Mercedes-AMG C 43 4MATIC Kombi (2017)

Dokonalý sleeper jen do chvíle, než otevřete klapky ve výfuku, šlápnete na plyn a vystřelíte v jemném powerslidu ze zatáčky! BMW 340i Touring má hodně velký problém...
  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9

Radosti

  • Skvěle odladěný podvozek a zábavné naladění čtyřkolky
  • Nenápadný vzhled „sleeperu“, který splyne s okolím
  • Brilantní sportovní sedačky (i když za příplatek)
  • Možnost nastavovat jízdní režim tlačítky
  • Vzrušující zvuk výfuků s otevřenou klapkou

Starosti

  • Plochý charakter motoru
  • Místy kvalita interiéru
  • Ovládání multimediálního systému
  • Automat a čtyřkolka jsou povinné
  • BMW si poskládáte detailněji

Ostré kombíky od nepaměti patří ke značce Mercedes-Benz. Možná si německou automobilku představíte spíš jako výrobce historické tříkolky, luxusní limuzíny nebo bílé dodávky, nadšence však táhnou vedle sexy kupé i nenápadné kombíky s hromovým osmiválcem pod kapotou. Tohle je ovšem baby verze pouze se šestiválcem, tedy něco jako M Performance u mnichovské konkurence.

Jak se stalo smutným zvykem, označení na zádi už dávno neodráží skutečný objem motoru. AMG C 43 vozí v útrobách „jen“ třílitrový vidlicový šestiválec a v hierarchii patří těsně pod plnotučné osmiválcové AMG C 63. Přesto znáček sportovní divize tu není jenom na okrasu a agresivním bodykitem rozhodně všechno nekončí. Opak je pravdou, Mercedes-AMG C 43 je mnohem schopnější, než na první pohled křičí do světa. To je v dnešní povrchní době vlastnost, která má svoje dávno zapomenuté kouzlo.

Přeplňování dostanete povinně, bez toho to dnes už nejde ani u vrcholného AMG C 63, na rozdíl od něj ale dostanete povinně také pohon všech kol. Jako čistou zadokolku si AMG C 43 prostě neobjednáte, což platí také o manuální převodovce. Jak si řekneme později, není to na škodu.

Interiér

Interiér se nese v tradičním duchu – sportovní sedačky (naprosto skvostné, ovšem za příplatek 62 055,- korun), sportovní volant s perforovanou kůží, hliníkové pedály a celkem hodně karbonu na palubní desce. Červené pásy jsou jen třešničkou na dortu vedle nádherně zpracovaného kovového obložení či drobných detailů, bohužel však kvalita zpracování není vždy konzistentní – třeba schránka na středovém tunelu je tristní a sem tam něco také zavrže.

Budíky jsou hezky čitelné. V menu centrálního displeje přibyla položka AMG, pod kterou se ukrývají rozšířené ukazatele jako teplota motorového nebo převodového oleje. Nechybí ani lap-timer nebo proužek otáčkoměru ve stylu Formule 1.

Jízdní režim si můžete přizpůsobit svým chutím jednak v infotainmentu (motor, podvozek, řízení, stop/start a klimatizace), částečně pak i tlačítky na středovém tunelu, což je mnohdy rychlejší a jednodušší. Vlevo od ovladače systému Comand je přepínač jízdních režimů, pod ním tlačítko pro manuální řazení, nastavení tlumičů a vypínání stabilizace, napravo pak tlačítko na otevření klapky ve výfuku, po jehož stisknutí se teprve dočkáte pořádného randálu. Za výfuky AMG Performance ovšem připlácíte dalších 38 188,- korun.

Pohon a spotřeba

Kromě vzrušujícího zvuku, který se z melodického vrnění v nízkých otáčkách mění ve zlověstný chrapot v otáčkách vysokých, navíc za doprovodu ostrého střílení při řazení, je ovšem motor charakterově poněkud plochý. Proti dynamice ani slovo, auto je skutečně rychlé, ale veškerou sílu dostanete v nízkých až středních otáčkách a do výšin nemá cenu se vůbec pouštět. Špička končí v 6000 ot./min., omezovač pak zasáhne v trapně nízkých šesti a čtvrt – daleko před červeným polem a ještě dál před řadovým šestiválcem BMW 340i, který točí přes sedm…

Veškeré nadšení, kterého se od motoru dočkáte, tak pramení z dynamiky a zátahu, a pokud ve vás stále dřímá duše puberťáka, tak vás potěší hlavně práskání z výfuku, které zmobilizuje všechny zásahové jednotky v okolí. Jinak je motor celkem nevýrazný a postrádá cosi těžko popsatelného, sladkou tečku, kterou by si vás podmanil.

Spotřeba není vůbec tak zlá, jak se může zdát, ale ani tak zázračná, jak praví oficiálně naměřené hodnoty. Po městě totiž za 10,7 l/100 km budete jezdit jen s hodně častým využíváním obchvatů a výpadovek, počítejte spíš s třinácti litry, mimo město jezdit za 6,4 litru je také utopie, ale do deseti se volným tempem vejdete pohodlně. Výsledných 14,6 litru je týdenní průměr zahrnující především hodně města, málo cestování a jednu sobotní projížďku po okreskách.

Ovladatelnost

Jakkoliv jsem podvozek obyčejného Céčka, o to víc na vzduchovém podvozku, často proklínal, AMG je úplně jiná káva. Je to úplně jiné pití. Taková šestnáctiletá single malt whiskey – ostrá, čistá, ale jemná a chutná. Z podvozku je cítit, že vznikal s opravdovým nadšením a ne v marketingovém oddělení, kde za vzor sportovnosti považují fošnu z hobby marketu. V komfortním nastavení má skvělou přilnavost, přitom je akorát poddajný, aby z vás nevytřásl duši – zkrátka ideální kompromis na rozbitou okresku, kde čím rychleji jedete, o to lépe funguje. Přepnutí do Sport+ pak přinese mírně ostřejší reakce podvozku, přenáší ale také nepříjemné vibrace do řízení a sedačky i na hladkém povrchu, takže začne být dost nepříjemný kdekoli mimo okruh.

Pozice za volantem je příkladná – sedíte nízko, objímá vás perfektní sedačky, volant přesně padne do ruky a je akorát velký, pádla řazení jsou v dosahu prstů a je radost na ně sahat. Řízení je typicky mírně odtažité, takže mnoho zpětné vazby neposkytne, ale nepostrádá čistotu, ostrost a jasné a pevné vedení stopy. Plyn má skvělou odezvu, pokud motor natavíte do sportovního režimu, brzdy jsou tak akorát tuhé, aby se dobře dávkovaly, ale také byly příjemné při běžné jízdě.

Mercedes-AMG C43 je jeden z mála produktů stuttgartské automobilky, kde úplně vypnete stabilizaci, ne jen protiprokluz, navíc bez nějakého zdržování. Stojí to za to? Čtyřkolka je velmi příjemně naladěná, takže určitě stojí. Musíte si ale na přetáčivost trochu počkat – nejprve je auto mírně netečné a nenechá se vyvést z míry, rozhoďte ale zadek ještě před obloukem, třeba jemným ťuknutím do brzdy, podchyťte si ho včasným přidáním plynu a rázem většina výkonu půjde na zadní kola. Výjezdy ze zatáček si užijete s mírně přetáčivým charakterem, tak, jak je to přirozené, a když budete mít trochu víc místa třeba na okruhu, můžete se klidně pustit do velkých driftů. Hodně mi to připomíná Ford Focus RS – tohle je zkrátka přístupná čtyřkolka, kterou nemusíte neustále přemlouvat, aby vás nakonec stejně neposlechla.

Verdikt

Mercedes-AMG C 43 4MATIC je velmi povedené auto, které dokonale rozbilo moji prvotní skepsi vůči střední třídě trojcípé hvězdy. Možná je to tím, že jsem tohle auto okusil konečně s čistě benzínovým motorem, konečně s minimálně přijatelným počtem válců a konečně v zajímavé verzi. Poctivý kus stroje, který funguje bez kompromisů. Rychlé, zábavné, pohodlné, schopné i praktické auto, kde motor má lesk i zvuk, podvozek není odfláknutý, ale pečlivě vycizelovaný, a pohon všech kol není tupě nedotáčivý, nýbrž přirozeně přetáčivý. Skvěle se v něm sedí, na dnešní dobu se hezky ovládá, působí luxusně a drobné detaily potěší sportovce v každém z nás – nemusíte mít pocit, že jste se zasekli v nedodělku na půli cesty mezi obyčejnými modely a osmiválcovým AMG.

Tohle je zatraceně dobré sportovní auto, které lidem v BMW M Performance přivodí těžký spánek. U nich si hračku možná poskládáte detailněji, klidně dostanete modlu petrolheadů v podobě šestiválcové zadokolky s manuálem a špérou, ale kolik lidí takové auto vlastně ještě chce? Pokud patříte mezi puristy, budete mít argument, proč tohle auto odmítnout, ovšem jediný pádný. Jinak je Mercedes-AMG C 43 4MATIC Kombi ve všem, co dělá, skvělé!

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadly
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2996
Kompresní poměr10,7 : 1
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkadevítistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Pneumatiky vpředu225/40 R19 Michelin Pilot Alpin
Pneumatiky vzadu225/40 R19 Michelin Pilot Alpin
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)270 / 367 v 5500 - 6000
Točivý moment (Nm)520 v 2000 - 4200
Výkon/hmotnost (k/t)212
0-100 km/h (s)4,8
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)10,7 / 6,4 / 7,9
Objem nádrže (l)66
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4702
Šířka (mm)1810
Výška (mm)1457
Rozvor náprav (mm)2840
Provozní hmotnost (kg)1735
Celková hmotnost (kg)2320
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)490 / 1510
Ceny
Základní cena modelu851 840,- (C 160 129 k)
Základní cena test. verze1 583 890,- (AMG C 43 4MATIC 367 k)
3.1.2017 4:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist