Jaguar XE S 3.0 V6 340 k (2015)

Sexy karoserie, charakterní motor a dokonalý podvozek - Jaguar XE S je auto, se kterým se od teď musí vážně počítat.
  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9

Radosti

Motor s kompresorem, charakterní zvuk a dokonalý podvozek…

Starosti

…kterým chybí manuální převodovka, klapka ve výfuku a samosvorný diferenciál


Jestli něco britské automobilce za poslední roky opravdu chybělo, pak to byl prémiový sedan střední třídy. Od dob, kdy z továrny naposledy vyjel Jaguar X-Type, uplynulo už dlouhých šest let, a přestože to v zásadě nebylo vůbec špatné auto, prodejní trhák to zrovna také nebyl. Jaguar XE si ovšem klade mnohem vyšší ambice.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Už jen to, jak vypadá, by mu k úspěchu bohatě stačilo. Designový jazyk královny Viktorie je naštěstí dávnou historií a na tohle auto je skutečně radost pohledět, zvláště v nějaké výrazné barvě a na velkých kolech. Jestli se opravdu nemohu něčím nabažit, pak je to tříčtvrteční pohled zepředu, kdy vynikne uhrančivý kočičí pohled světel a ostře řezané tvary blatníků. Už dlouho se mi nestalo, že bych si nějaké auto tak dlouze prohlížel v přítmí pouliční lampy.

Interiér

Uvnitř už to narozdíl od zevnějšku není taková pastva pro oči. Design bych rozhodně nepovažoval za nudný, třeba výdechy klimatizace po bocích jsou velmi nápadité, dohromady to tu ale působí přeplácaně. Všimnete si zbytečně velkého množství nesourodých materiálů, o jejichž pravosti lze mnohdy pochybovat. Zvláště u dřeva nevíte, zda pochází z deštného pralesa, nebo ropného vrtu. Také ergonomie není zrovna příkladná. Volant je příliš tlustý do ruky, displeje klimatizace a diody tlačítek jsou i za mírného slunce nečitelné, tlačítka stahování oken nebo hlasitosti audiosystému za tmy pak kvůli chybějícímu podsvícení vůbec nenajdete a řemeslné zpracování místy skřípe. Doslova.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Přestože zbožňuji krásný, ale zcela zbytečný detail v podobě výsuvného voliče převodovky, dokázal bych si tu místo něj představit otočný ovladač multimédií po vzoru iDrive. Ovládat infotainment jinak považuji dnes za zpátečnické. Alespoň že grafika vypadá celkem pěkně a brzy vám přejde do krve i rozložení menu. Líbí se mi také vsudypřítomný britský patriotismus – tu najdete obrázek červené telefonní budky (telefonní seznam), jinde zase Defíka, který vás dostane ven z problémů (asistenční služby). Z hlediska prostoru jsem žádný výrazný zádrhel nezaznamenal. Přestože je tu o kapku méně místa než třeba ve srovnatelném BMW řady 3, vpředu se sedí příkladně nízko a středový tunel výrazněji nepřekáží, vzadu je to na dva dospělé tak akorát a kufr pojme slušných 455 litrů. Jen počítejte s tím, že nejdou sklápět zadní opěradla.

Pohon

Jestli vám motorová paleta dnešních aut připadá nudnější než šeď, kompresorem přeplňovaný šestiválec vám vrátí barvy do života. Jeho podmanivě zastřenému zvuku, který je víc retro než temná noirová detektivka, okamžitě podlehnete a zvyšování frekvence sice vzdáleného, ale rozpoznatelného kvičení kompresoru, vás bude neskonale bavit. Zcela návyková je okamžitě dostupná síla v nízkých otáčkách, protože na kompresor nemusíte čekat, než se nadechne, a nekonečně zábavné je téměř telepatické spojení mysli s plynem, kdy k vyvolání přetáčivosti stačí jen polechtat pedál.

Přitom ale dávkování plynu není nijak jedovatné, naopak je citlivé a příjemně progresivní, takže vás nikdy znenadání nepřekvapí, a když už, tak smyk velmi snadno podchytíte. A to do jisté míry i bez samosvorného diferenciálu, který tu sice tak citelně nechybí, ale tušíte, o kolik by to s ním bylo lepší. Nejen kvůli snadno řiditelným driftům, ale také chvílím, třeba na výjezdu ze zatáčky, kdy samotné jedno kolo nemá šanci odolat náporu točivého momentu. Ve dvou se to prostě lépe táhne…

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zamrzí také to, že se libozvučné tóny z výfuků nerozléhají do kabiny s větší intenzitou. Jistě, XE má být především civilizovaným rodinným autem, ovšem absence elektronické klapky ve výfuku a možnost volby podle aktuální nálady je pro mne o to více nepochopitelná, když automobilka patřičnou technikou disponuje. Stejné je to koneckonců i s tím samosvorem. Jestli je v tom politika, že XE prostě nemůže být stejné jako F-Type, nebo je problém technického rázu, či snad přijde ještě ostřejší verze s 380koňovým motorem, netuším, každopádně jsou tohle záležitosti, jejichž vyřešení by auto posunulo dál. Do čehož bych zařadil i levnější alternativu s manuální převodovkou. Osmistupňový automat sice funguje skvěle, ale prostě proto.

Spotřeba

Jestli mám z nějakého důvodu pochopení pro to, že už i Jaguar chystá novou generaci modulárních řadových šestiválců s turbodmychadlem, pak je to spotřeba. Přeplňování kompresorem totiž není zrovna tou nejefektivnější cestou a 3.0 V6 také není příkladem střídmosti.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ve výsledku to ale není tak hrozné, jak by se mohlo zdát. Městských 11,6 l/100 km je sice vysněnou hodnotou z říše laboratorních testů, v reálu je ale možné pohybovat se po zástavbě za 14 – 15 litrů, což celkem ujde. Mimo město se za 6,1 l/100 km také budete pohybovat jen stěží, spíš počítejte s osmi až devíti litry. Alespoň že spotřeba není tak výrazně citlivá na výkyvy jízdního stylu a ani svižnou jízdou po okreskách jsem se přes dvacet litrů nedostal.

Ovladatelnost

Při pohledu na překrásná, ale absurdně velká kola mne jímala hrůza, že tu funkce opět ustoupila formě, jaké ale překvapení, že to nějakým záhadným způsobem funguje. Vůbec bych se nedivil, kdyby v tlumičních místo oleje proudila krev jednorožců nebo nějaká jiná vzácná tekutina, protože způsob, jakým podovozek pobírá nerovnosti, je pro mne naprosto nepochopitelný. S jakkoliv rozbitou silnicí v libovolné rychlosti se vypořádá zcela suverénně, nikdy ani na okamžik nezaváhá a zůstane stabilní.

„Jaugar XE S je tak neuvěřitelně okouzlující,
že mu prostě musíte odpustit všechny chyby.“

V žádném případě však není vyměklý, naopak jeho tuhost neustále cítíte takovým tím jemným natřásáním, ale nikdy mi to nepřišlo nepohodlné. Mechanické přilnavosti má také dostatek, a přestože se při prvotním nasměrování do zatáčky podvozek mírně žvýkne, díky ostrému a přesnému řízení, ačkoliv dost přeposilovanému a tedy nepříliš komunikativnímu, se auto krásně vede stopou. Dokonalé vyvážení, při kterém na obou koncích auta cítíte hmotu a sebe jako středobod otáčení, tolik typickou vlasnostnost sportovně střižených sedanů s pohonem zadních kol, je pak samozřejmostí.

Verdikt

Jaguar XE S 3.0 V6 je neuvěřitelně okouzlující auto, zejména z řidičského pohledu, které ovšem trochu sráží na kolena dvě věci – interiér, který prostě nepůsobí tak prémiovým dojmem v kontrastu s velmi ambiciózní cenou. Srovnatelné BMW 340i po faceliftu (se kterým se teprve musím ještě svézt, nicméně jeho předchůdce vůbec nebyl k zahození) je za cenu 1 281 000,- korun o něco lákavější a rozumnější nabídkou.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Za tyto peníze totiž dostanete neméně atraktivní sedan s řadovým šestiválcem o výkonu 326 koní, pohonem zadních kol a manuální převodovkou zcela zdarma. I kdybychom k tomu připočítali 62 738,- korun za automat, stále zbývá nějakých 190 tisíc buď na spoustu výbavy, nebo samosvorný diferenciál, říznější výfuk a další hračky, které do Jaguaru dostanete jen formou dodatečných úprav.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pokud tedy nepočítáte každou korunu, dokážete odpouštět chyby a chcete něco velmi nezvyklého a řidičsky atraktivního, dejte Jaguaru XE S šanci alespoň v podobě testovací jízdy, a uvidíte, jestli si vás dokáže získat. Mne si omotal kolem prstu…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování kompresorem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2995
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Podvozek
Vpředudvojité lichoběžníky
Vzaduvíceprvkové zavěšení
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu235/35 R20
Pneumatiky vzadu265/30 R20
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)250 / 340 v 6500
Točivý moment (Nm)450 v 4500
Výkon/hmotnost (k/t)208
0-100 km/h (s)5,1
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)11,6 / 6,1 / 8,1
Objem nádrže (l)63
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4672
Šířka (mm)1849
Výška (mm)1416
Rozvor náprav (mm)2835
Provozní hmotnost (kg)1635
Celková hmotnost (kg)2220
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)-
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)455 / -
Ceny
Základní cena modelu899 000,- (2.0 D 163 k Pure)
Základní cena test. verze1 533 917,- (3.0 V6 340 k S)
7.12.2015 8:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist