nejhorsi-myty-o-pravidlech-jizdy-po-dalnici-cast-3-352x198.jpg

Nejhorší mýty o pravidlech jízdy po dálnici – část 3.

poradna

Ve třetím a závěrečném díle se podíváme na jízdu po dálnicích ve městě, resp. obecně k jízdě po vícepruhých komunikacích ve městě.

Diskuze

108 komentářů

    xxx

    Nezbláznili jste se s tou reklamou? Za chvilku tu bude 90 procent plochy jen reklamy.

    Tohares

    Nainstajulte si doplněk pro blokaci reklam 😉

    sestys

    Ja nevidim zadne reklamy az na ten Continental na uvodni strane. A to je vazne hnus. Jaky doplnek pouzivas? Ja Adblock Plus do FF.

    Tohares

    Taky ten, dá se tam přidat filtr. Chvilku je si s tím třeba pohrát.

    F 40

    Mám smůlu,jsem totální počítačový neandrtálec,takže ta podělaná reklama mi tam bude pít krev ještě asi dlouho.

    sestys

    Filtru mam hooooodne, ale tady kdyz zakazu "continental", obcas to nekde neukaze text atd.. Ale i tak je to spasa, neznam na netu zadne reklamy, jen tady obcas neco 🙂

    sestys

    "… Přednost má tedy ten zprava. Já osobně to sice nepovažuji za příliš logické a udělal bych to obráceně, to ale není podstatné, zákon to stanoví jasně."

    Proc to neni logicke? Vzdyt ridic z praveho pruhu muze uhybat do prostredniho z toho duvodu, ze je pred nim napr. odstaven nepojizdny kamion nebo jina prekazka provozu a v tomto pruhu dale pokracovat nemuze. Ridic v levem pruhu maximalne neuhne rychlejsimu ridici za sebou, ale to povazuji za mnohem mensi zlo nez situaci, kdy musi ridic v pravem pruhu kvuli nejake prekazce zastavit uplne.

    BeNiSh

    stejne tak muze stat nejaky odstaveny auto v levym pruhu. logictejsi by to bylo obracene, protoze ten z pravyho pruhu vidi doleva lepe nez ten vlevo doprava 😉

    CD

    Není to náhodou tak, že se předpokládá, že ten v levém pruhu jede vyšší rychlostí, tudíž dává přednost někomu, koho vidí před sebou, zatímco ten v pravém pruhu by dával přednost někomu, koho nevidí, protože zpětné zrcátko mu ukazuje pouze situaci za ním a v pruhu, kam odpočuje, nikoli situaci v dalších pruzích?

    Pak je tu ještě pravidlo pravé ruky.

    Tomáš Beran

    Já bych to viděl tak, že se z toho levého pruhu víc a častěji "stahuje" doprava než z pravého pruhu opačně, tj. že častěji se bude přejíždět z levého do středního než z pravého do středního.

    Martin

    přednost zprava vždy a všude ocením, nerad bych měl zmatek v tom, kdy je přednost zprava a kdy zleva …

    CD

    To přece není možné.

    Jezdí se vpravo. Na většině silnic mnohem více vozidel někdy vjíždí do středního, naopak velmi málo vůbec někdy vjede do levého.

    pepik

    Ještě by jste mohl napsat článek o sjíždění do jednoho pruhu( ZIP, kdo dřív zprava, zleva atd.) Z praxe vím, kolik lidí o tom nic neví 🙂

    Tom

    V předpisech to je, ale pokud vím, není za nedodržování v praxi žádná sankce (opravte mě, jestli se mýlím). To je pak těžký…

    BeNiSh

    obzvlast, kdyz je to na silnicich samej skolitel, kterej vam da sezrat, ze sme se meli zaradit driv a ne az ted na posledni chvili….. a bez ohledu, ze zakon hovori opacne 🙂

    jarda

    Jedu si takhle po jižní spojce v levém pruhu, nikde nikdo. Najednou se za mnou přiřítí Audi a bliká na mě a troubí. Neuhnul jsem mu, pravý i prostřední pruh byly široko daleko prázdné. Audi se zařadilo přede mě a duplo na brzdu až do uplného zastavení. Pak na plný plyn pryč. Ubrzdil jsem to za ním, ale opravdu těsně.

    Nejlepší je školitel který nezná zákony..

    Kuba

    Kdyby jsis precetl clanek tak ted vis, ze jsi za hlupaka, protoze spravne jsi mu mel uhnout. A to co delas nemam rad. Proc jsi nejel v pravem pruhu? kdyz nikoho nepredjizdis

    Rejpal

    No, nevím, kdo je za hlupáka?

    "Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě podle odstavce…"

    Důvodů i tak mohl mít plno: například mohl ten levý pruh být směrový.

    Kuba

    Zaprve Jarda psal ze jel po jizni spojce. Tam se nikam z leveho pruhu opravdu odbocovat neda. Takze tim se vylucuje veta, ktera ho zbavovala povinosti neopoustet pruh. A presne v te vete co jste vytahl z textu je psano pokud by branilo vozidlo rychleji jedoucimu, coz evidente branil, takze mel uhnout. I z moralniho hlediska mi prijde dost sobecke jet v pomalu v levem pruhu, kdyz ostatni dva jsou volne. Sam nerad podjizdim, protoze nevim jestli si to ten indiviualista v levem nerozmysli a neposle to tam. Tak nad tim zkuste trochu myslet pane Rejpal….

    Nikoloki

    Nikomu nebránil, krucinál, každej kdo chtěl ho mohl objet zprava. Řiďte se pravidly, jo? To úplně stačí …

    Rejpal

    1. Na Jizni spojce, presneji na R1 je nekolik mist, kde se odbocuje vlevo.

    2. Nejen, ze se nekde odbocuje vlevo, ale nekde jsou smerove pruhy (proste ty dva nejpravejsi jsou pro ty, co jedou jednim smerem – cast cesty bude odbocovat, ty dva leve pro ty co budou pokracovat druhym smerem).

    3. "…jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu…"

    Sten

    Jižní spojka není R1, ale MO. Na R1 pozor, sice je okolo ní z obou stran Praha, ale velká její část je oficiálně mimo Prahu

    Nikoloki

    Á, tak panáček to nemá rád. Panáčkovi se to nelíbí a pravidla ho nezajímají, co? Takovejm bych nejradši fláknul jednu či dvě po tlamě. Pravidla si přečíst neumí, ale druhé vychovávat, to by jim šlo. Apropó, jak by panáček chtěl předjíždět na víceproudé silnici v obci, když na ní předjíždění vůbec neexistuje?

    Kuba

    Co tu furt machate pravidlama, kdyz si je ani neumite poradne precist proboha. Asi ste po spojce nikdy nejel, kdyz tohle plodite. Jasne flaknuti to resi….dalsi bezmozek co se pohubuje po ceskych komunikacich. A zrcatko byste urazit nechtel?

    jarda

    Pravidla totiž říkají, že v obci můžu jet kde chci, musím uhnout pouze v případě že někdo jede rychleji, všechny pruhy jsou obsazené a já jedu v tom nejlevějším. Jak prosté.

    Přesně tuto hádku jsem chtěl svým příspěvkem vyvolat, aby si podobní školitelé přesvědčení o své pravdě článek nejen přečetli ale i se nad ním zamysleli.

    Mikes

    Podle zákona máte pravdu, podle selského rozumu nevidím důvod, proč jet vlevo a ne uprostřed.

    jarda

    Já jezdím podle selského rozumu v levém – nejpohodlnější je jet tam kde je nejmenší pravděpodobnost že dojedu někoho pomalejšího. (Samozřejmě se to týká jen skoro prázdné víceproudové silnice v obci)

    Rejpal

    Ono také při dopravní zácpě, kdy se jedná o souběžnou jízdu, je nejohleduplnější jet v tom pruhu, který nejlépe odpovídá mému směru, a ne přejíždět z pruhu do pruhu jak hovado.

    Nikoloki

    "V OBCI … SMÍ řidič … užívat k jízdě KTERÉHOKOLIV jízdního PRUHU; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu."

    "Pokud by vozidla jedoucí SOUČASNĚ VE VŠECH jízdních PRUZÍCH bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu …"

    Jenom netuším, jakým způsobem z těchto ustanovení vyvozujte, že když jedu sám v obci v levém pruhu, tak že musím levý pruh uvolnit rychleji jedoucímu vozidlu. Přiznávám, že matematické vzdělání mi chápání právnických výkladů často komplikuje, ale tento případ je kupodivu v pravidlech popsán zcela jasně. A se znalostí pravidel silničního provozu jsem během posledních 36 let za volantem žádné problémy neměl. Jo a fakt je, že po jižní spojce jsem přestal jezdit tak před šesti lety, ale již tehdy byla stejná jako dnes – jenom jaksi volnější, i když s poničenějším pravým pruhem, což byl ovšem o důvod víc, proč v něm nejezdit a používat prostřední.

    Rejpal

    No, ono to ustanovení o vykázání kamionu do nejpravějšího pruhu také udělalo dost užitečného.

    Ve špičce majitelé benzínek neokrádají řidiče(nikdo nezajíždí na benzínku, protože se tam nedostane) a nájezd/sjezd ze silnice je mnohem plynulejší.

    Tomáš

    Dobře ti tak blbečku,škoda že jsi to ubrzdil.

    jarda

    Pane přesně pro Vás jsem ten příspěvek napsal. Přečtěte si ten článek ještě jednou a zkuste pochopit kdo byl v právu.

    Sten

    Kdyby to neubrzdil, byl by viníkem nehody řidič Audi. Škoda, že je tolik lidí jako vy, který ani neví, na co vlastně reaguje, hlavně že sype moudra

    Martin

    tak jste se sešli dva co neznaji zákony. Dva co řidí agresivně a nebezpečně. Měli jste zastavit a dát si do držky, aspoň by měli kolemjdoucí nějakou srandu.

    martin

    ty by si sa este mohol sejit so svojim rozumom. potom mozno pochopis pravidla.

    Nikoloki

    Kdo má přednost, pokud vozidlo zprava chce přejet doleva a zároveň vozidlo na stejné úrovni chce zleva přejet doprava? Pravidlo pravé ruky?

    sestys

    Proste bud ohleduplny a trosku uvolni plynovy pedal a nech ho jet. Budte gentlemani, damu taky urcite poustite do dveri..

    Nikoloki

    A mám uvolnit pedál když jsem ten vlevo nebo když jsem ten vpravo? 😉

    Mikes

    Opět je to řečeno v článku. Poslední odstavec. Ten vlevo nesmí ohrozit toho vpravo.

    Tohares

    V článku to řešeno není. Kolega má asi namysli dvouproudou silnici, souběžnou jízdu a dvě auta na stejné úrovni jedoucí stejnou rychlostí, přičemž se oba rozhodnou, že by rádi jeli do druhého pruhu. Tak, a kdo má zpomalit a kdo zrychlit?

    Mikes

    Tak to jsem nepochopil, že myslí dvouproudou silnici. To bych pak řešil individuálně, ale já osobně být vpravo, zpomalím, být vlevo, tak zrychlím. Přijde mi to logičtější.

    Tom

    Jinak řečeno, platí zde pravidlo pravé ruky 😉

    sestys

    Vy mi normalne pripadate jak patnactilety hajzlici na zakladkach, co si zacinaji hledat mezirky ve skolnim radu a slovickari. Na silnici je to stejne jako v nemotoristickem zivote predevsim o slusnosti. Kdyz jedu po silnici a blizim se k pripojovacimu pruhu, ve kterem se rozjizdi auto, klidne a bez reci se (pokud to situace na silnici dovoli) klidim na chvili do vedlejsiho pruhu, aby se mohli ostatni pripojit. Mozna ze to neni v souladu z pravidly, ale beru to jako samozrejmost. Stejne jako to drzeni dveri…

    Nikoloki

    Samozřejmě. A stejně když já mám pro opuštění dálnice sjet z průběžného pruhu do pruhu, v němž jiný akceleruje, aby se mohl zařadit do průběžného, tak ho podle slušnosti i fyziky nechám vjet před sebe a necpu se před něj, abych navíc ještě hned před ním brzdil a komplikoval mu najetí. Jenomže problém mám s tím, že mě pak děsně na×ere každej, kdo jede jenom sám na sebe a naprosto bezohledně se vždycky všude cpe dopředu, aby ON byl všude první. Při dnešní hustotě provozu je prostě nutné jezdit tak, aby byla co nejplynulejší jízda všech dohromady, a ne sobecky bezohledně tak, abych já byl nejrychlejší.

    Pavel

    Jo myslím, že jste to pojmenoval správně. To co na silnici chybí je uvědomění si, že tam nejsem sám. Tedy nejen já dokonalý a vyjžděný, ale taky ti, kteří třeba tak vyježdění nejsou a je třeba na ně brát ohled. Bezohlednost na silnici by měla být nejtěžším přestupkem, který by měla policie postihovat. Bohužel mám pocit, že právě toto je zcela beztrestné….

    m

    I s malým kašpárkem se dá hrát velké divadlo. Chce to jen dát blinkry jasně najevo, co hodlám dělat a nenechat se zastrašit, pokud to někdo nehodlá respektovat.

    Sten

    Pokud vím, tak to pravidla dovolují, pokud tím neomezíte ani neohrozíte řidiče v levém pruhu

    Martin

    Rozumím tomu dobře, že mohu "předjíždět" na dálnici zprava nacházím li se v obci (Praze)?

    Nikoloki

    Ano.

    sestys

    A Jizni spojka, Vychodni okruh (nebo jak se to tam u vas vsechno jmenuje) je v nebo mimo mesto?

    Tomáš Beran

    Dokud nepotkáte značku označující konec Prahy, tak jste v obci.

    martin

    pozeram, ze niektori tu objavuju ameriku…

    Pavel

    Stálo by za to tady udělat podobný článek o aplikaci ZIPU. To co denně zažívám je fakt hrůza. Na jedné straně opatrnkové, kteří se brání, aby se před ně někdo nezařadil, na druhé straně bezohlední týpci, kteří když vidí mezeru, tak se mezeří i kdyby už byly třeba třetím zařazujícím se autem a pak bázlivci, kteří místo toho aby v klidu dojeli k překážce tak se řadí sto metrů před ní a další je předjíždějí (a samozřejmě fronta pak nejede a pravý pruh je naštvaný). Přitom je to tak jednoduchý. Jo a taky by někdo mohl napsat, že předjíždění fronty aut odbočovacím pruhem fakt ZIP není…

    Myslím, že pojednání na toto téma by bylo mimořádně užitečné 🙂 Co Vy na to?

    sestys

    No jistě, když už tady pana Berana máme, proč z něj nedostat co nejvíce rozumů. Pánové v redakci by se měli taky pochlapit, už tady hrozně dlouho slibují nějaký technický koutek a skutek utek 😉

    Martin

    když ne pravidla, tak aspoň něco jako kodex slušného chování – při zipu je opravdu nejhorší ten zmatek. Na jedne straně si borci drží mezeru 30m !? Na druhé pak nepustí někoho, kdo chce odbočit. A do toho někdo jen tak líta z pruhu do pruhu a dělá zmatek.

    A nejhorší je, že toto policie NIKDY neřeší. A to dokonce ani když tam stoji! Jen se tváři smutně, když se začne zipovat, jede se pomalu a oni už nemůžou měřit jestli tam někdo nejede rychle… A pak je už netrápi ani frajer co to vezme odstavným pruhem.

    Honza

    Kde jste viděl policajty hlídkovat na silnici? Jel bych se tam podívat. Policie nejraději sedí na zadku a kouká na kamery a posílá obsílky těm, co se na notoricky známých úsecích neudrží. Na silnici je vidím, jen když jedou na svačinu.

    Jo a dneska ráno jich na jedné křižovatce bylo plno – srazili se totiž s nějakou ženskou. Nevím, jak se to stalo, ale je mi jasné, kdo bude podle protokolu viník.

    Sten

    Policii sledující odstavný pruh jsem v kolonách viděl několikrát u Berouna (jeli v pravém pruhu kolony a vždy, když někdo předjížděl po odstavném pruhu, mu tam s majáčky vjeli a bylo). Ale se zipem je problém, že za nedodržování snad ani není postih

    Tomáš Beran

    Taky o tom něco napíšu. 🙂

    Lukáš

    Vždy se snažím respektovat pravidlo, že musím v obci levý pruh vyklidit, abych ho uvolnil rychleji jedoucímu autu, POKUD JE PRAVÝ PLNÝ. Nicméně myslím, že při tom vyklízení nemusím, ba co víc, NESMÍM překročit max. povolenou rychlost.

    tak tedy – modelová situace. v pravém pruhu je 10 aut, jedou za sebou rychlostí 50 km/h. Já jsem v levém pruhu, na úrovni prvního auta v pravém pruhu. Dojede mě auto, které chce jet rychleji. Jestli se nepletu, pane doktore, jediná cesta, jak legálně vyklidit levý pruh, je přibrzdit, aby mě kolona v pravém pruhu ujela natolik, abych se mohl zařadit na její konec. Je to tak? 🙂

    Otázka je, jak se to bude spěchalovi za mnou líbit. Nicméně překročit max. povolenou rychlost nesmím, takže tohle je jediná legální cesta, jestli se nepletu.

    Tommy

    No asi jo 🙂 Já bych zase rád slyšel odpověď na jinou otázku, jedu v koloně aut v levém pruhu, zřejmě všichni chtějí jet rychleji, ale čeká se na toho vepředu, v tu chvíli se za mě přiřítí řidič který asi nevidí dál než dva metry před svůj nárazník a začne na mě zuřivě blikat, co mám dělat, jsem ve stejné situaci jako on, rád bych jel rychleji, ale to on zjevně nechápe.

    Lukas

    No, v takový situaci je asi správný se na něj lidově řečeno vykašlat.

    Ovšem nejlepší a nejsrandovnější v té situaci je, když to jde, udělat mu místo, aby vás předjel, zařadit se za něj a začít na něj zuřivě blikat a popohánět ho. 😀 To si vždycky užívám!

    Sten

    Pokud jedete v koloně aut, pak už může jít o souběžnou jízdu a pruh uvolňovat nemusíte

    Sten

    Ano, je to tak, jediná legální cesta je zrušit předjíždění (zpomalit a zařadit se za auto vpravo)

    Piky

    má tu nevýhodu, že jej většina řidičů nezná a většinou Vás řidič z levého vytlačí zpět do pravého pruhu! Bohužel bourat odmítám, tudíž některá pravidla jsou k ničemu, když se nedodržují!

    Jarda pilot

    Koukam, že se furt najde spousta looserů, který se na Jižní spojce potřebujou realizovat v levym pruhu, zvlášť když je prázdná. A ještě si to budou obhajovat – Jízdou dle pravidel. Ono třeba když bude některej z těchhle borců spěchat do nemocnice (z jakýhokoliv důvodu), např. do Thomayerky, která je u Již. Spojky, tak bude hrozně super s někym komu neni moc dobře (třeba akutní apendix kdy každej prudkej pohyb je utrpení a hrozí třeba protržení a následná otrava krve) kličkovat ve 15O km/h kvůli jinýmu, ovšem stejně uvažujícímu idiotovi. Přál bych to dotyčnýmu PODLE PRAVIDEL jezdícímu hovadu. A to nemluvim o sanitkách, pro posádku vzadu je to taky paráda házet to z pruhu do pruhu.

    Proberte se.

    Rejpal

    Teda s akutnim apendixem jet 150km/h po jizdni spojce je vazne idiocie. Vite co ty vnitrnosti pri takove rychlosti (nedej boze brzdeni nad 0.5G) delaji?

    Sten

    A co teprve, pokud se setkají dva s akutním apendixem? 🙂

    V případě akutního apendixu je lepší počkat na sanitku nebo vrtulník, kteří jsou pro převoz mnohem lépe zařízeni a navíc mají explicitní přednost v jízdě. Případně pokud opravdu hodně spěcháte a jet musíte (to by vám ale měl říct dispečink IZS), tak zavolat policii, ať vás doprovodí, a do té doby prostě počítat s tím, že nikdo v ostatních autech neví, že využíváte institutu krajní nouze

    Jarda pilot

    Zkusim to jinak.

    Máte maminku. Máte jí moc rádi. Maminka leze ve 3 ráno v kuchyni po čtyřech. To proto, že dostala strašný bolesti vycházející z oblasti břicha. Nechce zavolat sanitku s tim, že TO JE DOBRÝ, TO PŘEJDE – ASI JSEM NĚCO ŠPATNÝHO SNĚDLA. Tak jí po hodině přemlouvání dáte do auta (STEJNĚ TI ŘEKNOU, ŽE TO NIC NENI) a jedete do nemocnice. Máte auto, který máte v ruce, je svižný a předevšim je v nikoho neohrožujícím stavu. Jedete dejme tomu 130km/h a je sucho (což po prázdný spojce neni problém).

    Jedete v levym, protože tak nějak očekáváte, že se jezdí v pravo (v případě že nechytíte stejnýho nebožáka – pro Stena) a vy kvůli pohodlí a zdraví své maminky jedete v levém – rychlém pruhu (tak jako třeba sanitka).

    Nikde ovšem neni psáno, že víte o tom, že se jedná o akutní apendix. Jestli vám ho už rozháněli, nebo jste snad ten šťastnější a máte ho venku (jako já a moje maminka), tak víte, že to je bolest na posrání (a bolí Vás celé břicho, nejen oblast apndixu), ale těžko jako laik odhadnete anamnézu.

    A když potkáte někoho, jak se kodrcá 80 km/h v levym, tak z toho určitě budete mít radost.

    Nicméně on jede dle PŘEDPISŮ, že.

    Takže to že zákon něco praví, ještě neznamená, že to je dobrý.

    A proto se snažim řídit hlavně zdravým rozumem.

    PS: Snažil jsem se poukázat na to, že jezdit v levym na skoro prázdný silnici je neopodstatněné. Za standardních podmínek samozřejmě takovýho řidiče podjedu pravym a maximálně se pousměju nad jeho gestikulací a blikánim dálkovýma.

    Lukas

    Vy nevíte, že je toappendicitis. vy víte jen, že vaši maminku bolí břicho. Pokud nejste lékař, neumíte zřejmě vybavit ani Blumbergovo ani Pleniesovo znamení. Nemluvě o Rovsigově znamení. Appendicitida se nevyvíjí během jedné hodiny, to vám můžu zaručit. Pokud byste sám ze svého rozhodnutí naložil maminku v sedě do auta a jel, jak říkáte, jste prase a ohrožujete nejen okolní řidiče, ale i ji. Navíc asi během cesty neprovedete základní zajištění pacienta s případnými předoperačními kroky a bude to muset stejně udělat lékař při přijetí. takže výsledek bude ještě větsí časová prodleva, než se vaší mamince dostane profesionální péče. Mluvíte nesmysly.

    Mimochodem, používejte jen slova, kterým rozumíte. Získání anamnézy jste totiž určitě říci nechtěl (anamnéza je vlstně to, co vám pacient a jeho okolí řekne ke svým obtížím, historii svých chorob atd.) Vy hste asi myslel diagnózu.

    Rejpal

    Třeba by se mohla zavést nová neinvazní metoda léčby břišních orgánů.

    Posadíme pacienta těsně před operací na horskou dráhu nebo do centrifugy a tím se mu nejen zmírní bolesti, ale pomůže to i následnému případnému lékařskému zákroku. 😉

    Jarda pilot

    Aaaa další študovanej.

    Samozřejmě že neznam Diagnozu (anamnezu sem opravdu netrefil), nicméně já jsem sám tento záchvat prožil, mojí matku jsem takhle viděl lézt celou noc, takže o průběhu téhle zdrav. komplikace něco vím a né zprostředkovaně. Ze začátku to opravdu nemusí být tak zlé, ale právě proto s tim do nemocnic spěchat nebudu. Medicínu jsem nestudoval, ale na to abych poznal, že je někomu opravdu zle a potřebuje lékaře, nepotřebuju být MuDr.

    Dále, v autě jsou sedačky polohovatelné, takže matka nemusí sedět v předklonu (díky za radu pro příští použití). Jinak necháu, proč bych ohrožoval okolní řidiče? Maminkou na sedadle spolujezdce? A v čem mluvím úplné nesmysly? Mně osobně do té nemocnice vezl profesionální řidič s nájezdem možná několika mil. km, který dokáže předvídat na silnici věci, na které možná Vy ani nepomyslíte a troufnu si tvrdit, že byl rychlejší, než kdyby sanita jela tam a zpátky a ještě jsme ji měli od někud volat. Ono Telefon nebyl zrovna po ruce, víte (před 15-ti lety)?

    Tak si nechte svoje medicínské závěry na sál – mně s nimi neohromíte. Navíc toto bylo bráno jen jako příklad pro představu, do které jste se zabral z trochu jiného pohledu, než by pro mně bylo potřebné. Pro jinou představu mohu zvolit těhotnou ženu, která začala rodit.

    Sten

    Dnešní pravidla taky před 15 lety neplatila. Dneska je zavolání sanitky otázkou pár sekund a v Praze sanitka dorazí do 7 minut od zavolání. Navíc pokud by ten apendix ve vašem autě prasknul a maminka začala řvát, nijak ji okamžitě nepomůžete a daleko pravděpodobněji se nabouráte, kdyžto sanitka má poměrně velké vybavení a vyškolený personál, který ví, co v takové situaci dělat, a při příjezdu do nemocnice má hned připravený zadní vjezd a operační sál (což si troufám tvrdit, že zkrátí přípravu operace nejméně o tu dobu, co budete na sanitku čekat). Jenže komu není pomoci, ten holt bude muset kličkovat mezi auty jedoucími v různých pruzích a pak s maminkou jít (!) přes recepci

    CD

    Co přes recepci, to není nejhorší, ale navíc před přijetím k vyšetření bude muset zajít v lepším případě k automatu v horším k pokladně, u které může být dlouhá fronta, a "zakoupit" "regulační" poplatek. 😉

    Jarda pilot

    Pravidla o kterých se teď bavíme byla před 15-ti lety pravděpodobně stejná, nebo né nepodobná. Vpravo se tu jezdí už hodně dlouho, že?

    Za další, jak víte, že by po cestě nezavolala např 3. osoba v autě (nebo při nasedání) 155 a nedomluvila připravenost personálu a ono urgentní přijetí vjezdem pro sanitky (nikoli nutně ZADNÍM vjezdem – ve spoustě nemocnic jsem byl a rozhodně nemají všechny zadní vjezdy)?

    A dále, když budu na chatě v lesích a budu bez signálu, tak za jak dlouho ke mně sanita dojede, když nemam možnost zavolat a dále mě tím pádem ani nemůže operátor ze 155ky instruovat, jak postižené osobě pomoci? (V případě možnosti zavolání sanity bych tak učinil)

    A jak vidno, debata se strhla v hádání se kdo komu jak (ne)pomůže, místo toho, aby mi někdo vysvětlil, proč se jedno pravidlo na dálnici používat musí a ve městě už ne? A kde se cestou vytratila logika věci?

    Rejpal

    Proč se ve městě nejezdí pouze v pravo, ale v pruhu který je nejvýhodnější je snad jasné každému, kdo někdy přemýšlel o plynulosti provozu.

    Ve městě na víceproudých silnicích (ať již to jsou normální cesty, nebo cesty pro motorová vozidla) je velké množství odboček a velké množství směrů. V situaci, kdy je hustší provoz je nejplynulejší a nehohleduplnější zvolit ten pruh, který zaručuje nejpřímější cestu a nepřejíždět zbytečně z pruhu do pruhu (přejíždění z pruhu do pruhu je nejen jeden z nejhorších kamenů na plynulost, ale je to také jeden z nejnebezpečnějších manévrů) a tím neomezovat ostatní účastníky provozu.

    Pokud se budou všichni na MO nebo na R1 držet vpravo, tak se stane, že:

    1. při stejné rychlosti projede menší množství automobilů

    2. bude omezen nájezd na vedlejší komunikace => bude se tvořit kolona před nájezdem (toto lze vysledovat i v dobách, kdy je hustě kamionů, které jezdí v pravo a zároveň jezdí poměrně málo osobních vozidel – majitelé benzínek by Vám mohli vyprávět)

    3. bude méně plynulý sjezd rychlejších vozidel (zrovna ta sanita se taky bude potřebovat dostat z MO ven) do odbočovacích pruhů – proto také u připojovacích a odpojovacích pruhů jsou vyznačena místa se zákazem zastavení vozidla

    4. bude docházet k neustálému přibržďování a rozjíždění pravého pruhu (kvůli připojujícím/odpojujícím), což bude doprovázeno předjížděním, což opět vyvolá přibržďování, …

    Ve městě je ve většině případů vhodné užívat všech jízdních pruhů podle logických pravidel, která vychází z různých směrů cest a která jsou navíc podpořena tím, že některé pruhy jsou z části označené jako směrové (vodorovným značením), z části jako doporučené pro některý směr (informační a směrové tabule).

    Jarda pilot

    Děkuji za podrobné osvělení dopravní situace. Pro mě osobně nepřínosné, jelikož ji zažívám po Praze dnes a denně, nicméně naprosto výstižné.

    Jediné s čím nesouhlsím je ono kličkování. Za zvlášť nebezpečné ho rozhodně nepovažuji. Samozřejmě za předpokladu, že onen řidič je vyježděný a především dbá zvýšené opatrnosti a maximálně se na svou jízdu koncentruje(např. Již. Spojka). Osobně praktikuji kličkování a nikdy nikoho neomezím.

    Ale celý Váš příspěvek mi neosvětlil to, proč někdo má POTŘEBU jet po prázdné Jž. Sp. ( a to především tam,kde jsu 3 pruhy) v levém a v případě rychle se blížícího auta neuhne do prostředního pruhu. Osobně se do pravého tam, kde jsou 3 pruhy také nehrnu z důvodu výmolů od kamionů, což ale není důvod pro nezařazení se do prostředního.

    Rejpal

    Příspěvek byl odpovědí na otázku, proč ve městě neplatí pravidlo o jízdě vpravo. Nikoli na otázku, proč někdo konkrétní v nějakém konkrétním případě jede vlevo.

    Těch důvodů může mít hodně. Na dvouproudovém úseku, kde se chystám odbočit vlevo také v mnohých případech jedu vlevo, přestože pravý pruh je volný – prostě proto, abych neblokoval, od toho jsou směrové pruhy.

    Když předpokládáte, že všichni účastníci provozu jsou stejně dobře vyježdění jako Vy, mají stejné myšlení a naprosto stejná pravidla nedodržují a naprosto stejná pravidla dodržují stejně jako Vy, pak možná to "kličkování" nebude tak nebezpečné – potom je jízda po silnici 100% bezpečná. V každém případě to není nic moc dobrého pro plynulost. To přejetí z pruhu do pruhu většinou vyžaduje interakci více řidičů:

    1. Toho, který přejíždí (ten si musí být vědom, že přejíždí bezpečně, že nikoho neohrozí a musí dokázat odhadnou i některé situace, o kterých nemá 100% přehled).

    2. Toho, který jede za ním. Ten má před sebou vůz, kvůli kterému musí být pozornější (nejspíš neví moc dobře, proč přejíždí, jestli musí zpomalit, …) a možná si i malinko zpomalí, aby jeho jízda byla bezpečná.

    3. Toho, který jede za tím, před kterým někdo přejížděl z pruhu do pruhy a maličko si přibrzdil. ( Na letmé pošimrání brzdy bude reagovat také zpozorněním a možná přibržděním – řetězová reakce způsobí, že něko o pár set metrů dál bude přibrzdí trochu víc.)

    4. Toho, který jede v tom pruhu, do kterého se přejíždí. (Vážně to ten řidič nebouchnul do jeho bezpečné vzdálenosti? Někdo si může z nějakého důvodu držet vzdálenost třeba i 5 i více vteřin – důvodů k tomu může být hodně.)

    5. Toho, který se do toho pruhu chce zařadit z druhé strany. (Sice pravidla řeší přednost – ale občas někdo má svoje pravidla, která se liší od těch oficiálních) Pro něj to přejetí může být důležitější, než jen pouhé urychlení na úkor ostatních. Takže i tam dojde ke zdržení.

    Ano, "kličkovač" nikoho neomezil, to, že se kilometr za ním kolona zcela zastavila, to už nevnímá.

    Rejpal

    Ještě k té sanitce.

    Ta sice těžko pojede naložená 130 km/h, ale nepojede v levém. V případě slabého provozu bude podle potřeby "kličkovat" (ovšem že ne do mezer, jaké doporučuje pan právník), nebo pojede prostředkem mezi pruhy, případně pruhem autobusovým či odstavným.

    Jarda pilot

    Právě naopak, řidiči sanitky ví, že ostatní řidiči uhýbají z levého do prava (vychází to i z logiky věci). Minimálně u nás v Praze to takhle zažívám poměrně často.

    RZP

    Nojo, asi není Praha jako Praha.

    V te Vasi asi ridici sanitek radi cekaji, az se jim vozidla "predpisove" preradi do jednoho pruhu. 😀

    Jarda pilot

    Ano, protože kličkování z pruhu do pruhu by ti vzadu nebrali příliž s humorem. A každý slušný řidič té sanitě rád uhne. Horší to je s tim, kterej se zapomněl (nebo tam jede z vlastního peřesvědčení) vlevo a uhýbá doprava v ten moment, kdy ho sanita podjíždí (rozhodne podjíždět) pravym. V ten okamžik sanita stojí na brzdách anebo brousí obrubník, popř. svodidla.

    Furt dokola. Někdo jezdí podle zákonů, někdo podle zdravýho rozumu a s ohleduplností k ostatním (byť by tím zákon porušil).

    RZP

    Prominte, ze se Vam smeji, psal jsem Vam toho trochu vic o jizde sanitek, pravidlech a rozumech, ale pak jsem to smazal, protoze to nema smysl.

    Jen jednu poznamku: "Zdravych rozumu jsou miliony, ale pravidlo je jenom jedno!"

    Jarda pilot

    Výsměch je vaše výsadní právo a mně neuráží, nejsem zakoplexován.

    Mohl jste to rozvést abych se poučil. Neříkám, že musím mít ve všem pravdu.

    A co týká pravidel, vymýšlejí je lidi, tudíž jsou omylná, jak se přesvědčujeme dnes a denně. Nehodlám dodržovat pavidla za každou cenu bez praktického přínosu.

    Sten

    Ani ne tak zprava doleva jako z pruhu, kde jede sanitka, do libovolného jiného. Navíc její modré majáčky jsou trochu víc vidět a slyšet než sténající maminka na předním sedadle 🙂

    Jarda pilot

    Kdo vidět nechce nebo nečumí do zrcátek, neuvidí tak jako tak. Takže opět, proč jet v levym, kdž v pravym je volno a kvalita povrchu je stejná? Když to tak funguje na dálnici a má to své opodstatnění, proč to ve městě dělat jinak?

    Tomáš Uřídil

    Pan právník by si měl lépe přečíst zákony, má tam několik nepravd. Např. troubení a blikání na předjížděné vozidlo se povoluje jen, je-li to nutné k jeho upozornění, ne tedy kdykoliv někoho předjíždím. Dále pak když někdo ve městě jede 50 a druhý vedle 52, nejedou tím pádem souběžně, časem se minou a blbeček, co chce překračovat rychlost (=zákon), si pak může v pohodě jet.

    Taky bych volil možnost naopak. když má pravý přednost dochází na silnicích k více nebezpečným situacím. Naprosto jednoduchý příklad je rozšíření o jeden stoupací pruh pro kamiony, na D5ce se ale připojuje ne pravý, nýbrž naprosto nesmyslně levý a už několikrát jsem viděl a bohužel i zažil, že vozidlo rychle jedoucí v levém se při jeho zkončení málem rozstřelilo o svodidla protože ho nikdo z těch pomalu jedoucích nepustil. Jezdím i do německa a tam je to naprosto bežné a pokaždé na to nadávám 🙁 nedořešené a nebezpečné. je jednodušší zastavit(zpomalit) v pravém než v levém pruhu, už jenom proto že pravý většínou přechází v odstavný kde člověk může rychlost dorovnat a bezpečně přejet do pruhu

    GLove

    pro Vás polopaticky:

    \“Pokud by vozidl**A** [tedy ne jedno jen v levém] jedoucí současně ve **všech** jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, …\“

    Tedy jinými slovy, pokud jsou všechny pruhy plné… Dotyčný blbec v Audi tedy měl přejet do prostředního a frčet v dál…

    roseti

    logičtější je to, aby měl přednost ten jedoucí zleva. Ten v pravo si musí ohlídat, zda někoho neohrozí a neomezí a tudíž, jestli někomu rychlejšímu nevjede pod kola. Zatímco ten v levém pruhu někoho předjede v prostředním a chce se zařadit do prostředního. takže počítá s tím, že všechny pomalejší motoristy předjel a je tam tedy volno. Když v tom ejhle mu tam podle mne nelogicky vjede ten z pravého pruhu a podle zákona legálně. Navíc ten v pomalejším pravém pruhu má teoreticky víc času na řešení krizovek, protože jede pomalu. další důvod proč by to mělo být obráceně je fakt, že lépe vidí na pravou stranu svého auta než ten rychlejší v levém, který se musí dívat například přes sedadlo spolujezdce, případně přes spolujezdce. Jediné pravidlo pravé ruky je podle mne logický argument, proč toto vzniklo. neumím si představit jiný logický argument, proč má přednost ten vpravo

    školitelé jsou problém, ale koho nena.ere to, že půl kilometru před připojením dejme tomu levého pruhu do pravého se většina lidí zařadí včas pokud vidí příslušnou ceduli a pak jsou tam pospíchači, kteří ačkoliv ceduli vidí také včas půl kiláku předem, tak jedou až dopředu, kde se snaží na.rat mezi ty co se již stačili včas zařadit? Kdyby byl jeden pospíchač na sto zařazených, tak se to dá skousnout, ale neni jich zrovna málo. potom se nedivím, že nefunguje ZIP. každej je zvyklej na nalepení se na nárazník toho předemnou a nikoho nepustím. a kdybych nedejbože nechal mezírku, tak riskuju, že se tam někdo bez blinkru nacpe. nedavno jsem viděl takovou situaci a ten co se cítil dotčen lehce ťuknul toho nacpávače. tak si couvnul, najel do něj znova, pak ještě jednou a pak vyjel z řady a odjel dopředu 🙂

    R1 je dálnice i se svými pravidly chování na dálnici a jižní spojka je MO a tam zase platí chování ve městě. klidně mohl jet levým a pokud bylo v ostatních pruzích volno, mohlo AUDI objíždět pravým.

    na selskej rozum kašli. ve mšstě si jeď kde cheš, jen se musíš v určitém případě uhnout a na dálnici se prostě cpi pořád doprava. ve městě je nižší rychlost, takže i čas sledovat zrcátka, navíc neni na světě jediná vícepruhová jižní spojka a na vícepruhových komunikacích se odbočuje i do leva na křižovatce a proto máš právo jet vlevo, abyses mohl v dostatečné rezervě do toho levého dostat a pak nezmatkovat před křižovatkou

    roseti

    no na technický koutek také čekám. již před rokem mi bylo odpovězeno, že se chystá.

    v tomhle případě bych ještě modelovou situaci přiostřil a pravým pruhem bych nechal jet pár pomalejších vozidel, takže se nikomu nechce mezi ně zajíždět zpět z toho levého, navíc, když si všichni v tom levém myslí, že budou rychlejší. jenže pravý pruh se nasytí a jeho kapacita nedovolí jet rychlejí, takže najednou jede kolona aut v pravým 110 za hodinu, v levém jede sem tam občas jedno auto a nakonec přijede ta audina co se vás snaží vyblikat. jak z toho ven?

    jo takhle to je… jeden blbec jede podle pravidel v levém pruhu na spojce a všichni, kteří jedou rychleji jedou do thomayerovy nemocnice s apendixem. tak teď už je mi to jasný a ode dneška si již edovolím jet po spojce vlevo

    zákon umožňuje použít výstražné zvukové zařízení případně přepnutí dálkových světel a obrysových světel, případně parkovacích a obrysových světel pro upozornění účastníka provozu, kterého se snažím předjet. to znamená, že to mohu použít pokaždé, když někoho předjíždím.
    Co se týče rychlosti 50 a 52 km za hodinu, tak skutečně to rozdíl je…zkoušel jsem to a i 1 km/h rozdílu rychlosti je nečekaně znát. jenže před tvrďákem, co se za vámi křečovitě drží přepínače dálkových světel neobhájíte svoji dobu předjíždění 15 sekund

    Koudelka

    Pokud se sbíhají dva pruhy v jeden a ani jeden pruh není průběžný, je naopak velmi logické, že přednost má ten vpravo. A to už jen z toho důvodu, že se předpokládá, že ten vpravo jede pomaleji, tedy je pro něho horší se zařadit – pokud nemá zabrzdit a potom čekat na dlouhou mezeru, aby se mohl bezpečně rozjet. Viz. 95% \“stoupacích\“ dvouproudých úseků, kde je většinou nelogicky a nebezpečně vytvořen jako průběžný pruh právě ten levý – rychlejší.

    V. Kroupa

    Myslím, že jste (zatím?) zapoměl zmínit dvouproudou silnici a dvouproudý kruháč a způsob řazení v něm z levého do pravého pruhu s následným odbočováním doprava. Jsem přesvědčený, že 99% řidičů přesná pravidla nezná a každý se nějak snaží vmáčknout doprava aniž by si byl jistý kdo má přednost. (V levém pruhu \“musí\“ být, protože na předposledním odbočení doprava by musel přejíždět pro pokračoví na kruháči do pruhu, který také odbočuje doprava i \“rovně\“. Děkuji za vysvětlení a s pozdravem
    V. Kroupa

    Marquis...

    Pán Audi měl pravdu.. A pán JUDr. se moc a moc plete… Podjíždět (předjíždět vpravo) se smí je v zákonem stanovených případech viz zákon..
    I ve městě platí, že se předjíždí vpravo.. Pán JUDr . patrně moc velkou kvalitou neoplývá…

    Marquis...

    Patrně jsi je nečetl.. Doporučuji přečíst..

    Marquis

    Protože na jiném místě zákon stanoví, že se pžedjíždí zásadně vlevo..

    § 17 Předjíždění
    (1) Předjíždí se vlevo. Vpravo se předjíždí vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není-li již pochybnosti o dalším směru jeho jízdy. Při jízdě v připojovacím nebo odbočovacím pruhu se smí vpravo předjíždět též vozidlo jedoucí v průběžném pruhu. Odbočovací pruh je přídatný jízdní pruh určený pro odbočování (vyřazování) vozidel z průběžného jízdního pruhu.
    (2) Řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru své jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním. Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty.
    (3) Řidič, který se po předjetí zařazuje před vozidlo, které předjel, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče vozidla, které předjel.
    (4) Řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění.
    (5) Řidič nesmí předjíždět

    a) nemá-li před sebe rozhled na takovou vzdálenost, která je nutná k bezpečnému předjetí,
    b) jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet,
    c) jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích,
    d) na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi a bezprostředně před ním,
    e) dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo a není-li možné předjetí vpravo podle odstavce 1 nebo předjetí v dalším volném jízdním pruhu vyznačeném na vozovce v tomtéž směru jízdy,
    f) na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí

    1. jde-li o předjíždění vpravo podle odstavce 1,
    2. jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku,
    3. na hlavní pozemní komunikaci,
    4. na křižovatce s řízeným provozem.

    g) na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před ním.

    k22

    Ty asi máš akutní mozkovou zástavu, normální lidi volají sanitku a nelítají se svým votuněným 20 let starým báwu s apndixem 150 jen aby ukázali jaký jsou bezmozci

    Piiciina

    Jela jsem v kruhaci a najednou vevnitř kruhace v protisměru sanita.je to podle pravidel?

    Petra

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, když jsou ve městě dva pruhy a pravý jízdní pruh se uvolní a pomalejší vozidlo jede stále v levém jízdním pruhu, mělo by uhnout do pravého, aby auto jedoucí za ním ho nemuselo předjíždět z prava?
    Stala se mi tato situace kdy mě vozidlo v levém pruhu omezovalo a neuhlo do pravého pruhu aniž by odbočovalo nebo se otáčelo a pán se ještě rozčiloval, když jsem ho předjela z prava a nebyla tím zrovna nadšena.
    Předem děkuji za odpověd.

    Petr

    Pokuj jel pán ve městě na více pruzích v levém a ty jsi chtěla jet rychleji, potom použiješ pravý pruh a je to zcela ok. To že on se rozčiluje jen svědčí o tom, že nezná pravidla a ještě je to idiot. Protože pokud předpokládá že ho v tu chvíli podjíždíš a porušuješ tím ředpis (a to tak vůbec není, naopak), potom nedává žádný smysl že on jedev levo. Pak totiž očividně nic neví o souběžní jíždě a tudíž bych čekal že bude v pravo. Osobně se snažím všechny situace řešit co nejvíce dle předpisů ale vždy s ohledem na ostatní. Čili se řídím pravidlem „spechej pomalu“. Člověk někde někoho pustí, někde zase trochu přidá a poruší max rychlost, jinde zase ubere, tamhle uhne aniž by musel a ve výsledku jedou všichni plynuleji = jsou rychleji v cíli. Kdybychom byli všichni k sobě ohleduplní, znali jste pravidla používali mozek a předvídali, to by se nám panečku jezdilo.

    Jan S.

    Protoze to vase ‚vcas‘ je ve skutecnosti predcasne.

    Spěchač

    Uryvek…. Typicky nesprávné jednání řidičů v místech, kde jízdní pruh přestává být průběžný, je, že se se značným předstihem zařadí do pruhu průběžného. Dokonce ten, který jede v končícím pruhu až „nadoraz“, je ostatními řidiči vnímán jako někdo, kdo předbíhá ve frontě. Přitom právě on je ten, který pravidlo zipu aplikuje na 100%. Posláním pravidla zipu je maximální využití kapacity pozemní komunikace ve všech jejích pruzích, mimo jiné proto, aby dlouhá kolona neovlivňovala provoz na křižovatkách, nacházejících se před místem, kde má být pravidlo zipu uplatněno.

    Takze nerozdavej rozumy, kdyz sam vis kulovy. Doufam, ze za tech 6 let jsi dohnal svou neznalost.

    Cemc

    Někteří řidiči větších nových či ojetých aut milují tzv. „Královskou jízdu v obci“ – jízda v levém když je pravý prázdný. To je stav, když vidíte v obci blbce jet z dálky v levém pruhu, i když je pravý prázdný a vy se pomalu blížíte v pravém a nevíte co ten hňup v poslední chvíli udělá. Možná, že zůstane v levém, vy ho podjete a nezabijete se při tom. Myslím, že na takové Krály silnic není pokuta a to je pohrobek zákona.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist