Mercedes-Benz B 200 Natural Gas Drive (2014)

Na kouzlo nízkých provozních nákladů vozů poháněných CNG nám mizerně hospodařící stát ještě nějaký ten pátek nesáhne, vyplatí se proto uvažovat o Mercedesu B 200 NGD?
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 7.4

Radosti

Nízké provozní náklady, kultivovanost motoru v nejpoužívanějším spektru otáček

Starosti

Dlouhé převody omezující pružnost, nevyhovující objem benzínové rezervy

Před týdnem jsem se v testu VW Caddy EcoFuel zcela nevinně zmínil o tom, že nemám s vozy poháněnými stlačeným zemním plynem prakticky žádné zkušenosti, čímž jsem si zřejmě poněkud neprozíravě naběhl a za odměnu obratem nafasoval Mercedes B 200 NGD spalující hádejte co.


Jak jste podle fotek asi poznali, inkriminovaný německý automobil za sebou mezigenerační facelift ještě neměl, ten byl čerstvě představen teprve koncem minulého týdne, každopádně novinka by vliv na výsledek tohoto testu mít neměla, jelikož se po technické stránce u modernizované varianty změnilo jen málo a v případě verze na CNG prakticky nic.

Interiér

Ke kabině třídy B mnoho poznámek nemám a s ohledem na věk auta zřejmě není ani vážnějších důvodů detailně jej pitvat, nicméně vynechat jej zcela nehodlám. Za připomenutí stojí jednak snadné nastupování vyplývající z pojetí a výšky vozu, spousta prostoru pro cestující i jejich zavazadla související s tímtéž a relativně slušný výběr materiálů. Nevalný dojem na oplátku zase zanechají až příliš obyčejná sedadla.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Malé MPV s chromovanou hvězdou na přídi primárně (a když nad tím přemýšlím, tak opravdu ani ve výjimečných případech) pro zapálené řidiče nevzniklo, každopádně boční vedení opěradel i délka sedáků mohly být dimenzovány poněkud štědřeji. Gumy „Béčka“ budou pískat leda pod rukama nevybouřeného mládí, posádka však sedí vzpřímeněji a výš než v běžném hatchbacku a lepší opora by z praktických důvodů tudíž přišla vhod i při běžných rychlostech.

Pohon

Protože vozy schopné jezdit na benzín i zemní plyn vznikají hlavně jako ekonomická alternativa k dieselům, přesněji řečeno proto, že CNG prozatím není zatíženo tak vysokou spotřební daní jako konvenční paliva a lze s nimi ušetřit značnou část provozních nákladů, nějak zvlášť vysoké výkony od nich logicky čekat nelze. Mercedes nicméně svůj příspěvek v tomto segmentu zase moc neškrtil.

Je pravdou, že 156 koní z přeplňovaného dvoulitru smrdí bruselským bičem a dieselovým charakterem, na druhé straně ale nezní tyto výkony špatně v absolutních číslech v poměru k velikosti a váze 1430 kg. Zatímco ve větší třídě E 200 NGD byla dynamika identického motoru na hranici akceptovatelnosti, v menším MPV je přesně tím, co budete reálně potřebovat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Čtyřválec je mimořádně tichý, téměř bez vibrací a při poklidné jízdě si nechá líbit velmi nízké otáčky zčásti i proto, že maximálních 270 newtonmetrů je dostupných už od 1250 ot./min. a konstantní zůstávají až do 4000 ot./min.

Šestistupňová manuální převodovka pracuje hladce jako namazaná máslem z alpských pastvin, její odstupňování však dává motoru pocítit, jaký měli život Burlaci na Volze. První tři kvalty jsou ještě v pořádku, s každým dalším přeřazením jsou však vyšší stupně natolik dlouhé, že vám na povolené dálniční rychlosti bude stačit kolem 2300-2400 otáček za minutu. Což o to, na spotřebu toto zpřevodování špatný vliv nemá, pokud se pohybujete na rovných úsecích, jenže pružná akcelerace na šestku téměř neexistuje a silnice podle pravítka stavěné nejsou.

Spotřeba

Přesto budou výdaje na pumpách tím, co zřejmě bude majitelům B 200 NGD přinášet největší radost. Zatímco za benzín dnes dáte zhruba 36 až 40 korun za litr, účty za CNG připomínají návrat do roku 2009. Vůz je schopen jezdit s průměrnou spotřebou od 4,6 do cirka 7,5 kilogramu plynu na 100 kilometrů, přičemž za 1 kg zaplatíte kolem 25 až 27 Kč.

Že to zní moc dobře, aby v tom nebyl zakopán onen pověstný nejlepší přítel člověka? Ano, menší kaňka se najde. Stejně jako v případě Caddy EcoFuel, ani nádrže v Mercedesu nejsou zrovna ideálně kompatibilní s českou infrastrukturou čerpacích stanic CNG. Kapacita tlakových zásobníků činí papírových 21 kg, reálně do nich však natlačíte kolem 19 kg a to znamená, že skutečný dojezd na plyn se podle stylu jízdy pohybuje od 250 do 380 kilometrů.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

To jistě není nejhorší, pokud máte příslušnou tankovací stanici v dosahu pravidelných jízd, ale v případě delších cest se na benzínovou rezervu moc spoléhat nelze. Zatímco minulá generace plynového Mercedesu B (180 NGT) i větší E 200 NGD disponují téměř šedesátilitrovou nádrží, tento vůz dostal pouze dojezdovou dvanáctilitrovou „bandasku“.

Jistěže ten, kdo si kupuje auto na CNG, chce na stlačený plyn primárně i jezdit a malou nádrž na benzín bude umět omluvit, nicméně nijak zvlášť svižné přesuny či už po dálnicích anebo na okreskách znamenají reálný akční rádius jen něco kousek přes 300 km, a to je podle mě málo.

Ovladatelnost

Třída B je bezpochyby především pro rodiny s nevalně vyvinutým smyslem pro efektivní balení zavazadel, což nepřímo potvrzuje také Mercedes už tím, že se ani nepokusil postavit sportovní verzi pod dohledem AMG, něco o způsobu jejího chování na silnici byste však asi vědět měli.

Platforma s pohonem předních kol společná pro všechny deriváty třídy A nemá zrovna pověst vytříbeného kusu techniky, pokud jde o kvalitu jízdy a ani plynové „Béčko“ neumí zahlazovat přejezdy ostrých nerovností, na šestnáctipalcových kolech je však povětšinou komfortní a zbytek silnic odtlumí přesvědčivě. 

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

S čím si ale moc nerozumí, je byť jen pokus o svižnější jízdu. Auto se do jisté rychlosti projevuje poklidně, ale mnohem dříve, než bych čekal, svou suverenitu ztrácí, začne se vlnit a do toho poněkud přehnaně skočí stabilizace. Nechápejte mě špatně, od MPV opravdu nečekám chování ostrého hatchbacku. Přes mírně zvýšenou hmotnost či vyšší profil pneumatik jsem ale přesto doufal ve větší jistoty za volantem. Jsou totiž podobně koncipovaná auta, která to dokážou.

Verdikt

Nejsem zrovna cílovou skupinou vyhledávající podobný typ automobilů, pokud byste se mě ale zeptali, jestli bych Mercedes B 200 NGD alespoň doporučil, záleží také na úhlu vašeho pohledu. V případě, že srovnáte plynovou variantu s běžnou benzínovou verzí B 200 poháněnou pro změnu přeplňovanou šestnáctistovkou, musíte vzít na vědomí základní cenovku vyšší až o 70 tisíc a do ruky kalkulačku, po kolika kilometrech se vám nákup začne vyplácet.

Pokud ale dáte vedle sebe 200 NGD a 200 CDI, a mám za to, že právě mezi nimi by mohl zákazník Mercedesu hledající úsporné a pořád relativně rychlé „Béčko“ vybírat, rozdíly v pořizovací ceně se značně stírají. Diesel s výkonem 136 koní a obdobnou dynamikou je levnější pouze o dvacet tisíc korun, takže po zhruba 40 tisících kilometrech se vyšší náklady za plynový model vrátí, samozřejmě ale bude do jistě míry záležet také na tom, jak daleko budete muset za čerpací stanicí CNG dojíždět. Za volantem 200 CDI vás to po dotankování plné nebude zajímat nejbližších 800 až 1000 km.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcezážehový řadový čtyřválec
PalivoCNG + Natural 95
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1991
Kompresní poměr11,0:1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu205/55 R16
Pneumatiky vzadu205/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)115 kW/156 k v 5000 ot./min.
Točivý moment (Nm)270 Nm v 1250 - 4000 ot./min.
0-100 km/h (s)9,2 s
Nejvyšší rychlost (km/h)200 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)6,0 / 3,4 / 4,4 kg zemního plynu na 100 km
Objem nádrže (l)21 kg zemní plyn, 12 litrů benzín
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4359
Šířka (mm)1786
Výška (mm)1557
Rozvor náprav (mm)2699
Provozní hmotnost (kg)1505
Celková hmotnost (kg)2020
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)488 / 1547
Ceny
Základní cena modelu555 000 Kč (B 160 CDI Entry Model)
Základní cena test. verze715 110 Kč (B 200 NGD)
17.9.2014 11:10| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist