Mercedes-Benz B 180: Šikovné kompaktní MPV pro městský život

Kompaktní Mercedes-Benz B dokazuje, že MPV stále mají potenciál. Dynamická jízda mu příliš nejde, ale je to příjemný společník pro městský život.
b-180-6-1100x618.jpgCelá galerie 21 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Rostoucí zájem o crossovery a SUV vytlačuje z trhu dříve oblíbená rodinná auta. Přestože segment MPV postupně upadá, stále existují automobilky, které se drží starých hodnot. Mercedes-Benz na konci minulého roku uvedl na trh novou generaci třídy B, jež pokračuje ve stopách svého předchůdce a snaží se zaujmout prostornějším interiérem a moderními technologiemi.

„Béčko“ nepodlehlo trendům a ctí základní rysy kompaktních MPV. Současná třetí generace je na první pohled podobná předchozímu autu, ale pod aerodynamičtějším zevnějškem se ukrývá zcela odlišná technika. Nová generace sdílí platformu MFA2 s aktuální třídou A, kvůli čemuž se shoduje většina rozměrů. Délka, šířka a rozvor náprav se nezměnily. Jediným důležitým rozdílem je výška karoserie, protože třída B je vysoká 1 562 milimetrů, s nimiž je o 122 milimetrů vyšší než třída A.

Modernější platforma oproti minulé generaci s sebou přinesla několik podstatných změn. Interiér je větší, ale více místa pro posádku si vybralo daň na menším zavazadelníku. Prostoru je uvnitř třídy B opravdu hodně. Ergonomie je příkladná a ani osoby vyššího vzrůstu nemají za volantem problém. Zvýšením střechy oproti Mercedesu A bylo dosaženo tak velkého prostoru nad hlavou, až mám chvíli pocit, že bych za volantem mohl sedět v klobouku. Škoda, že klobouky nenosím.

Vzdušný interiér a jeho zpracování dokazuje, že pověstná kvalita Mercedesu stále existuje. Zpracování je na vysoké úrovni. Palubní deska je převzatá z „áčka“ a nese typický moderní design značky s trojicí kruhových výdechů ventilace uprostřed. Modernizované béčko se po vzoru ostatních modelů značky vzdalo klasických budíků, které nahradil digitální přístrojový štít se spoustou variant zobrazení. Ten je v základní výbavě pouze sedmipalcový, ale testované auto je vybaveno příplatkovým displejem o velikosti 10,25“. Stejný rozměr má i druhý centrální displej.

Mercedes-Benz vybavil třídu B nejmodernějšími technologiemi. V nabídce asistenčních a bezpečnostních systémů nechybí řada jízdních asistentů, parkovací kamera schopná zobrazit nejbližší prostor okolo celého vozu a další užitečné funkce. Dobře navržený a rychlý Infotainment MBUX lze ovládat několika různými způsoby. Klasická tlačítka a ovladače skončila v odpadkovém koši a návrháři Mercedesu se rozhodli použít dotykové plošky na volantu, dotykovou obrazovku, touchpad na středové konzoli a hlasové ovládání v češtině.

Ačkoliv systém na obrazovce infotainmentu ukazuje, že se hlasové ovládání aktivuje povelem „Můj Mercedesi“, naštěstí reaguje i na „Mercedes“. Pro řidiče je to jednodušší a rychlejší. Ze srandy jsem zkoušel oslovení komolit různými způsoby a občas počítač skutečně chytne. Jednou mi dokonce odpověděl na „véeReS“, když jsem nahlas zmínil britské označení sportovně laděné Octavie, za níž jsem zrovna jel. Ukázalo mi to, že hodně záleží na barvě hlasu a tónu, jímž auto oslovíte.

Hlasové ovládání přitom funguje velmi dobře a lze s ním hovořit přirozenou řečí. Rozumí většině základních povelů a při zadávání adresy do navigace nebo procházení telefonního seznamu ukazuje tabulku s informací, kde se zrovna nachází, takže lze použít zobrazené menu i skrze dotyk na obrazovku nebo touchpad. Ale dost hraní si s výbavou, pojďme se podívat, jak nové béčko jezdí.

Základní benzinovou motorizaci, již jsem testoval, ocení hlavně zákazníci hledající nenáročné kompaktní prostorné auto pro život ve městě. Přeplňovaná zážehová třináctistovka o síle 136 koní a 200 Nm je v běžném klidném režimu tichá a s rostoucími otáčkami se ozývá sympatický jadrný zvuk. Dynamika sice není oslnivá, ale motor umí vyvinout slušnou sílu i v nižších otáčkách, takže základní benzinové béčko umí být svižné v městských rychlostech. Naladění motoru odpovídá i sedmistupňová dvouspojková převodovka. Při rozjezdech občas cuká, ale má přiměřeně dlouhé odstupňování a při jízdě mění převodové stupně bez výrazného škubání.

Kabina béčka je výborně odhlučněná a je z ní dobrý výhled do všech stran. Podvozek je komfortní, hladce filtruje nerovnosti, nepřenáší rázy do interiéru a není nepříjemný na příčných nerovnostech. Manévrování v ulicích a při parkování kromě kamer usnadňuje řízení, které je sice dlouhé a má až zbytečně pomalý převod, ale disponuje velkým rejdem. Vytočit se do parkovacího místa nebo se někde otočit je vážně snadné.

Pro každodenní ježdění je kompaktní Mercedes jako stvořený, ale méně pozitivním dojmem působí při jízdě mimo město. Zatímco na dálnicích s ním lze cestovat v klidu a v pohodě, na okreskách je potřeba být opatrný a přemýšlet dopředu. Třída B se základním podvozkem, tvořeným klasickými tlumiči a zadní nápravou s vlečnými rameny a zkrutným stabilizátorem, není fanouškem sportovní jízdy. Při rychlých průjezdech zatáčkami není stabilní, značně se naklání a přední pneumatiky snadno ztrácí přilnavost, takže je téměř okamžitě nedotáčivé.

Jsem si vědom toho, že Mercedes-Benz B 180 nevznikl kvůli sportovnímu ježdění, a jsem schopný mu to odpustit. Pozitiv má totiž mnohem více než negativ. Béčko je prostorné, pohodlné a tiché, což jsou vlastnosti, které ocení naprostá většina zákazníků. Kromě toho jezdí s nízkými provozními náklady. Průměrná spotřeba paliva se drží okolo 6 litrů na 100 kilometrů a základní benzinové béčko tak dokáže urazit přibližně 700 kilometrů na jedno natankování.

Pořád se však nedokážu zbavit dojmu, že cílovou skupinou Mercedesu B jsou hlavně ženy, které nepodlehly módě crossoverů. Ruku na srdce, nemám pocit, že je to auto pro muže. Zvláště ne v takto červeném laku. Ať už je to jak chce, nic to nemění na tom, že Mercedes-Benz B 180 je podařené snadno ovladatelné a bohatě vybavené kompaktní MPV.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,4 s
Spotřeba v testu (l/100km)6
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzin
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1 332 cm3
Kompresní poměr10,6:1
Vrtání x zdvih (mm)72,2 × 81,4 mm
Převodovkasedmistupňová dvoujspojková automatická
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuneuvedeno
Vzaduzadní náprava s vlečnými rameny
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředuBridgestone Turanza T005 205/55 R17
Pneumatiky vzaduBridgestone Turanza T005 205/55 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100 kW / 136 koní v 5 500 ot./min.
Točivý moment (Nm)200 Nm v 1 460 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)neuvedeno
Nejvyšší rychlost (km/h)212 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)5,6 l/100 km
Objem nádrže (l)43 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 419 mm
Šířka (mm)1 796 mm
Výška (mm)1 562 mm
Rozvor náprav (mm)2 729 mm
Provozní hmotnost (kg)1 405 kg
Celková hmotnost (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)neuvedeno
Zavazadlový prostor (l)455 l
Ceny
Základní cena modelu680 020 Kč
Základní cena test. verze680 020 Kč
Cena testovaného vozu844 314 Kč
10.6.2019 12:00| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist