Mladí do 25 let by se měli vrátit zpátky do autoškoly!

Proč? Protože celá třetina čerstvých držitelů řidičského oprávnění se stále za volantem stale cítí nejistě v mnoha běžných situacích.

Tenhle materiál vznikl na základech průzkumu společnosti Goodyear, která jak víme vyrábí pneumatiky, i když na první pohled nemá s touto problematikou nic společného. O co jde? Byl proveden průzkum, který prozrazuje, že více než čtvrtina mládeže je přesvědčena, že by v řidičských zkouškách neuspěla, pokud by je musela skládat znovu, a 49 % dotazovaných postrádá výcvik základních dovedností, jako je například řízení v noci. Jinak řečeno, až potkáte v noci v protisměru deset aut mířících z místní diskotéky, v pěti z nich bude za volantem člověk, který může při prvním nestandardním jevu (odlesk od světel, rychlý stín, kočka přes cestu…) strhnout řízení přímo proti vám.

Trocha čísel, abychom zjistili, jak moc velký byl zkušební vzorek, protože pokud by se jednalo o dvacet Indů někde daleko jezdících na slonovi, nemá to pro nás žádnou vypovídající hodnotu. Průzkum zkoumal chování 6400 řidičů mladších 25 let v 15 evropských zemí a v JAR, a byl navržen tak, aby pronikl do myšlení mladých řidičů a poskytl tím pohled na chování „internetové“ generace na silnicích.Ke statistice teď přidejme trochu psychologie a medicíny, ale stále jde o celkem zajímavé čtení. Uvědomování si dovedností naučených se při řidičském výcviku řídí hipokampus nacházející se ve spánkovém laloku mozku, který je spojován s učením a pamětí. Mladí řidiči, kteří si nikdy základní řidičské dovednosti neosvojili nebo je zapomněli, podle Goodyearu potřebují opakovací kurz, aby si osvěžili paměť a stali se z nich sebejistější řidiči. Ve skutečnosti se jich však jen pár vrátí zpět do autoškoly poté, co získají řidičský průkaz.

ČETLI JSTE: Jak se pozná že jste dobrý řidič?
„Nenamlouvejte si polopravdy, že nepotřebujete držet volant jako závodník“.

My v redakci máme na věc trochu jiný názor, vlastně každý z nás umí nabídnout své řešení tohoto problému. Tak třeba už od začátku předejít tomu, aby z autoškol vycházeli absolventi, kteří jsou naším pohledem “nedoškoleni.” Jedno z ideálních řešení by mohlo být, že se autoškola nebude skládat z několika hodin teorie a pár jízd, ale začne se výukou fyzikálních aspektů jízdy, pak se bude trénovat s manuální převodovkou na zkušebním polygonu (aby žák “dostal řízení auta pod kůži” a zautomatizoval si v bezpečí a mimo veřejnou dopravu ovládaní auta včetně řešení krizových situací). Pak zase hurá do učebny na teorii a značky, pak s automatem (aby žák neřešil řazení a věnoval se jen provozu) na silnici a pak ke zkouškám. Že by to bylo celé drahé? Možná, ale spočítejme si náklady spojené s billboardy o „nemyšlení a zaplacení,“ o tom, kolik stojí práce policie a hasičů při výjezdech, na kolik přijde léčení zraněných a berme v potaz cenu lidského života.

Je mi 18, mám auto a teď i řidičák. Takže umím řídit? Ehm, bohužel zatím ne!

„Jelikož bezpečnost na silnicích patří k našim tradičním prioritám, je společnost Goodyear připravena podporovat mladé a začínající řidiče během jejich výcviku,“ uvedl Jens Völmicke, Communications Director, EMEA, Goodyear. „Mladí lidé jsou v Evropě stále přespříliš často účastníky dopravních nehod a úmrtí na silnici, a proto je důležité, abychom zajistili, že výcvik v autoškole bude dostatečný.“

My souhlasíme, ale jak už bylo řečeno, “po cimrmanovsku” bychom chtěli jít ještě dál (pokud nabízí Goodyear pomyslné Maroldovo panorama jako ve filmu Jára Cimrman ležící, spící, my chceme „položit Pražanům k nohám moře“). Navrhujeme ne návrat do autoškoly, ale rovnou delší a účinnější autoškolu jako takovou. Delší, smysluplnější, promyšlenější.Pokud z průzkumu víme, že ženy s větší pravděpodobností napoprvé v testu neuspějí a jsou si méně jisté než muži, zaměřme se tedy na ně už v první fázi autoškoly, a i v době totálního feminismu jim nabídněme jiný, specializovaný, přístup. Nebojme se přiznat, že ženy mají potíže s parkováním (a místo bezduchého popojíždění jim věnujme zvýšenou pozornost v této oblasti) a že muži obvykle nezvládají dodržování rychlosti.

84 % mladých řidičů projde teoretickou částí testu napoprvé, ženy neuspějí s větší pravděpodobností než muži (18 % oproti 14 %). Co se týká praktických zkoušek, 35 % žen je muselo skládat více než jednou ve srovnání s 28 % mužů.

Ten kdo v autoškole trénoval přetáčivou a nedotáčivou jízdu zatáčkou, ať zvedne ruku.

Další věc – jízda za zhoršených viditelnostních podmínek – věděli jste, že 49 % mladých řidičů neprocvičovalo během výcviku řízení v noci? To není překvapující, jelikož většina lekcí se koná během dne, nicméně čeští mladí řidiči byli nejméně připraveni, 75 % jich neprošlo žádným výcvikem. Dobrá, tady se dá opravdu z logiky věci pochopit proč.

Co je ale děsivé – tak 47 % mladých řidičů (skoro polovina!) se během výcviku nedozvědělo nic o nouzovém manévrování. Nejméně připraveni se cítili – Češi. Pak Němci, Turkové a Francouzi se 70 %, 60 %, 59 % a 58 % v uvedeném pořadí, respektive uvedli, že to nebylo součástí jejich výcviku. I Turek se učil dát kontra více než kluk od Prostějova?!

DOPORUČUJEME: Zákon a tzv. povinné zimní pneumatiky

Máme tady jasná čísla dokazující to, že mezi námi jezdí obrovské množství lidí, kteří nemají zkušenost s tím, jak řešit přetáčivý či nedotáčivý smyk, a namísto toho se v autoškolách ztrácí čas tím, že se jim do hlavy vtlouká, zda mohou vjet na dálnici s povozem taženým koněm.

Tohle bílé je sníh. A na sněhu to klouže. Takže prostě musíte sundat nohu z plynu.

Celková bilance vyplývající z výzkumu není pro nás nijak radostná, a radostný není ani výhled k aktuálním řešením, represivní pohled je (podle nás) špatný a nové absolventy autoškol řídit nenaučí. Zatím je tedy na každém z nich, zda se sám rozhodne investovat do sebe a bude na sobě řidičský pracovat na nějakém kurzu bezpečné (a posléze sportovní ) jízdy. My za redakci toto každému doporučujeme – po autoškole v rámci jízd na okruhu vyzkoušel chování auta v limitních situacích a následně zamířit do adekvátního kurzu k instruktorovi (a ne, odlehlé parkoviště a o rok starší kamarád, který umí utrhnout starou Calibru bokem jako učitel opravdu nestačí). Nicméně větší doporučení jde směrem odpovědným úředníkům, aby teoretická i praktická řešení a cvičení zvládání krizových situací konečně zahrnuly do běžných osnov autoškol.

Autoweb.cz, Goodyear

24.11.2012 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist