McLaren MP4-12C neútočí jen na smysly

Nový britský supersport má první rekord v kapse ještě před zahájením výroby.

Společnost Carbo Tech z rakouského Salzburgu obdržela od McLarenu vůbec největší objednávku karbonových dílů v historii automobilové výroby. Britové žádají dodávku kompozitových monokoků v hodnotě 150 milionů eur, tedy téměř čtyři miliardy korun. Kráčejí tak jiným směrem než uznávané Ferrari, které zůstává ke kompozitům skeptické.

Monokok McLarenu MP4-12C neváží ani osmdesát kilogramů, ale splňuje všechny platné předpisy na ochranu posádky. Rakouská společnost postaví novou továrnu, v níž bude pokroková šasi montovat. Vznikne asi stovka pracovních míst. Carbo Tech doufá, že mu zakázka umožní dále rozvinout technologie výroby karbonu a výrazně snížit cenu dílů.

Uhlíkové kompozity jsou drahé nejen proto, že metr čtvereční tkaniny stojí stovky korun (při nákupu v malém cca 1000 Kč/m2). Jako plnidla se používají kvalitní epoxidové pryskyřice, které také nejsou laciné. Nejvíc ale výrobu dílů prodražuje vysoký podíl ruční práce, zakázky jsou zpravidla malé a automatizace se nevyplatí. To by se mělo změnit, přinejmenším u Carbo Techu, protože McLaren bude z karbonu vyrábět všechny své budoucí modely.​

autoweb.cz

2.6.2010 7:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist