Mercedes-Benz Citan 111 CDI (2015)

Mercedes-Benz hrající na ryze praktickou notu. S velkým kufrem, sedmi sedadly a malým naftovým motorem.

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6.4

Radosti

Velký, opravdu velký zavazadlový prostor

Starosti

Vzhled, hluk zvenku i ruchy uvnitř, materiály v kabině


Mercedes-Benz Citan je vzhledem k délce a rozvoru stále ještě v dimenzích osobních aut velké, opravdu velké – a tím pohledem i praktické – auto. A také ošklivé, mluvím teď zcela subjektivně. A s pochopením pro to, že krabice na kolech prostě vypadá jako krabice na kolech a jen těžko od ní čekat eleganci dvoudveřového kupé s osmiválcem uloženým za přední nápravou.

My máme v testu verzi s třetí řadou sedaček, takže předností vozu by měla být schopnost transportovat až sedm cestujících, ale pokud vyhodíte sezení ven, sklopíte opěradla sedadel, tak máte k dispozici přes tři kubíky prostoru. A to z konkurence nezvládá zřejmě nikdo…

Interiér

… tedy třeba až na Renault Kangoo, který je přímým příbuzným Mercedesu Citan. A na který si vzpomenete ihned, jak otevřete dveře auta. Pokud máte zkušenosti s francouzskou značkou, tak na ni pomyslíte ihned, jak na vás zapůsobí vnitřní vůně auta, Citan není cítit jako Mercedes, ale jako Renault, nebo dokonce Dacia. Možná detail, ale jako člověk, který sedá díky své profesi z auta do auta, to musím zmínit. Aby bylo jasno, tak nový Mercedes vyšších, respektive osobních tříd, ale i velké dodávky, voní jinak. Příjemněji.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

V kabině se ozývalo skřípání a vibrace, z míst středové konzole a řadící páky

Nechme ale stranou debatu, která by se hodila spíše do časopisu o parfumerii a pojďme k jiným věcem, třeba k tomu, jak to na palubě Citanu vypadá. Ten, kdo nikdy neseděl ve francouzském autě, ale jezdí jen s vozy s hvězdou ve znaku, najde společné znaky s ostatními zástupci Mercedesu, nicméně pro informovanější a zkušenější řidiče je tady řada společných znaků Mercedesu a Renaultu, třeba navzdory typicky německému ovládání tempomatu.

Pohon

Pohon auta zajišťuje naftový čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem 110 koní. Auto s ním zrychlí na stovku za více než 12 sekundy a maximálka je tuším nějakých 170 km/h. Sprint a top-speed samozřejmě na stroj tohoto charakteru a určení stačí, nicméně s plně naloženým zavazadlovým prostorem je zřejmé, že koně navíc by autu jen prospěly, třeba přejížděcí manévry by pak byly jistě bezpečnější.

Spotřeba

Tabulková spotřeba vypadá příznivě a je pravda, že s prázdným autem a s klidnou nohou na plynu není těžké se jí přiblížit, ale ve chvíli, kdy naložíte dalších šest lidí a k tomu nějaká zavazadla, a budete chtít jezdit svižně, tak apetit vozu stoupne, logicky. Já jsem jezdil za nějakých devět litrů, vzhledem k nákladu a stylu jízdy ale spotřebu hodnotím jako odpovídající, velmi dobrou.

Ovladatelnost

Ovladatelnost? Je to dodávka, a tak také jezdí. Tedy civilní dodávka, nelze čekat prkennost klasické skříně, nicméně jízdní projev je dodávkovitější než u kombi, navíc naladěného na prémiovější notu, musím sám za sebe prohlásit, že Citan je asi ten nejméně „urozený“ Mercedes, se kterým jsem zatím jezdil. Takže než mluvit o ovladatelnosti, popíši zkušenosti s autem v širším ohledu. A začnu odzadu. Jsou tady ty dvě sedačky v kufru a ano, pokud potřebujete nárazově transportovat dvě děti navíc, přijdou vhod, jinak já bych je měl raději uschované v garáži a užíval si extra velkého kufru, který nemá chybu. Snad jen na…, ehm,…, to ani nejsou rolety, ale plachty, které mohou sloužit pro zaclonění zavazadelníku – elegantně rozhodně nevypadají.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Sedačky vzadu „na bidýlku“ nejsou komfortní, kufr sám je ale giganticky praktický

Posuvné dveře jsou fajn, mám tento prvek rád, lepší pro práci než klasika, ale je zapotřebí, aby křídlo dveří klouzalo v kolejnici jako nůž máslem a ne aby jeden rval za madlo kliky pokaždé, když chce otevřít/zavřít jako utržený z řetězu. Citan „vyžadoval“ hrubější zacházení, aby fungoval tak, jak měl. Prásknout zadními dveřmi, cloumat těmi bočními, aby se pořádně zavřely, a tak podobně.

Verdikt

Verdikt? Vcelku jednoduchý a jasný. S potřebou občasné přepravy celkového počtu sedmi lidí dává smysl verze s třetí řadou sedadel, jinak pro 99% případů vidím jako smysluplnější pětimístnou variantu. Nicméně je tady ještě Renault Kangoo jako bratranec, který umí to samé co Citan, a je cca o dvě stě tisíc levnější. Takže proč Mercedes? No třeba protože jste součásti německé firmy, která potřebuje vůz tohoto druhu, ale korporátní politika jasně říká, že do vozového parku nesmí proniknout žádný jiný než německý automobil.

Nebo prostě proto, že by vám jezdit v Renaultu připadalo žinantní a několika set tisícový příplatek za trojcípou hvězdu je pro vás akceptovatelnější než jízda v autě s kosočtvercem na kapotě. Zcela racionálním pohledem na věc by mne osobně logika nabádala koupit si Kangoo, k Mercedesu bych pro tuto malou dodávku šel jen s přebytkem financí a snobským ospravedlněním. Což ovšem neznamená, že by Citan nebyl dobrým a praktickým autem. Je, za cenu, která odpovídá Mercedesu, byť podstata vozu zřetelně evokuje (bez urážky) Renault.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1461
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)81/110 v 4000
Točivý moment (Nm)240 v 1750 - 2750
0-100 km/h (s)12,3
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Spotřeba paliva (l/100 km)4,6
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4705
Rozvor náprav (mm)3081
Provozní hmotnost (kg)1390-1405
Zavazadlový prostor (l)3800
Ceny
Základní cena modelu420 475 Kč
Základní cena test. verze571 725 Kč
22.6.2015 11:56| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist