Mercedes-Benz Citan Tourer 111 CDI: Francouz v přestrojení

Mercedes-Benz Citan je v zásadě jenom přestrojený Renault Kangoo. Dokáže ovšem dodávka od prémiového výrobce přinést něco navíc, nebo připlácíte jenom za přestižní značku?
titulka-mercedes-benz-citan-tourer-111-cdi.jpgCelá galerie 19 Zdroj: archiv redakce

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 2

  • Celkové hodnocení 7

Přestože si značku Mercedes-Benz většina představuje hlavně jako výrobce luxusních automobilů, pravdou zůstává, že se automobilka s trojcípou hvězdou ve znaku etablovala i na poli užitkových vozidel. Vždyť takový Spritner platí mezi velkými užitkáči za živoucí legendu a Vito se těší velké popularitě jak coby dodávka, tak luxusní expres na kolech v podobě třídy V.

Zahanbit se nenechá ani nejmenší zástupce pracovních strojů s názvem Citan. Automobilka v tomto případě využívá svého partnerství s francouzským výrobcem Renault. Správně, Mercedes-Benz Citan je pouze převlečený Renault Kangoo, který se liší opravdu jenom světly a drobnými detaily. Dokáže ovšem obhájit vyšší cenovku a znáček s ušlechtilým rodokmenem?

Interiér

Uvnitř se mu to zrovna nedaří. Čekat od kompaktní dodávky za půl milionu luxus prestižních modelů jistě nemohu, jenže stejně tak nemohu skrýt jisté rozčarování. Oproti příbuznému Kangoo totiž Citan nepřináší žádnou kvalitu navíc. Vlastně se mi uvnitř líbí méně. Zajímavostí je, že Mercedes nepřebral palubní desku Renaultu, jak bývá u podobných spojení zvykem. Na první pohled je designově primitivní a vyrobená z jednoho masivního kusu laciného plastu, který působí těžkým dojmem a ubírá cenné místo na kolena řidiče i pasažéra. Navíc uvnitř cítíte typický odér plastu a lepidla.

Trochu jsem očekával, že trojcípá hvězda přinese dovnitř svěžest, modernu a prestiž, místo toho se uvnitř cítím spíš jako v užitkáči devadesátých let. Jenom páčky směrovek s integrovaným ovládáním stěračů a typický tempomat na „tyčince“ prozrazují invenci Mercedesu, na kterou jsem zvyklý z dražších modelů a kterou vítám. Místo za volantem je ovšem celkem pohodlné a nevábnou estetiku vynahradí oborvský vnitřní prostor. Tady Citan skutečně boduje. Chybí mi ovšem trochu šikovnější prostory, hlavně místo, kam si uložit mobilní telefon a mít jej stále na očích, jelikož bluetooth nefunguje vždy spolehlivě. A také držáky na kelímky jsou zoufale nepraktické – pozůstatek francouzské nelibosti v rychlém občerstvení.

Pohon a spotřeba

Silnou stránkou francouzského spojenectví je tradičně pohonná jednotka. Turbodieselová patnáctistovka je ve svojí nejsilnější podobě s výkonem 110 koní a točivým momentem 260 Nm opravdu dostačující. Na stovku rozjede tuhle dodávku za slušných 11 sekund a dostane ji až na 170 km/h. Čísla ovšem neumějí vyjádřit slušnou pružnost motoru v nízkých otáčkách. Ani zvuková kulisa není vyloženě nepříjemná, vlastně je tahle dodávka překvapivě tichá.

Vyloženě nadchnout umí 111 CDI u čerpací stanice. Výletním tempem do 100 km/h usrkává jenom trochu přes pět litrů, takže palubní počítač slibuje na šedesátilitrovou nádrž dojezd místy přes tisíc kilometrů. Městský provoz zvládá za 7,5 l/100 km a cestu po dálnici legální rychlostí ještě o trochu méně, zhruba kolem sedmi litrů.

Ovladatelnost

Pokud pomineme nepříliš hezké prostředí, za volantem Citanu se budete cítit dobře. Sedačky jsou pohodlné, pozice za volantem pro 185 cm vysokého řidiče taktéž a ovládací prvky se hýbou příjemným způsobem. Řízení je akorát lehké a nemá zbytečně pomalý převod, reakce na plyn jsou slušné, brzdy nejsou jedovaté a spojka zabírá pěkně ztuha a předvídatelně. Snad jenom pomalý stop/start kdyby tolik nepřiváděl řidiče do rozpaků na křižovatkách, kdy motor udusíte spojkou dřív, než stihne naskočit.

Jízdní vlastnosti nedosahují kvalit Fordu Transit Connect nebo Voklswagenu Caddy, takže se do zatáček budete stále cítit trochu rozpačitě, na druhou stranu Citan nabízí dostatek komfortu, aby si nikdo z posádky nemohl vůbec stěžovat. Podvozek filtruje nerovnosti pěkně tlumeně a neozývají se ošklivě tupé rány, jak to dodváky někdy dělají. Palec nahoru!

Verdikt

Hledáte-li důstojné užitkové auto, ve kterém se budete cítit skutečně dobře, Mercedes-Benz ve většině případů nabízí víc než uspokojivé řešení. Bohužel však Citan jenom těžko maskuje svůj neurozený původ. Zkrátka prestiž, za kterou si připlácíte a kterou právem očekáváte, se prostě nekoná. Pokud chcete opravdu příjemnou kompaktní dodávku pro život, měly by vaše kroky vést k lidovým vozům. Těsný souboj užitkáčů M-B vs. VW prostě tentokrát Citan oproti Caddymu jasně prohrává.

Pořád je to totiž „jenom“ Francouz v přestrojení a na autě je to znát ve všech ohledech. Svým způsobem ovšem má místo na světě, jelikož dotváří široké portfolio užitkových vozidel Mercedesu. Tvoří doplněk, který mohou dlouhodobí zákazníci uvítat – zajisté existuje nemálo firem, které z nějakého důvodu prostě musejí mít Mercedes, třeba proto, že už nějaké větší modely vlastní. Pokud je tohle i váš případ, s Citanem se vám bude žít příjemně, ačkoliv není úplně dokonalý.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1 461
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)81 / 110 v 4 000
Točivý moment (Nm)260 v 1 750 - 2 750
Výkon/hmotnost (k/t)79
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Spotřeba paliva (l/100 km)4,8 / 4,2 / 4,4
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 321
Šířka (mm)neuvedeno
Výška (mm)neuvedeno
Rozvor náprav (mm)2 697
Provozní hmotnost (kg)1 395
Celková hmotnost (kg)2 160
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)725
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1 350
Zavazadlový prostor (l)685 / 3 000
Ceny
Základní cena modelu447 700,- (Kawa 108 CDI 75 k)
Základní cena test. verze476 740,- (Tourer 112 114 k)
Cena testovaného vozu536 635,- (Tourer 111 CDI 110 k)
3.1.2018 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist