Pomůže zemětřesení General Motors zpět na vrchol?

Výroba japonských vozů nabíhá po zemětřesení počátkem března pomalu a Američané mezitím kradou zíkazníky, pro které Toyota a ostatní nemají auta.

Skupina General Motors by se mohla ještě letos vrátit na pozici největšího světového výrobce aut. První Toyota stále marně bojuje s následky zemětřesení, které 11. března zastavilo několik jejích továren. Japonci už několikrát snížili odhad výroby na letošní rok a prosí zákazníky o trpělivost. Jenže mnoho kupujících problémy Toyoty nezajímají, a tak se do showroomů amerických značek (v Číně i do těch evropských) hrnou zástupy netrpělivců.

Americká jednička neusíná na vavřínech. GM bude investovat pět miliard dolarů a pokusí se do roku 2015 zdvojnásobit prodeje v Číně. Na domácím hřišti mají Američané také rozehráno dobře, jejich poslední modely se po letech opět dokáží prosadit proti japonské konkurenci v testech i tabulkách spokojenosti.Toyota vede boj s následky zemětřesení, který podle odhadů automobilky neskončí dřív než v listopadu. Problémy se netýkají jen továren v Japonsku, výrobci ze země vycházejícího slunce obecně nedokáží zásobovat důležitými díly ani další továrny po celém světě. Problémy způsobuje také silný Jen (na konci roku stál dolar 112 jenů, dnes je to 82) a v případě Toyoty táhnou prodeje ke dnu dozvuky loňského skandálu s vadnými pedály plynu. Japonci navíc nezareagovali dostatečně rychle na explozi zájmu v Číně. Evropané i General Motors investovali do obrovského trhu značné sumy peněz, navázali tu obchodní vztahy a vyjeli s modely ušitými na míru Číňanům.

Ozdravenému koncernu GM jdou obchody nejlépe od devadesátých let dokonce i na domácím trhu, kde opět roste zájem o pickupy. Chevrolet SilveradoGMC Sierra přesvědčily v prvním čtvrtletí roku 2011 o 30 418 zákazníků víc než vloni – Toyota za stejnou dobu prodala méně než třicet tisíc pickupů Tundra (původně se měla prodávat tempem 200 000 aut za rok, vloni dosáhla sotva na polovinu).Po bouřlivém roce 2010 se rozdíl v prodejích světové jedničky z Japonska a jejího nejbližšího pronásledovatele zastavil na pouhých třiceti tisících vozech. Letošní výsledek GM bude nade vší pochybnost výrazně lepší, zatímco Toyota je na nedobrovolném a zčásti nezaviněném sestupu. U General Motors jsou si proto prvním místem poměrně jistí. Obratem však dodávají, že příští rok bude tvrdý boj o každého zákahzníka pokračovat jako dosud.

autoweb.cz

4.5.2011 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist