Kia Sorento 2.2 CRDi 4×4

Velká terénní Kia se proměnila z off-roadu na běžné SUV, protože kdo dneska potřebuje skutečný teréňák?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Původní Kia Sorento byla opravdové terénní auto. Což zní jako výhoda, ale nebyla. Žebřinový rám je k nezaplacení, když zrovna překonáváte kamenité koryto v poušti Atacama, ale ne když řešíte, jestli se vám nepoblinká dítě cestou do nákupního centra. Se všemi těmi kvésedmičkami, ixspětkamiemelky se dají nárazníky ostatních aut na parkovišti odírat stejně dobře jako s pravým off-roadem a potomstvo bude při přejíždění retardérů plnou rychlostí jako v bavlnce. A když si necháte namontovat černá okna, nikdo nepozná, že uvnitř nesedí kápo uzbecké mafie s ochrankou, ale trošku zakomplexovaná drobná blondýna a kojenec v dupačkách Hermés. (Disclaimer: Osoby a události v úvodním odstavci jsou smyšlené. Jakákoli podobnost s typickými pražskými majiteli velkých SUV je čistě náhodná.)

Nová Kia Sorento proto už nemá žebřinový rám, jelikož ho nepotřebuje. Přijala samonosnou karoserii, mimochodem dosti pohlednou, a stala se tak typickým běžným SUV. Nejsme z těch, kteří by jí to měli za zlé – koneckonců Kia v tomto případě neudělala nic jiného, než že vyšla vstříc skutečným potřebám zákazníků. Je tu relativně sofistikovaná víceprvková zadní náprava, šestistupňový automat a nový naftový čtyřválec 2.2 CRDi. Když jsem nahlédl do tabulky technických údajů, měl jsem za to, že 145 kW je překlep a že tam místo kilowatt mají být koně. Mýlil jsem se. Kia skutečně nabízí jeden z nejvýkonnějších turbodieselů v této objemové třídě.

Kia Sorento fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Kia Sorento fotogalerie

Za jízdy byste do motoru těch bezmála dvě stě koní ovšem neřekli – nejspíše proto, že část jeho síly se ztratí ve zpomalených reakcích samočinné převodovky. Kvalita jízdy, ovladatelnost a chování v zatáčkách budou pro majitele stávajícího Sorenta příjemným překvapením, ale rozhodně si nepředstavujte, že nové Sorento je mezi velkými SUV stejná štika v rybníce jako Ceed v nižší střední třídě. Kdyby vás do něj posadili se zavázanýma očima, váš hmat, sluch i spodní konec páteře okamžitě rozpoznají, že sedíte v něčem „cenově výhodném“.

Pohon všech kol je řešen jako připojitelný. Pomocí rotačního ovladače vlevo pod volantem můžete zvolit buď automatické připojování zadní nápravy při prokluzu předních kol, nebo otočit dále doprava na „Lock“ a uzamknout 4×4 napevno. V základním režimu je nové Sorento ovšem předokolka.

Nedostatek bočního vedení předním sedadlům vytýkat nebudu, protože mi přijde mnohem důležitější, že zůstávají pohodlná i po středně dlouhé dálniční etapě. Zato rádio mě vytáčelo k nepříčetnosti. Stejně jako v mnoha jiných modelech značek Hyundai a Kia nedokázalo udržet naladěnou rozhlasovou stanici.

Obří zavazadlový prostor ukrývá dvě další sedačky, které vztyčíte jedním zatažením za popruh a děti na nich bez problémů přežijí i delší cestu. Naopak s objemem 1900 litrů po sklopení zadní i prostřední řady sedadel může zavazadelník Sorenta směle konkurovat leckterému velkému MPV.

Nová Kia Sorento začíná na 649 980 Kč, ale za tyto peníze dostanete auto s benzínovým motorem 2,4 l a předním pohonem, které se vám jako ojeté nikdy nepodaří rozumně prodat. Plně vybavené Sorento 2.2 CRDi 4×4 ve výbavě Exclusive pak stojí 949 980 Kč. Chcete-li znát cenu mnou testovaného exempláře, musíte přidat ještě 14 000 Kč za metalízu, 50 000 Kč za automat, 15 000 Kč za třetí řadu sedadel, 10 000 Kč za kůži a 15 000 Kč za bezkontaktní odemykání Smart Key. Celkem to dělá bratru 1 053 980 Kč. Pokud byste hledali velké auto na tahání přívěsů nebo občasnou přepravu větší skupiny lidí po nezpevněné cestě, byla by to stále docela dobrá nabídka. Jestli ale chcete být považováni za uzbeckou mafii – a já vím, že chcete – mám pro váš špatnou zprávu. Sorento nemůžete nechat stát na blikačkách na přechodu uprostřed křižovatky, ani kdybyste si nechali zatmavit všechna okna včetně předního. K tomu potřebujete černé GL 420 CDI a registrační značku se čtyřmi stejnými čísly.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyKia Sorento 2.2 CRDi 4x4
0-100 km/h (s)10,0 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2199
Kompresní poměr16,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)85,4 x 96,0
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)145 kW/197 k při 3800 ot./min.
Točivý moment (Nm)436 Nm od 1800 do 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)102,6 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)194 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)9,3 / 6,2 / 7,4 l/100 km
Objem nádrže (l)70 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4685
Šířka (mm)1885
Výška (mm)1745
Rozvor náprav (mm)2700
Provozní hmotnost (kg)1920
Celková hmotnost (kg)2510
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)111 - 1900 l
Ceny
Základní cena modelu949 980 Kč
Cena testovaného vozu1 053 980 Kč
29.3.2010 7:40

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist