfalt výkon 350 koní. Nejhorší na tom ale je, že se s tímhle autem už možná nikdy nesvezeme. No řekněte, nemáme my smůlu?Ford Focus RS500 může na někoho působit jako něco vytuněného, co si zvládnete postavit sami. Necháte si u Mountune načipovat motor, u 3M vám karosérii polepí fólií a máte vystaráno. Jenže budete postrádat jednu základní věc – cedulku s pořadovým číslem. Tohle je totiž limitovaná edice a i když se od obyčejného Focusu RS neliší nijak zásadně, můžete tuhle matně černou věc považovat za jiné a svým způsobem výjimečné auto.

Ford Focus RS nám rukama prošel již několikrát. Nejprve jsme se s ním seznámili na mezinárodní prezentaci na jihu Evropy, abychom ho později mohli porovnat s Nissanem 370Z v epickém souboji koncepcí na Nordschleife. A nedávno jsme se s ním ještě pořádně svezli na našich silnicích, abychom si připomněli, jak je to auto fantastické.Ve skutečnosti vypadá Ford Focus RS500 ještě lépe než na fotkách. Matná barva mu skutečně sluší a v kombinaci s černými koly, obřím křídlem a velkými otvory v nárazníku, které připomínají rozevřenou hladovou všepožírající hubu, působí mnohem zlověstněji než obyčejný a poněkud zbytečně křiklavý Focus RS. Ten totiž můžete mít jen v nudné bílé, umírněné a asi nejrozumnější modré a „lambo“ zelené.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie

Hlavním lákadlem Focusu RS500 je jeho výjimečnost. Ford byl dokonce tak důsledný, že novinářská a testovací auta odlišil vlastní cedulkou označující pořadí v limitované edici, aby měli zákazníci přehled, kterýma rukama to které auto prošlo. Kupující tak dostanou 500 aut, novináři celkem 12. Je to vůbec zvláštní pocit, když sedíte v autě, kterého se vyrobí méně než třeba Ferrari F430. U nás například bude jezdit pouze 5 (slovy pět) Focusů RS500 a tím se s nich stane skutečně horké zboží a ceněná rarita, která na původní hodnotě nebude ztrácet tak rychle.

Je něco nového?
Uvnitř Focusu RS500 dostanete standardně černé, za příplatek rudé sedačky, které jsou vskutku úžasné a snad nejlepší ze všech obyčejných aut, co se bočního vedení a opory jezdce týče. Škoda jen, že nejdou dát níž, ale to by Ford musel předělávat uchycení bezpečnostních pásů, osu řízení a další důležité věci. Na to ovšem nebyly peníze, takže se musíme spokojit s kompromisem. Pozice za volantem je ale snesitelná a rychle si zvyknete. Navíc je Focus RS500 překvapivě pohodlný a kultivovaný, stejně jako „obyčejný“ Focus RS.

Technicky se vlastně limitovaný Focus RS500 od standardního RS nijak neliší. Aspoň to tedy tvrdí Ford, který říká, že už základní auto je tak dobré, že nebylo potřeba na podvozku výkonnější verze nic měnit. Automobilka řekla, že počítá s tím, že si stejně plno majitelů Focusu RS nechá motor načipovat, kola obují do semislicků a budou jezdit na okruhy, čímž se zátěž na konstrukci auta podstatně zvýší. Proto je podvozek velmi robustní, což je skutečně z Focusu RS i RS500 cítit. Snesl by mnohem víc a poněkud hrubé zacházení zvládá. Horší už je to se spojkou, která přeci jen začne trpět a moc nevydrží, aspoň tedy podle toho, co jsme od majitelů slyšeli.„To dělá zvenku hroznej bordel,“ křičí náš kameraman Honza, když natáčíme první záběry zrychlení na Polygonu Most. A skutečně. Zatímco uvnitř je zvuk lehce utlumený, i když stále dramatický, zvenku připomíná Focus RS500 šílený závodní speciál rally skupiny B. Pětiválec přeplňovaný obřím turbem svým projevem skutečně navozuje atmosféru starého Audi Quattro – bez neustálého syčení sání, hvízdání turba a velmi hlasitého a častého střílení z výfuku by projev auta rozhodně nebyl tak akční, až návykový.

Počasí – nepřítel objektivity
Povrch bohužel ještě úplně neoschl, takže přenést všech 350 koní a 460 Nm na asfalt polygonu nebude vůbec jednoduché. I tak se ale podařilo dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,73 sekundy, což za udávanými 5,6 s příliš nezaostává. Horší je to s brzdami. Na místy vlhké dráze potřeboval Focus RS500 k zastavení 38,24 m a 3,05 sekundy. Když to porovnáme s 35,8 metry Focusu RS měřenému na suchu, je vidět, že s mokrou vozovkou se RS500 kamarádit nebude. Jediné, do čeho se nám nepromítla vlhká vozovka, je pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku. Naměřili jsme směšný čas 2,31 sekundy a ten asi vystihuje brutalitu a rychlost Focusu RS500 nejlépe. Jen připomeneme, že například Volkswagen Golf 1.2 TSI, který lze považovat za normální rozumně svižné auto, potřeboval ke zvládnutí téže disciplíny 5 sekund. Jediné rychlejší auto bylo Audi A8 4.2 TDI, které zrychlilo z 50 na 80 za 2,11 sekundy.

Nejvíce práce nám ale dalo měřené kolo. Přemotorované předokolky nemají náš krátký testovací okruh rády a Ford Focus RS500, ačkoli se jedná snad o nejvyzrálejší auto s pohonem předních kol vůbec, se rovněž potýkalo s nedotáčivostí, problémy s přenosem výkonu a vyrovnaností. Nejrychlejší kolo mělo hodnotu 33,13 sekundy, což vzhledem k podmínkám není vůbec špatné, ale na prozatím nejrychlejší Nissan 370Z Roadster to nestačí.

Věříme, že na suchém a prohřátém okruhu by byl Ford Focus RS500 ještě o několik desetinek rychlejší, ale bohužel musíme sklonit hlavu před Přírodou a přijmout věci tak, jako jsou. Nicméně nemůžeme říct, že by nás Focus RS500 svými výkony zklamal. Ba naopak, je to fenomenálně rychlé auto, když máte dostatek prostoru. Na velkém okruhu, kam jsme se bohužel nedostali, by se určitě předvedl v tom nejlepším, protože táhlé rychlé zatáčky mu velmi sedí.Nad polygonem se znovu stahují mračna a začíná kapat, takže balíme nádobíčko a jedeme pryč. Tady už dnes nic lepšího nevymyslíme a čekat na smilování a úplně suchou trať… To bychom tu také mohli být týden.

Proboha! Letmý pohled na palubní počítač ukazuje údaj průměrné spotřeby paliva 25,6 l/100 km a ručička stavu nádrže se opírá o zarážku u písmenka E. Tankovat dvakrát během tří dnů plnou nádrž je fajn, pokud vlastníte ropný vrt nebo casino v Karlových Varech. Ale jinak se ptáte sami sebe, jestli má tohle vůbec smysl. Cestou do redakce sice průměrná spotřeba klesla na konečných 13,8 l/100 km, ale není sporu o tom, že Focus RS500 má ohromnou žízeň.

Kamarád, okresky taky rád
Na otevřenějších silnicích, kde to znám a kde je dobrý povrch, konečně přichází ten pravý čas na odhalení té důležité pravdy: je Focus RS500 významně rychlejší než standardní Ford Focus RS? Za kruhovým objezdem, který u jedné obce poblíž mého bydliště trčí nesmyslně uprostřed polí, začíná konečně kvalitní asfalt a já mohu zatlačit na dvojku pedál plynu do podlahy…

A nemohu popadnout dech! Trojka… Ááááááu… Čtyřka… To samé se odehrává znovu. Tak masivní akceleraci znáte jen z opravdu silných sportovních aut a pochybuji, že by vozy jako Lexus IS-F, BMW M3 nebo Porsche 911 Carrera 4S dokázaly s přehledem Focusu RS500 ujet. Je cítit, že auto má větší chuť do života oproti standardnímu modelu, ale nikdy nebudete mít výčitky, že je váš obyčejný Focus RS pomalejší. Spíše to celé působí jako „dneska mi to nějak dobře jede“.

Je zajímavé, jak Focus RS500 funguje i na našich rozbitých silnicích nižšího řádu. Jeho podvozek neustále pracuje a jasně cítíte, jak každé kolo odvádí svou práci, tlumící a pružící prvky jedou přes čas a samosvorný diferenciál si přestávku vezme jen na rovinkách, které nejedete pod plným plynem. Je potěšující vnímat tak čistou a neustálou práci podvozku, který nastavil génius. Když si vzpomenu na „luxusní“ Audi A8, které na stejné silnici poskakovalo a mlátilo jako koza, nebo na jakékoli BMW na nepoddajných pneumatikách runflat, je Ford Focus RS500 malý zázrak. Ano, je to tvrdé sportovní auto, ale to neznamená, že by si podvozek neuměl se silnicí poradit.

Jak si ale pravidelně na výjezdech ze zatáček dopřávám přísun ohromného výkonu, přemýšlím, které „normální“ auto by bylo pocitově o třídu rychlejší než tenhle Focus RS500. A pak mě napadla možná až šílená věc – Porsche 911 Turbo. Už jen to, že uvažuji o legendárním Turbu jako teprve o prvním autu, které by dokázalo s přehledem setřást Focus RS500, svědčí o jeho neuvěřitelných schopnostech. Později jsem tohle řekl mezi kamarády a oni mi hned připomněli Audi TT RS. Kde pak, to není tak výjimečné, protože je uvnitř možná až příliš utlumené a celkově v porovnání s RS500 málo dramatické.Cena za model Ford Focus RS500 byla stanovena na 1 170 900 korun. Ale to už je stejně jedno, protože jsou auta vyprodána. Asi si říkáte, jaký to má smysl oproti 967 700 korunám, které dáte za obyčejný Focus RS. Jenže právě v limitované sérii je to kouzlo, že vlastníte něco, co jen tak nepotkáte. Navíc je verze RS500 vybavena poměrně velkoryse a ještě můžete připlácet za věci, které vás budou rozmazlovat. Rozhodně ale utraťte 53 600 korun za navigaci, protože dostanete i užitečnou zadní parkovací kameru – z auta totiž vůbec není vidět.

Verdikt

Ford Focus RS500 je famózní auto. Je to mix několika způsobů, takový koncentrovaný Eintopf, ve kterém je skutečně všechno. Dostanete chuligánství a komediantství Mini John Cooper Works, dostanete brutální přísun výkonu podobný ryzím supersportům, se zapnutou stabilizací dostanete bezpečné vlastnosti a každodenní použitelnost Focusu ST a dostanete také velký kufr a zadní sedačky jako ve Volkswagenu Golf. Celé je to ale prostoupeno ohromným množstvím emocí a zážitků z každého ujetého metru. Kamarád se mne ptal, k jakému jídlu bych Focus RS500 přirovnal. Napadla mne jediná věc – chilli paprička namočená ve wasabi.

Zamyšlení na závěr
A dostaneme někdy v budoucnu podobně šílené auto? Obávám se, že nikoli. Tlak environmetalistů a politických představitelů na snižování emisí a zpřísňování silniční buzerace je tak velký, že autům, jako je tento Focus RS500, začíná zvonit hrana. Všechny další ostré hatchbacky budou mít možná už nevypínatelnou stabilizaci, omezovače rychlosti a utlumené tříválce spolu s elektromotory. Je to smutné a zároveň děsivé, že jen stačí, aby několik papalášů zvedlo ruku a odhlasovalo „zákon o regulaci sportovních vozů“ či „směrnici o regulaci regulace regulované spotřeby regulovaného paliva“.

Ale to sem teď nepatří. Ford Focus RS500 vznikl prostě proto, aby oslavoval jeden z nejlepších ostrých hatchbacků všech dob. A ne-li ten vůbec nejlepší. Přes svou zdánlivou nesmyslnost je to totiž pořád špičkový nástroj pro řidiče a úchvatné auto, které se zapíše do historie.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testuvlhko, 20°C
0-100 km/h (s)5,73
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,31 na 3. st.
100-0 km/h (s)3,05
100-0 km/h (m)38,24
Spotřeba v testu (l/100km)13,8
Čas na kolo (s)33,13
Motor
Konstrukceřadový pětiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2522
Kompresní poměr8,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)83,0 x 93,2
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední, samosvorný defirenciál
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson, stabilizátor
Vzadunezávislé zavěšení Multilink, stabilizátor
Brzdy vpředuventilované kotoučové, 336 mm
Brzdy vzadukotoučové, 302 mm
Pneumatiky vpředu235/35 R19
Pneumatiky vzadu235/35 R19
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)257/350 v 6500 ot./min.
Točivý moment (Nm)460 v 2500 - 4500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)238,4
0-100 km/h (s)5,6
Nejvyšší rychlost (km/h)265
Spotřeba paliva (l/100 km)13,4 / 7,0 / 9,4
Objem nádrže (l)62
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4402
Šířka (mm)1842
Výška (mm)1497
Rozvor náprav (mm)2640
Provozní hmotnost (kg)1468
Celková hmotnost (kg)1860
Zavazadlový prostor (l)385
Ceny
Základní cena modelu419 190 Kč
Základní cena test. verze1 170 900 Kč
Cena testovaného vozu1 229 500 Kč
9.8.2010 7:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist