Mitsubishi ASX 1.8 DI-D – první dojmy

Malý crossover nejprve vypadá na další mix stylů, který nám nemá co nabídnout. Jenže zdání klame.

S těmihle krosouvry kombinujícími špatné jízdní vlastnosti esúvéčka s menší praktičností hatchbacků to máte těžké. Jako nadšenec do aut budete těžko o něčem podobném uvažovat, když máte omezený rozpočet a vaše jediné auto vám bude sloužit zároveň pro přepravu rodiny a pro zábavu.

Tiskovka Mitsubishi se hemžila slovními spojeními „nejlepší ve třídě“ a „překonávající konkurenty po všech stránkách“. Jenže moc dobře víte, jak to chodí a že se tím často automobilka snaží něco schovat. Pak ale po trochu zdlouhavé prezentaci přišla řeč na technické detaily a tady bylo na čase zbystřit. Ne, nebudu se rýpat v tom, že Mitsubishi neví, jak se píše jméno jejich konkurenta od Nissanu (Quahqai rozhodně ne) a že použitá přední náprava je ve skutečnosti MacPherson.

Samozřejmě byla řeč o motorech. Mitsubishi ASX dostalo novou šestnáctistovku, která má výkon 117 koní a točivý moment 154 Nm. Je k dispozici jen jako předokolka, ale je jasné, že nebude patřit k nejprodávanějším a v katalogu je jen kvůli oblíbené frázi „cena již od…“. V tomto případě je to cena již od 429 900 korun.

Atraktivnější jsou diesely, respektive diesel. Má objem 1,8 l a je k dispozici ve verzích s výkonem 116 a 150 koní. Točivý moment je stejný – 300 Nm pro oba modely. Slabší diesel můžete mít jako předokolku nebo čtyřkolku, silnější pouze jako čtyřkolku.Normálně bychom se u dieselového čtyřválce 1,8 l nezastavovali, jenže tento motor jako první na světě (v osobním autě opravdu) používá proměnné časování a zdvih ventilů. To má pomoci lepšímu plnění válce, průběhu výkonu, eliminaci turboefektu a především ke zklidnění chodu. Také to umožnilo Mitsubishi použít poměrně nízký kompresní poměr, který má hodnotu 14,9 : 1.

Na tenhle motor jsme byli zvědaví a také jsme ho vyzkoušeli s výbavou Instyle, která je druhá nejvyšší a koupíte ji „již od 719 900 korun“. Aspoň ale dostanete pořádný audio systém Rockford Fosgate, automatickou klimatizaci, bezklíčový přístup, tempomat… No prostě všechno, co můžete potřebovat.

Co k motoru říct? Snad jen to, že je opravdu, ale opravdu velmi povedený. Měl najeto ani ne 100 km a dokonce byl i studený (rozuměj nezahřátý, protože při okolních teplotách 32°C není studené nic). Po nastartování se neprojevoval agrárně a vlastně se celkově, i během jízdy, choval jako nejvytříbenější dvoulitrové čtyřválce. Reakce na plyn je velmi dobrá, nástup výkonu plynulý a na dálnici udržuje důstojné tempo. Neztratí se ale ani tehdy, když potřebujete dobře poskládanou a přesnou převodovkou na zatáčkovité silnici řadit. Rád se nechá točit. Dobrá zpráva je, že tento motor brzy dostane i LancerOutlander.Když už jsme u těch zatáček, přichází další překvapení – tohle je dobré auto. Zatímco při jízdě rovně netluče a nehlučí, v zatáčkách je stabilní a schopné. Pomáhá vám i přesné a mechanicky působící řízení. Připomíná staré dobré systémy s hydraulickým posilovačem, ale Mitsubishi už použilo posilovač elektrický. Musíme si počkat na velký test, až tohle auto proženeme po silnicích, které známe. Ale první dojem je více než dobrý.

Druhý stupeň výbavy Invite bude atraktivní pro ty, kteří nechtějí dát za takové auto celé jmění. Diesel 1.8 DI-D s výkonem 116 koní a pohonem pouze předních kol stojí 529 900 korun a dostanete už automatickou klimatizaci, plnou bezpečnostní výbavu (7 airbagů, ABS, ESP, asistent rozjezdu do kopce), kožený multifunkční volant, tempomat, přípojku pro externí zdroj hudby a USB, 16“ lité disky, mlhovky a decentní detaily v chromu. Pokud chcete to samé, jen silnější motor a pohon 4×4, dáte za Mitsubishi ASX pořád akceptovatelných 599 900 korun.

Pokud se vám Mitsubishi ASX líbí a zajímá vás, běžte se s ním svézt, ať si uděláte obrázek. Jen ale ve všem tom nadšení nezapomeňte, že je tu pořád například Škoda Yeti, která je k dispozici i s automatem a s širší nabídkou pohonných jednotek. A s lepším interiérem.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1798
Kompresní poměr14,9 : 1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 / 150 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)300 v 2000 - 3000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)98,3
0-100 km/h (s)10,0
Nejvyšší rychlost (km/h)198
Spotřeba paliva (l/100 km)6,9 / 5,0 / 5,7
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4295
Šířka (mm)1770
Výška (mm)1615
Rozvor náprav (mm)2670
Provozní hmotnost (kg)1525
Celková hmotnost (kg)2060
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)745
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1400
Zavazadlový prostor (l)419 - 1219
Ceny
Základní cena modelu429 900 Kč
Základní cena test. verze719 900 Kč
30.6.2010 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist