Našel Saab zachránce?

Jednání v Číně přinesla potřebný výsledek. Automobilka Hawtai koupí 29,9 % Spykeru za 120 milionů eur. Saab sehnal i další úvěry a opět spouští výrobu.

Příští týden by se měly opět rozběhnout linky ve švédském Trollhättanu. Šéf Saabu Victor Müller nejprve sehnal peníze od jednoho z akcionářů mateřského Spykeru, Gemini Investment Fund. Jen o pár dnů později přišla větší dohoda s čínskou automobilkou Hawtai, která koupí třicet procent Spykeru za 120 milionů eur a dalších třicet milionů eur poskytne Saabu formou úvěru. Číňané budou na domácím trhu vyrábět a prodávat některé ze švédských modelů.

Švédové zatím nevyhráli. Dohodu musí ještě schválit Evropská investiční banka, švédské úřady, ale především čínská vláda. Jeji politika není podobným akcím nakloněna. Číňané usilují o konsolidaci domácího automobilového průmyslu a výrobce k ní tlačí mimo jiné tak, že schvalují zahraniční expanzi jen několika největším z nich. Čínské automobilky jsou zoufale nekonkurenceschopné, za svými západními protějšky zaostávají o desítky let a jediná cesta k rychlému stažení náskoku vede přes velké akvizice na západě. Takže se malé firmy nabalují na ty větší, vyvolené.Hawtai, společnost založená v roce 2000 v provincii Shandong, k vyvoleným nepatří. S dvěma sty tisíci vyrobených aut za rok se řadí k menším podnikům. Rozhodnutí čínské vlády je velkou neznámou, před nedávnem na jejím zamítavém postoji ztroskotal prodej značky Hummer, kterou chtěla od General Motors koupit společnost Sichuan Tenzhong Heavy Industrial Machinery. Hawtei naopak hraje do karet skutečnost, že velká krize západního hospodářství pomalu odeznívá, majetkové poměry se usazují a Saab zůstává k dispozici jako jedna s posledních velkých společností.Podíváme-li se z opačné strany, jsou Číňané pro Saab skvělými partnery. Nejde jen o finanční prostředky, které evropský výrobce potřebuje k zažehnání krize likvidity. Hawtai má volné kapacity na výrobu dalších 150 tisíc aut za rok. Saab by je mohl obsadit svými auty, především modelem 9-3. Švédové se potřebují dostat na nové trhy a Čína v současnosti šílí po západním zboží.

Dohoda s automobilkou Hawtai paradoxně nevyřadila ze hry Vladimira Antonova. Ruský miliardář stále jedná se švédskou vládou a Evropskou investiční vládou o povolení k nákupu 29,9 procent Saabu. Podle Müllera má i Antonov dveře stále otevřené. Saab totiž se 150 miliony od Číňanů s největší pravděpodobností nevystačí – pokud se jich vůbec dočká. A půjčka od Gemini Investment má být pouze dočasným řešením.

autoweb.cz

5.5.2011 5:50
Více o tématu: General MotorsSaab

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist