Víte, jak se myje Blanka?

Čistota je půl zdraví, to je stále platné přísloví a udržovat v čistotě veškerá zákoutí a místa, kam běžně ani denní světlo nedosáhne, je žádoucí.

Dámu na titulní fotografii prosím nepovažujte prosím za Blanku, o které bude řeč v následujících odstavcích, nicméně její umístění na hlavní obrázek nám přišlo mnohem lepší, než se na „první dobrou“ dívat v úvodu do díry v zemi. Řeč je samozřejmě o tunelovém komplexu a my tady máme pár informací a zajímavostí, jak se Blanka udržuje v čistotě. Tak tedy, ještě jednou, víte, jak se myje Blanka?

Připravte si 80,5 tisíc litrů demineralizované vody, několik desítek litrů ekologického „šampónu“, čtyři zaměstnance a pro každého z nich zhruba sto pracovních směn. Vše spolu se speciálním vybavením zavezte do tunelu a po čtyřech měsících dřiny je Blanka perfektně umytá. Výsledkem je 2,5 milionu nádherně lesklých dlaždic, díky kterým se Blanka mohla přede všemi doslova a do písmene blýsknout. Zdá se vám recept až příliš jednoduchý? Nenechte se mýlit, jednalo se totiž o obrovskou zakázku, jak potvrzují slova realizátora celého projektu.

„Až tak snadné to ve skutečnosti zase nebylo“ usmívá se ing. Jiří Hondl, generální ředitel společnosti Hondl Global Services, a. s. „nicméně jako základní přehled ingrediencí, které se o čistotu tunelu Blanka zasloužily, to rozhodně můžeme použít. Snad bych jen doplnil, že k vlastnímu čištění byla použita technologie PuraQleen a všechna odpadní voda byla celou dobu shromažďována ve speciálních barelech a následně odvážena z tunelu pryč k ekologické likvidaci. To především proto, aby nedošlo k zanesení kanálových svodů odstraněnými nečistotami ze stěn.“

Pro některé je tunel Blanka stále ještě kontroverzní stavbou, která i po bezmála roce od otevření budí rozporuplné emoce, pro jiné vítaným zkrácením cesty Prahou a pro další velikou pracovní výzvou. Ať je to jak chce, Blanka dala práci řadě zaměstnanců, mnozí se díky ní dokonce stali opravdovými specialisty ve svém oboru a čerstvě nabyté zkušenosti dnes uplatňují na podobných projektech v zahraničí.

Voda bez saponátů? Ale jistě… Nikdo, kdo se kdy doma ve dřezu pokusil umýt skleničky tak, aby se krásně leskly, asi nebude ani chtít věřit, že se všech 2,5 milionu dlaždiček, značky, informační tabule a semafory umývaly jen čistou vodou.

„Žádné šmouhy ani skvrny. A nezjistili byste je ani na přímém slunci, které sice zrovna v tunelu očekávat nelze, ale pokud touto technologií s názvem PuraQleen ošetříme například prosklené fasády budov, fotovoltaické panely, okna nebo jiná opláštění nemovitostí, není problém se přesvědčit. Stačí obvykle jen jeden jediný pohled, ze kterého je naprosto zřejmé, že plocha je krásně čistá a bez poskvrnky,“ vysvětluje Hondl.

Práce na Blance probíhaly zhruba čtyři měsíce, za tu dobu se odpracovalo celkem 3225 hodin, očistilo se 84 tisíc metrů čtverečních obkladů k tomu nespočet informačních tabulí, semaforů a dalších drobností. Vesměs se pracovalo bez použití saponátu a v případě, že na dlaždicích ulpěly zbytky tmelu a lepidel, pak se odstraňovaly opatrně ručně.

Před koncem termínu byli na každou směnu nasazeni vždy 4 zaměstnanci, přičemž práce probíhaly ve 24 hodinovém režimu, takže se stroje v podstatě nezastavily. Na konci každé směny bylo v nádržích na 800 litrů použité vody, která byla odvážena k likvidaci mimo Blanku, termín odevzdání úklidových prací se stihnul i s rezervou, takže v září 2015 mohl být tunel konečně otevřen.

Pár zajímavostí o Blance na závěr:
Celková délka tunelu Blanka je 6.382 metrů a je nejdelším tunelovým komplexem v České republice a nejdelším městským tunelovým komplexem v Evropě.
Na tunel se spotřebovalo 2,5 milionu kusů obkladů/dlaždic, které stály 77 milionů korun a celkem zabírají plochu 7,5 hektaru bočních stěn.
Dlaždičky byly použity z důvodu snadné údržby – pravidelné natírání betonu cca 1x za 5 let by provoz Blanky zbytečně prodražovalo.
Údržba stěn ošetřených keramickým obkladem je dle odborníků jednodušší, efektivnější a navíc i rychlejší.

Foto v galerii: Rebius/Shutterstock.com
Zdroj: www.hgs.cz

3.6.2016 3:28| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist