Mazda a Audi jednají o sdílení technologií

Německou automobilku zajímají Wankelovy motory a vede proto neformální rozhovory s Mazdou. Ta má potřebné zkušenosti, ale chybí jí peníze.

Japonská Mazda je v současnosti nejzkušenějším výrobcem Wankelových motorů na celém světě. Jako jediná prodává sériové vozy s rotujícími písty a dokázala s nimi vyhrát čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Audi zase přemýšlí o využití Wanelova vynálezu ve svých sériových hybridech. Automobilky by proto mohly navázat spolupráci. Poslední zprávy naznačují, že výrobci o této možnosti neformálně jednají.

Co přesně by z dohody mělo Audi není jasné. Zdá se totiž čím dál jasnější, že Wankelův motor zůstane okrajovou technologií – lehkou, ale na údržbu náročnou alternativou k běžným pístovým motorům. Ani po desetiletích vývoje se nepodařilo vyřešit problémy s vysokou spotřebou oleje a benzínu, stejně jako potřebu častých repasí. Do A3 tedy wankel jistě nezamíří a nejspíš se neobjeví ani pod kapotou nového roadsteru.Právě nízká hmotnost může být atraktivní, Audi totiž Wankelův motor použilo v konceptu A1 e-tron, sériového hybridu, který využívá vnitřní spalování pouze k dobití baterií. Malá pohonná jednotka měla v tomto případě 20 koní. Sluší se také připomenout, že minulost Audi je s rotujícím pístem spjatá přes svou dnes již neexistující značku NSU. Ta postavila dokonce první produkční auto s Wankelovým motorem, NSU Spider z roku 1964 (byl to právě zprvu nespolehlivý Wankelův motor, který NSU zničil a poslal pod křídla Audi, které dodnes používá jeho továrnu v Neckarsulmu).

Co může z partnerství vytěžit Mazda je naopak zcela jasné. Japonská automobilka se po rozchodu s Fordem stala poměrně malou rybou a má strach, že neudrží své velmi dobré postavení na trhu. Šetří proto kde se dá a nezbývají jí peníze na projekty jako nástupce kupé RX-8, jediného sériového auta s Wankelovým motorem v současné nabídce. Za případné financování ze strany Audi má Mazda co nabídnout, její vývojáři zdokonalují Wankelovy technologie už přes čtyřicet let, přesněji od roku 1967. Know-how Japonců se stalo ještě atraktivnějším před pár dny, kdy oznámili, že mají hotový systém zapalování směsi laserem namísto elektrického výboje, první svého druhu na světě.

autoweb.cz

15.6.2011 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist