autoweb.cz > Mazda > Mazda 787B znovu ožívá
Mazda 787B znovu ožívá
Než se letos 11. června rozjede slavný vytrvalostní závod 24h Le Mans, diváci přímo na trati Circuit de la Sarthe nejen uvidí, ale především uslyší legendární závodní stroj Mazda 787B, který zde před dvaceti lety zvítězil. Dobrá, řeknete si, ale proč tolik humbuku kolem jednoho vítězství, když Porsche jich má desítky a Audi v tédéíčku jakbysmet?
Mazda 787B je ale jediné japonské auto v historii, které zvítězilo v celkovém pořadí v Le Mans a také jediné vítězné auto, které používalo jiný než konvenční pístový spalovací motor. V útrobách Mazdy 787B se totiž nachází čtyřrotorový motor Wankel, který podle Mazdy odevzdával výkon 700 koní, ovšem neoficiální zdroje uvádí výkonovou špičku až 900 koní.To už by dnes nebylo možné, protože regule nic takového nedovolují. Sice podle nových pravidel lze znovu použít přeplňování u motorů do dvou litrů, ale na motory Wankel se vztahuje další přepočet koeficientem, takže by Mazda 787B nesplnila podmínky pro start. Přesto Mazda věří, že by zrestaurované auto drželo se současnou konkurencí krok.
Závodníci jsou přesto spíše opatrní v těchto tvrzeních, protože největším problémem Mazdy 787B nebyla spolehlivost nebo rychlost, ale spotřeba paliva. Současné speciály jsou mnohem efektivnější. O to ale nejde, Mazda si chce jen připomenout slavné vítězství. A zúčastní se i piloti, kteří dovezli Mazdu 787B na prvním místě – Johnny Hergert, David Kennedy a Pierre Dieudonné.
autoweb.cz