Mercedes-Benz ML320 CDI 4MATIC

Druhá generace Mercedesu ML vylepšila chyby své předchůdkyně a vrátila se do nejužší špičky. A teď je tu facelift. Je ještě co zlepšovat?

Na úvod
Když si dnes koupíte velké luxusní SUV, spousta lidí se na vás bude dívat jako na vraha. Nebo minimálně jako na vraha kytiček, keříčků, broučků a ptáčátek. Nutno říct, že do naší obecné společnosti tento jev ještě neproniknul v tak zásadní míře, v některých západních zemích jsou na tom podstatně hůř. V Anglii stačí přijet Range Roverem na nesprávné místo a můžete dostat vajíčkem nebo rajčetem do hlavy.

U nás to zatím nehrozí, takže prodeje luxusních SUV nijak zvlášť neupadají ani tváří v tvář ekonomické krizi, protože co si budeme povídat: ekonomická krize se lidí, kteří si chtějí koupit SUV za víc než dva miliony korun, minimálně zpočátku příliš nedotkne.

Mercedes třídy M je v sektoru prémiových SUV jakýmsi etalonem. Společně s Range Roverem a BMW X5 tvořil vždycky jeden z pilířů této třídy. Bavorák byl vždycky trochu sportovnější, měl lepší jízdní vlastnosti, zatímco Mercedes sázel na pohodlí a Range byl nejlepší volbou pro ty, kteří navzdory naleštěnosti karoserií a broušených litých kol skutečně občas opustí asfalt.

Mercedes-Benz M-Class velká fotogalerie

Mercedes-Benz M-Class fotogalerie

V poslední generaci ale Mercedes udělal poměrně zásadní pokrok a najednou je tu auto, které dokáže být zároveň velmi pohodlné a nebojí se ani trochu zakrouceného asfaltu. A kromě toho se hodně zvedlo i designově, zatímco první generace dnes působí zavalitě a otekle, druhá je výrazně elegantnější. Nedávno navíc přišel facelift, který ještě o trochu pomohl.

Technika
Faceliftovanou verzi poznáte především podle mírně přepracovaných nárazníků a masky chladiče, plus podle jiného vnitřního designu světlometů. Nová jsou i vnější zpětná zrcátka a to je tak zhruba všechno. Výsledkem je ovšem zdařilý, opticky auto zmenšuje, takže na ulici vůbec nevypadá na více než dvoutunový kolos.

Ani technické změny nebyly kdovíjak rozsáhlé, byla přeladěna řídící jednotka motoru, takže má teď o trochu lepší spotřebu a nižší emise CO2. Výkon se ovšem nijak nezměnil, třílitrový naftový šestiválec má stále 224 koní a točivý moment slušných 510 Nm. Verze ML320 CDI patří v Evropě k nejprodávanějším – základní 280 CDI má občas problémy těžké auto dostatečně hbitě rozjet a famózní osmiválcová 420 CDI už je zas pro spoustu zákazníků příliš drahá.

Motor je spojený s všeobecně chválenou sedmistupňovou automatickou převodovkou 7GTronic a pohonem všech kol 4Matic, ovládaným elektronickou kontrolou trakce 4ETS. Vpředu najdete nápravu s dvojitými lichoběžníky, vzadu pak víceprvkovou. Za příplatek můžete mít adaptivní pneumatický podvozek, nabízející režimy Sport, Normal a Comfort a dokáže měnit světlou výšku auta až o 95 mm, už ve standardu je systém pro snadné sjíždění strmých a kluzkých kopců, který zabrání blokování odlehčených zadních kol a udrží auto v přímém směru.

Technicky je všechno při starém, takže jen připomenu, že oproti první generaci třídy M má nový model samonosnou ocelovou karoserii, takže je výrazně tužší ve zkrutu, což se samozřejmě odráží na bezpečnosti i kultivovanosti jízdy.

Na silnici
Žádné auto s pohotovostní hmotností 2185 kg nemá zrovna nejlepší předpoklady ke sportovní jízdě zatáčkami. Jistě, můžete si pomoci aktivním podvozkem a potom (jako například v případě Porsche Cayenne GTS, nebo BMW X6) se dá i s tak velkým kolosem jezdit překvapivě dynamicky, nicméně pravdou zůstává, že to většinou není původní záměr.

Mercedes je především pohodlný a když atakujete zatáčku rychleji než je obvyklé, dá vám náklonem na vědomí, ža na to není příliš stavěný. Nutno ale říct, že kola nekloužou a nebezpečné chování se dostaví až v okamžiku, kdy jedete skutečně agresivně, což by v běžném provozu pochopitelně nastat nemělo. Když si ale zvyknete, že před zatáčkou musíte přibrzdit, najet do ní pomaleji a pak klidně akcelerovat ven, zjistíte, že můžete s ML jezdit velmi rychle a přitom celkem bezpečně.

Dokud jedete plynule, připadáte si jako v trochu větším (a velmi pohodlném) kombíku, ale jakmile potřebujete rychle zpomalit, nebo změnit směr, fyzikální zákony se přihlásí o slovo. Alespoň že brzdy nevadnou ani při důslednějším používání a řízení má příjemný odpor.

Největší předností ML je pohodlí. Při jízdě se většinu času cítíte jako v pohodlném a tichém obýváku, který ovšem díky motoru dokáže docela slušně akcelerovat. Převodovka řadí hladce a plynule, ve srovnání s předchozím pětistupňovým automatem je přímo skvělá. A kdyby se vám náhodou její program v určitých situacích nelíbil, můžete řadit pádly pod volantem.

I když většina majitelů Mercedesu ML vjede maximálně na nějakou tu polní či lesní cestu, vůz se ve skutečnosti nelekne ani trochu těžšího terénu. Tlačítko na středové konzole umí aktivovat terénní režim, který změní nastavení elektronických systémů ABS a ESP, omezí prokluz diferenciálů.

Mercedes udává kombinovanou spotřebu 9,6 litru a té dosáhnete většinou jen při klidné jízdě po dálnici. Jakmile začnete jezdit po okreskách a nebudete se asketicky loudat, spotřeba vylétne ke dvacácti litrům a ve městě se bude pohybovat spíš kolem patnácti. Pořád je to ale na takhle velké a poměrně hbité auto příjemná hodnota, benzínové verze si vezmou nesrovnatelně víc.

Prostor a výbava
Interiér Mercedesu ML se od první generace změnil přímo k nepoznání. Předtím jste si připadali, že jedete v nějakém trochu vylepšeném dodávkovém autě, teď máte spíš pocit, že vás hýčká luxusní limuzína. Po faceliftu tu najdete nový volant a trochu pozměněnou palubní desku, která má vestavěnou novou satelitní navigaci s integrovaným pevným diskem. Na ten si můžete nahrát i svojí muziku, k čemuž slouží čtečka paměťových SD karet, ovšem trochu mě překvapila absence vstupu externího zdroje hudby. Spousta lidí má osobní mp3 přehrávače a nebude se jim chtít složitě kartou přenášet novou muziku do palubního systému. A zdířku na běžný audiokabel mají dnes často i levná korejská supermini.

Jedním z důležitých prodejních argumentů je také vysoký posaz – ven je vidět opravdu dobře a navíc sedíte v ultrapohodlných křeslech. Jejich možnosti nastavení jsou skutečně široké a pokud vám nějaká křesla poskytnou maximální pohodlí na transkontinentální trasy, jsou to tahle. Problém může nastat jen pokud jste menšího vzrůstu, pak se totiž do vysoké kabiny šplhá trochu obtížněji. Kufr je slušně velký a dá se pochopitelně zvětšit sklopením zadních sedaček, dělených v poměru 60/40. Pod jeho podlahou najdete pouze dojezdovou rezervu, což může být při defektu v terénu docela nepříjemné.

Jako vždy je potřeba zmínit, že příplatková výbava Mercedesu většinou dokáže základní cenu navýšit o hodně desítek, nebo i pár stovek tisíc, ale je férové dodat, že se Mercedes v poslední době polepšil a výrazně zvedl úroveň základní výbavy.

Verdikt
Těžko říct, jak dlouho bude trvat, než i do našich končin dorazí vlna rozhořčení nad politicky nekorektními velkými SUV, ale počítat s ní musíme. I přesto, že má zásadní logické trhliny (o deset let starší osobáky s pohonem jediné nápravy mají většinou vyšší emise škodlivin) a často je pouze zakukleným sociálním problémem (zdanit majitele luxusních SUV je jednoduchý a snadný populistický krok, protože sáhne na peníze „bohatým“), rozmáhá se po celé evropě a není důvod, aby nakonec nedorazila i do Čech.

Přesto se ale dá čekat, že velká SUV přece jen nevymřou (stačí se podívat na prodejní úspěchy ještě výrazně nekorektnějšího BMW X6) a tenhle Mercedes patří k těm nejlepším, jaké si můžete vybrat. Verze ML320 CDI pak bude pro spoustu lidí nejrozumnější variantou, protože kombinuje přijatelnou spotřebu se zcela dostačujícím výkonem.

Rozdíly mezi soupeři nejsou ovšem nijak zásadní a tak bude spíš záležet na tom, jaké značce dáváte osobně přednost, případně jaké auto se vám víc zamlouvá designově. Zajímavé bude ovšem sledovat, jak výrazně do hry promluví zbrusu nová dieselová verze Porsche Cayenne.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,8
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivonafta
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2987
Kompresní poměr17,7:1
Převodovkasedmistupňová automatická
Poháněná kolapohon všech kol 4MATIC
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)224 koní v 3800 ot./min.
Točivý moment (Nm)510 Nm v 1400 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)205
Spotřeba paliva (l/100 km)12,8/7,8/9,6 l/100 km
Objem nádrže (l)95
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4780
Šířka (mm)2127
Výška (mm)1815
Rozvor náprav (mm)2915
Provozní hmotnost (kg)2185
Celková hmotnost (kg)2830
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)3500
Zavazadlový prostor (l)500/2050
Ceny
Základní cena modelu1 458 000 Kč
23.3.2009 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist