Morgan Aeromax

Jediné sportovní auto s dřevěnou kostrou, navíc v jediném exempláři vyrobeným na zakázku. S osmiválcem BMW zrychlí na stovku za 4,5 s.

Morgan je mezi auty to samé, co přeslička mezi rostlinami nebo první walkman mezi dnešními iPody. Pochází někdy z dob dinosaurů, ale většinou se sympaticky drží při životě a když na něj už jednou za uherský rok narazíte, nemůžete nemít radost z toho, že něco takového stále existuje.

Na rozdíl od všech ostatních současných aut na světě se Morgan totiž stále drží striktně předválečné technologie. Motory, převodovky a brzdy jsou moderní, ale jinak se každé auto vyrábí ručně kus po kusu, má kostru z jasanového dřeva a plechařinu přizpůsobenou každému exempláři zvlášť. S takovou antitezí pásové výroby snad ani nikoho nepřekvapí, že pořadník na těch několik desítek kusů, které ročně vznikají, je dlouhý čtyři roky.

Speciální verze Aeromax, která se v premiéře představila v Ženevě, je ale mezi ostatními morgany opravdu ojedinělá. Jedná se totiž o jediný vyrobený exemplář, který si u Morganu objednal za neznámou sumu princ Eric I. Sturdza, prezident švýcarské banky Baring Brothers.

Zadání znělo na komfortní cestovní kupé, výsledný design dostal na starost Matthew Humphries z univerzity automobilového designu v Coventry. Ve tvarech Aeromaxu lze najít hlavně odkazy na slavnou Bugatti Atlantique.

Od prvních skic až po první testovací jízdu zvládl Morgan celý vývoj a výrobu za pouhé čtyři měsíce.

Konstrukce Aeromaxu je kombinací klasického dřevěného rámu s moderními hliníkovými prvky podvozku a ocelovou karosérií.

Použitý motor pochází stejně jako u klasického Aero 8 od BMW; díky nízké hmotnosti mluví Morgan o Aeromaxu jako o jednom z nejrychlejších evropských kupé.

Motor je spojený s šestistupňovou ruční převodovkou ZF a pohání zadní nápravu opatřenou samosvorným diferenciálem. Brzdy od AP Racing jsou náležitě dimenzované, vpředu s šestipístkovými třmeny a průměrem kotoučů 348 mm, vzadu se dvoupístkovými třmeny a kotouči o průměru 332 mm.

Výjimečné tvary karosérie vynikají o to více, že třídílná kola mají průměr 20 palců a nesou pneumatiky o rozměrech 245/30.

redakce autoweb.cz

10.3.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist