Nesedněte na lep podvodníkům s ojetinami po bouračce

Koupě bouraného automobilu je noční můrou každého motoristy, který uvažuje o pořízení ojetiny. Pokud by šlo jen o nějaké ty plechy, nebyl by to problém.

Znovu zařazujeme na hlavní stránku již dříve uveřejněný článek, který vám pomůže poznat zle bouranou ojetinu.

I dobře opravený vůz po vážné nehodě může přinést nejedno nepříjemné překvapení. Přitom odhalit jej nemusí být zase tak těžké.​

Na trhu ojetin potkáte opravdu velké množství vozidel opravených po vážné havárii. Některé automobily jsou navíc opraveny dost lajdácky a přesto si dřív, nebo později najdou nějakého nešťastného kupce. Zrovna nedávno jsme se setkali s takovým vozem v jednom autobazaru v Českých Budějovicích. Na první pohled zachovalá Octavia Combi měla vařené oba přední nosníky!

Ani ne před týdnem upoutal naši pozornost Renault GrandScénic vystavený v jednom autobazaru u Prahy. Bílý automobil měl totiž některé díly lakované do vzorového lesku, jiné matné. Podrobnější prohlídka odhalila křížení karoserie. Zkrátka, o bourané ojetiny není nouze. Často se nabízejí za příznivou cenu, ale dobrý obchod ani tak neuděláte.​Nikdo nechce auto do vrtule
Pokud chcete zkontrolovat ojetý vůz, zda nebyl bouraný, začněte prohlídkou laku karoserie. Hledejte jiný odstín barvy, všímejte si jemných škrábanců, které vytvářejí kartáče myček – mají je všechny plechové díly přibližně stejné? Zvláštní pozornost si zaslouží okraje jednotlivých dílů. Při nehodě na sebe nezřídka narazí a odřou se. Nejsou opravované? Pokud má vůz pozinkovanou karoserii, právě v těchto místech nezřídka dochází k porušení ochrany a kov pak může začít korodovat. „Výhodu mají motoristé, kteří si přivedou odborníka s odpovídajícími zkušenostmi a technikou. Ten totiž může být vybaven zařízením pro měření tloušťky laku. Případné opravy pak odhalí docela snadno,“ radí Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. „Stejným přístrojem kontrolujeme také vozy na výkupu v autobazaru,“ dodává.


Dobře si prohlédněte také barvu laku v motorovém prostoru a zespodu kapoty. „Vyplatí se také prohlédnout panty dveří. Na jejich upevnění někdy lze poznat, že je někdo sundával,“ radí Tomáš Rajchman, opravář vozidel Ford. Otevírat a zavírat musejí jít všechny dveře bez potíží. Pokud vržou, zbystřete. Důvodem může být křížení karoserie následkem nehody. „Zejména u bouraných kombíků a hatchbacků často vržou dveře zavazadelníku,“ vysvětluje Vaněček a pokračuje „dobrý opravář vybavený laserovou rovnací stolicí ale dokáže vůz srovnat tak, že vrzání zcela zmizí. Proto je důležité prohlédnout i další místa.“ Někdy se stane, že dveře lehce dřou třeba do prahu. Optická prohlídka i prověření hmatem je zcela na místě. Drobný vryp může hodně napovědět. Vyplatí se také zvednout kobereček v zavazadlovém prostoru a dobře si prohlédnout jeho podlahu. Zpravidla nabývá zcela rovná. Na originálních prolisech se pak oprava těžko maskuje. Ověřte si také, že nebyla celá vyříznuta a nahrazena. Sváry budeme později hledat i na podvozku vozu.​Spáry jsou jako letokruhy
Stejně jako z letokruhů lze vyčíst část historie stromu, spáry mezi jednotlivými karosářskými díly často prozradí, jak nelehký byl život vozu. Hledejte rozdílnou šířku spár na obou stranách vozu. Prohlédněte si zejména spáru mezi předními a zadními bočními dveřmi, ale i u střechy a stejně tak okolí dveří zavazadelníku. Petr Suchánek upozorňuje na místo, kde je možné nezřídka odhalit problém: „Mnohé mohou prozradit i mezery mezi kapotou motoru a blatníky. Mají být po obou stranách stejné, ale umístění kapoty se po nehodě neseřizuje zrovna snadno. Proto zde často zjistíte, že byl automobil opravován.“


Vůbec nejtěžší je po nehodě správně napasovat přední světlomety. Zde jsou opravdu velké šance případnou bouračku odhalit. Světla totiž mají být na obou stranách stejně usazena. Jejich vzdálenost od kapoty motoru, blatníku, směrovky, nárazníku nebo masky vozu by měla být stejná jak u levého, tak u pravého světlometu. Pokud tomu tak není, může být důvodem oprava po lehké, avšak i vážné nehodě. „Jasným identifikátorem je škvíra, nezřídka dokonce křivá, mezi světlometem a směrovým světlem, nebo mezi směrovkou a blatníkem,“ radí Vaněček.


Z jakého roku je ten díl?
Když už se nacházíme u přídě vozu, můžeme se zde ještě pozastavit. Konkrétně pod kapotou. Motorový prostor je totiž kapitolou sám pro sebe.

Zde se nejprve zaměřte na uchycení blatníků. „Některé vozy mají blatníky vařené, jiné přišroubované. Hledejte porušení laku, což by bylo jasnou známkou, že byl blatník sundáván. Snadno se to dá poznat na hlavičkách šroubů a v jejich těsné blízkosti. Klíč zde lak vždy poruší. To ale nemusí zákonitě znamenat, že šlo o vážnou nehodu, proto zjišťujte dále,“ vysvětluje Rajchman. Hledejte neoriginální sváry, podélné nosníky mají být z jednoho kusu, jsou-li vařené, rychle od vozu pryč! „Někdy lze zpozorovat různé deformace na profilovaných částech. Zde se totiž těžko opravují,“ zní další rada od Petra Vaněčka z AAA AUTO.


Zaměřte se také na plastové díly. Nejsou vařené? I plasty se dají svařovat a u dražších dílů se tak často děje. Typickým příkladem je třeba sahara chladiče. Vrtule samotná i její rám jsou plastové a při nehodě snadno prasknou. Přitom cena nového dílu není většinou zrovna lidová, proto se nezřídka svařuje. Kromě toho, že tato oprava ukazuje na nehodu, příznivou zprávou není ani fakt, že jde většinou jen o dočasné řešení. Svařením se vrtule rozváží, více vibruje a to časem vede k opětovnému prasknutí. Vibrace někdy zničí i svár rámu vrtule.


Pozornosti nesmějí uniknout ani různé nádržky a plastová potrubí – třeba sání. Každý plastový díl je totiž opatřen rokem výroby. Ten by neměl být více jak rok, maximálně dva starší než vůz (čerpá se ze skladových zásob, takže součástka mohla nějaký čas čekat na montáž), rozhodně ale nesmí být díl mladší! To jasně ukazuje na výměnu po poškození. Podle Vaněčka se dají podobné značky najít i na dalších dílech v interiéru vozu: „Rok výroby najdete na plastových dílech v podobě kruhového terčíku. Značení roku výroby je i na komponentech v interiéru vozu. Najdete je třeba i na bezpečnostních pásech.“

Totéž platí pro okna vozu. Všechna jsou opatřena rokem výroby. Zpravidla se uvádí pouze poslední číslice roku a to v posledním řádku, tedy pod vyznačením homologace i společnosti, jež okno vyrobila. I zde platí stejná pravidla – mladší sklo ukazuje na jeho výměnu.


Airbag na svém místě
Když jsme zavítali do interiéru, rovnou můžeme provést kontrolu přítomnosti airbagů. Nejprve si je dobře prohlédněte. „Volant nebo palubní deska nesmí jevit žádné známky poškození. Kryt airbagu nesmí být na stisknutí měkký. To by mohlo znamenat, že je prázdný,“ varuje zástupce autobazaru AAA AUTO.Nyní se je třeba věnovat kontrolkám na přístrojové desce. Někteří nepoctivci totiž kontrolku airbagu přepojí na jinou, aby po nastartování zhasla, a proto není chybějící bezpečnostní prvek prozrazen. Otočte klíčkem v zámku zapalování do polohy jedna, nyní se rozsvítí kontrolky a budou postupně zhasínat. Pokud zhasnou všechny najednou, byla kontrolka airbagu přepojena na jinou – jde tedy o automobil po větší nehodě a rozhodně jej nelze doporučit. Kontrolka airbagu totiž musí zhasínat zcela samostatně. Rajchman však varuje, že tento test nemusí být stoprocentní: „Někteří nepoctivci dnes už umějí zpozdit zhasnutí přepojené kontrolky. Na chybějící airbag by však měla upozornit diagnostika. Vyplatí se tedy s vozem navštívit autoservis. Poctivý prodejce vám v tom jistě bránit nebude.“

Pozor na housenky!
Důležitou částí prohlídky je také prověrka na zvedáku. Na podlaze nesmí být stopy po netovárním svařování. „Housenka napříč podvozkem jasně prozrazuje, že byl vůz svařen ze dvou! Ať už to zní, jak chce nepravděpodobně, nejeden takový vůz na českých silnicích jezdí. Zde existuje i značné bezpečnostní riziko,“ varuje Rajchman.

Důkladně si prohlédněte místa uložení náprav. Bylo-li zde vařeno, mohlo jít o odstraňování následků vážné nehody. „Velice pozorně si prohlédněte také podběhy, zda nenesou stopy oprav. Někdy je lze najít pod vrstvou gumoasfaltu, jehož přítomnost prodávající přesvědčivě odůvodňuje ochranou proti korozi,“ uzavírá Petr Vaněček.

3.1.2012 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist