Mazda CX-7 MZR-CD vs. Mitsubishi Outlander DI-D

Dvě japonská SUV bojují o přízeň evropských zákazníků. Jenže po kterém máte zrovna vy toužit a které zavrhnout?

Pokaždé, když nám v redakci přistane nějaké SUV, pokládáme si otázku, proč vlastně tohle lidé chtějí. Už od pohledu na jakýkoli automobil z této kategorie je zřejmé, že tolik kompromisů najednou zákonitě přinese omezení všech možných vlastností, takže pokaždé najdete na trhu auto, které něco dělá lépe.
 
Ať už se bavíme o prostoru pro posádku či náklad, o čistém pohodlí, o kultivovanosti, o jízdních vlastnostech na silnici, o schopnostech v terénu, o ovladatelnosti, o bezpečnosti a samozřejmě o emisích a spotřebě. Jenže podle automobilek tohle prostě zákazníci chtějí. Já sice konkrétně nikoho takového neznám, ale třeba je to jen má chyba, že se kamarádím s lidmi, kteří jsou prostě dost omezení v tom, že buď chtějí ojetý Ford Focus kombi, Mustanga s osmiválcem nebo tradiční vzduchem chlazené Porsche 911. Budu si asi muset rozšířit obzory a najít si nové kamarády, kteří touží po autech ze stejné kategorie, jako dnešní soupeři Mazda CX-7 2.2 MZR-CD a Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D TC-SST, abych pronikl do nitra duše těchto lidí a pochopil, proč tato auta chtějí.

Video z měření Mazda CX-7 a Mitsubishi Outlander najdete na AutoTube.czObě esúvéčka dorazila s nejsilnějšími dieselovými motory pod kapotou, což je z pohledu evropského zákazníka asi nejrozumnější možná kombinace. Zatímco ale Mazda CX-7 sází na klasický šestistupňový manuál, Mitsubishi Outlander chce se svou dvouspojkovou převodovkou SST ukázat, že kvedlání klackem už patří do automobilového středověku.
 
Oba motory mají shodný objem 2,2 l, přímé vstřikování common-rail a přeplňování turbodmychadlem. Mazda k tomu navíc přidává technologii AdBlue, která vstřikováním močoviny do výfuku redukuje nežádoucí emise oxidů dusíku, které, ač se na ně neklade takový důraz jako na CO2, škodí zdraví mnohem více. Mitsubishi Outlander si v tomto ohledu musí vystačit jen s klasickým filtrem pevných částic, který už se pomalu stává standardem.
 
Obě auta mají pohon všech kol, který funguje na principu elektronicky připojitelného pohonu zadní nápravy (u Mazdy funguje automaticky, u Mitsubishi si můžete tlačítkem vybrat, zda chcete pohon předku, automatické připojování zadku, nebo stále připojený pohon zadních kol), nejedná se tedy o permanentní čtyřkolky, kterou dostanete třeba v Subaru Forester.

Video z měření Mazda CX-7 a Mitsubishi Outlander najdete na AutoTube.czNež se pustíme do hodnocení obou aut na silnici, pojďme si říci některá čísla. Obě SUV jsme totiž změřili za identických podmínek (sucho, 10° C) na polygonu mosteckého autodromu a výsledky byly více než překvapující.
 
Akcelerace 0-100 km/h
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D slibuje ze svého čtyřválce 2,2 l výkon 156 koní a točivý moment 380 Nm. S pohotovostní hmotnostní 1830 kg má akceleraci na stovku zvládnout za 11,1 sekundy. Mazda CX-7 tvrdí, že její čtyřválec 2,2 l poskytuje výkon 173 koní a točivý moment 400 Nm. Hmotnost 1800 kg prý dostane na stovku za 11,3 sekundy.
 
Ve skutečnosti se ale čísla od udávaných lišila. Mitsubishi Outlander jsme naměřili průměrné zrychlení 11,22 sekundy ze čtyř jízd s nejlepší hodnotou 10,96 s a nejhorší 11,47 s. Práci jsme měli usnadněnou díky převodovce TC-SST, ale i tak nám neuniklo, že tohle auto nepůsobí rychle, spíše poněkud ospale. Nicméně pod zátěží převodovka předvěděla docela slušnou práci a zbytečně dieselový motor nevytáčela přes 4000 ot./min. (kde už se nic neděje), jako to jiné automaty dělají.
 
Dostat Mazdu CX-7 na stovku rychle vyžaduje soustředěnou práci s pedály plynu a spojky a také si nesmíte brát servítky s převodovkou. Ale když se snažíte, dosáhnete překvapivě dobrého času 10,18 s, který jsme rovněž naměřili jako průměr ze čtyř pokusů. Nejlepší čas byl přitom 9,79 s, nejhorší 10,42 s. Mazda tak udává možná až zbytečně pesimistické údaje. I pocitově je při akceleraci rychlejší než Mitsubishi.
 
Brzdy 100-0
Decelerace Mitsubishi Outlander není kdovíjak dobrá. Ze stovky jsme zastavili průměrně na 46,46 metrech a bylo cítit, jak už u třetího pokusu brzdy vadnou. Zatímco napoprvé zastavilo Mitsubishi na 45 metrech, čtvrtý pokus vyžadoval brzdnou dráhu o dva metry delší.
 
Mazda CX-7 má brzdovou soustavu o něco lepší a hlavně odolnější. Průměrně jsme naměřili brzdnou dráhu 45,97 a zatímco Mitsubishi se zhoršovalo, brzdy Mazdy odváděly stejně dobrou práci neustále.
 
Krátký okruh
Náš krátký testovací okruh prověří ovladatelnost testovaných aut skutečně důkladně. Nejde tady o maximální rychlost, ale o schopnost dostat výkon na silnici. Také se neobejdete bez dobrých brzd, slušné přilnavosti a ochoty měnit směr.
 
V tomto ohledu se nám mnohem lépe jezdilo s Mazdou CX-7, která se ochotněji vrhala do zatáček a bylo cítit, že pracuje jak přední, tak i zadní náprava. To Mitsubishi jako by zadní kola za sebou jen táhlo. I jeho motor byl línější a hlavně se mu nechtělo brzdit. Věřím, že čas 38,81 sekundy na jedno kolo jde na vrub především převodovce TC-SST, která pod zátěží dokáže z motoru dostat maximum. Problém převodovky Mazdy je v odstupňování, takže druhý rychlostní stupeň byl na některé úseky moc krátký a trojka už moc dlouhá. I tak jsme ale Mazdě naměřili čas 37,92 s. A jedna sekunda je na našem 690 metrů dlouhém (lepší by bylo říci spíše krátkém) okruhu velký rozdíl.
 
Na silnici
V provozu se některé dynamické nedostatky smažou, ale i tak si všimnete, že Mitsubishi je pomalejší a ospalejší. Jeho převodovka začne v normálním tempu zmatkovat a do propracovanosti jiných dvouspojkových převodovek jí ještě dost chybí. Nejhorší je, když po ní chcete rychlé podřazení, například při předjíždění.
 
Jenže aspoň máte možnost volby, když je vám myšlenka SUV s manuální převodovkou proti srsti. Mazdu pak totiž budete muset zavrhnout, protože ačkoli její manuál pracuje dobře, nemůžete si vybrat – automat k motoru 2.2 MZR-CD prostě nedostanete. A nedostanete ho ani k druhému motoru – benzínovému čtyřválci 2,3 l.
 
Mitsubishi má sice docela příjemné mechanické řízení se zpětnou vazbou, ale to je asi tak všechno, čím dokáže řidiče oslovit. Mazda naproti tomu nabízí docela zajímavou kombinaci reálných výkonů, citlivého řízení a odezvy. Prostě se s Mazdou CX-7 svezete lépe.
 
Jen je škoda, že obě auta nepůsobí dost kultivovaně a máte tak trochu pocit, jako byste jeli s dodávkou. Mazda je ale v tomto směru lepší než Mitsubishi.

Video z měření Mazda CX-7 a Mitsubishi Outlander najdete na AutoTube.czObě auta dorazila s poměrně bohatou výbavou. Mazdu CX-7 2.2 MZR-CD koupíte už za 738 900 korun, za Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D dáte 899 900 korun (s převodovkou TC-SST 939 900 korun). Pravda, Mitsubishi je mnohem lépe vybaveno a srovnatelná Mazda přijde na 883 900 korun. Rozdíly se tak smažou.
 
Mitsubishi navíc nabízí další dvě sedadla v kufru, i když o jejich reálné použitelnosti v redakci dost pochybujeme. I tak je ale poznat, že uvnitř Outlanderu je o dost více místa pro posádku i náklad. Po sklopení zadních sedadel nabízí Outlander až 1691 l, Mazda jen 774 l. Pochvalu si obě auta zaslouží za jednoduché a rychlé sklápění zadních sedadel zatažením páčky z kufru.
 
Aspoň, že k oběma vozům dostanete tempomat, kožené čalounění, solidní audio systém (Rockford-Fosgate v Mitsubishi hraje i díky standardně dodávanému subwooferu zatraceně dobře, Mazda se spoléhá na značku Bose) a modrý zub. Na „logičnost“ ovládání klimatizace, palubního počítače a rádia si stejně brzy zvyknete, takže kritizovat Mazdu i Mitsubishi za drobné přešlapy nemá smysl.
 
Nesmím ale zapomenout, že v základní výbavě Mitsubishi s převodovkou TC-SST navíc dostanete pípání. Pípání vás bude provázet neustále, jakmile zařadíte zpátečku. Píp píp píp píp píp píp píp… a tak pořád dokola. Nejsou to parkovací senzory, je to jen pípání. Nedokáži pochopit, proč musí Outlander vydávat při zařazení zpátečky tak otravný pípavý zvuk.

Video z měření Mazda CX-7 a Mitsubishi Outlander najdete na AutoTube.czKdyž máte pocit, že „hrozně moc nutně ze všeho nejvíc“ potřebujete bílé SUV z Japonska a s dieselem, nemá smysl vám to rozmlouvat. Kupte si Mazdu CX-7, pokud vám jde především o to, jak auto jezdí, nebo si vyberte Mitsubishi Outlander, pokud hledáte praktičnost, aspoň omezené schopnosti mimo asfalt a občas potřebujete odvézt ještě tři dospělé a dvě malé děti navíc.
 
Nezapomeňte ale, že na trhu existují celkově dotaženější auta s širší paletou motorů a s mnohem vyšší kultivovaností a hodnotnějším interiérem. Alternativou k Outlanderu může být třeba Volkswagen Tiguan, k Mazdě zas BMW X1.
 
Z pohledu řidiče se ale pořád lépe svezete s obyčejným kombíkem. Jenže chápeme, pro vás není kombík dost cool. Vy prostě potřebujete bílé esúvéčko. A nevadí vám, že jezdí hůře, nezaparkujete s ním tak dobře a jeho provoz vás bude stát více peněz.

Video z měření Mazda CX-7 a Mitsubishi Outlander najdete na AutoTube.cz

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMazda CX-7 2.2 MZR-CD
0-100 km/h (s)11,3 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2184
Převodovkašestistupňová man
Poháněná kolavšechna 4
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)127 (173) v 3500 ot/min
Točivý moment (Nm)400 v 2000 ot/min
Výkon/hmotnost (k/t)96,1 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)200 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)9,1/6,6/7,5
Objem nádrže (l)69 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4700
Šířka (mm)1870
Výška (mm)1645
Rozvor náprav (mm)2750
Provozní hmotnost (kg)1800
Celková hmotnost (kg)2430
Zavazadlový prostor (l)455-774 l
Ceny
Základní cena modelu738 900 Kč
19.4.2010 7:40| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist