Hyundai Elantra 1.6 MPI AT

Levný sedan dokáže být atraktivní alternativou k všelidové Octavii. Ale to by nesměl stát v testované verzi přes 400 tisíc a být horší než česká stálice.

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 5

  • Provozní náklady 5

  • Praktičnost 5

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 5

RADOSTI
Hodně místa vpředu i vzadu, vypadá atraktivně, dokáže být úsporný

STAROSTI
Mizerná kultivovanost, zmatkující automat, rozevlátý podvozek, drahá příplatková výbavaNový Hyundai Elantra má vlastně jednoduchý úkol – nabídnout za rozumné peníze spoustu vnitřního prostoru a výbavy. Svým způsobem se mu to daří a rozhodně je to ten typ auta, o kterém budou spořiví čeští zákazníci hledající prostor za minimum peněz uvažovat. Na první pohled totiž vypadá dostatečně atraktivně a „in“, netváří se smutně jako stará dosluhující Felicia, za kterou zřejmě již plno lidí hledá náhradu.

Hyundai Elantra fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Hyundai Elantra fotogalerie

Zatímco ve Felicii byl ale vrcholem výbavy otáčkoměr, tady najdete už v základu všechno důležité. Jen doufám, že nebudete patřit k těm, kteří si do auta nenechají dát ani klimatizaci a budou od prodejce požadovat slevu pětadvaceti tisíc. Ano, to skutečně můžete, ale nedělejte to, protože občas vám v autě bude docela horko.

Na podvozku nenajdete nezávislé víceprvkové zavěšení z modelu i30 vzadu, ale levnější vlečená ramena a zkrutnou tyč. Když jsem s vozem Hyundai Elantra prvně najel do zatáčky, auto se rozvlnilo, zadní náprava začla poskakovat a přední kola se rozhodla to vzdát. Řízení nedokázalo poslat do dlaní aspoň nějakou informaci o dění okolo a byl jsem rád, že mělo testované auto automatickou převodovku, protože nechci domýšlet, co by dělalo řazení…Takhle podivně rozevlátým a nejistým autem jsem už dlouho nejel. A automatická převodovka, která má jedinou výhodu, že vám ulehčí to trápení celou cestu tím, že nemusíte řadit, si žije vlastním životem. Nedá se s ní jet plynule a uvolněně. Neustále přehazuje mezi rychlostmi sem a tam a až příliš zbrkle reaguje na dotek plynového pedálu. Možná za to může vysoko položený točivý moment atmosférické šestnáctistovky, která je jediným motorem v nabídce.

Těch 158 Nm máte k dispozici až v 4850 ot./min., takže není divu, že si software automatu neví s autem rady a neustále se snaží motor aspoň k nějakému točivému momentu dostat. Jeďte plynule a převodovka bude neustále přehazovat rychlosti mezi čtyřkou a šestkou, až vám to hučení začne lézt na nervy. Hééén – hííín – hááán – hóóóń – héééén – híííííín – hůůůůůn – hééééén…

A tak pořád dokola. Můžete si pomoci ruční volbou rychlostí, ale to je tak všechno co s tím můžete dělat. Jestli tedy máte aspoň elementární znalost ovládání spojkového pedálu, ušetřete 40 000 korun za automat a raději si připlaťte za výbavu navíc, která vám bude zpříjemňovat cestu a pomůže vám zapomenout na jalové jízdní vlastnosti a velký hluk uvnitř auta.Akustická izolace je bohužel skutečně mizerná a v autě je kravál podobně jako v té Felicii, projevuje se především hučení od zadní nápravy a celé to v Hyundai tak nějak podivně plechově rezonuje. Jako byste křičeli do kýblu. Stejný týden byl v redakci ještě Peugeot 308 e-HDI a musím říci, že jsem před jízdami s oběma auty ani nedokázal pomyslet na to, jak moc bude Peugeot kultivovanější, tišší a příjemnější ve všech ohledech. Nesrovnávám, jen konstatuji, jak mne to překvapilo.

Hyundai Elantra si ale své zákazníky najde. Bude se zřejmě jednat o lidi, kteří nikdy nejeli s pořádným autem a nemají reference. Nezlobím se za to na ně a snad bych si i já šel raději koupit nový Hyundai Elantra než utahaný Superb TDI první generace z bazaru, u kterého hrozí exitus turbodmychadla a vstřiků hned první týden po „výhodné koupi“.Zákazníky potěší prostorný interiér a především hodně místa na zadních sedačkách, které skutečně mohou pohodlně používat i dva dospělí. Kufr je také docela prostorný a i když má malý nakládací otvor a jde otevřít neergonomicky jen dálkovým ovladačem zamykání, lze ho plně využít. Překážet mohou snad jen táhla sklápění zadních sedaček.

Bavíme se ovšem o levném autě, takže takové ty drobné nedodělky se snad dají tolerovat. Za 324 990 korun tak dostanete ve výbavě Classic již zmíněnou klimatizaci, spoustu airbagů a stabilizační systém. Počítá se i pětiletá záruka bez omezení najetých kilometrů. Z uživatelského pohledu ale doporučuji připlatit si za vyšší výbavu Comfort. Za těch 25 000 korun navíc dostanete úplnější a použitelnější auto. Výbava Style za 369 990 korun je už trošku zbytečnost a když se necháte unést, dostanete cenovku klidně na půl milionu. Neblázněte! To už byste si rovnou mohli koupit některou ze základních Octavií a dostali byste mnohem dokonalejší a o dvě třídy kultivovanější auto.Pokud jste ale skutečně nejezdili delší dobu nějakým moderním evropským autem (třeba Golfem nebo Octavií), nevšimnete si, že klimatizace v Hyundaii fouká buď jen horký nebo ledový vzduch (nic mezi), že rádio nezvládá funkci RDS, že elektrická okénka mají komfortní stahování jen u řidiče a to pouze směrem dolů a že jízdní vlastnosti zaostávají za lepším průměrem třídy. Octavia Tour za podobné peníze tohle všechno umí lépe.

Verdikt
I přes zjevné nedostatky v oblasti kultivovanosti, ergonomie a ovladatelnosti má Hyundai Elantra své zákazníky. Potěší je nabídkou prostoru a adekvátní cenou, pokud tedy nedostanou amok nad katalogem příplatkové výbavy. Jako auto pro někoho, kdo má aspoň trošku přehled a baví ho řídit, Hyundai Elantra není, ale pro člověka, který o autech téměř nic neví a potřebuje se něčím slušným přepravit na chatu a zpátky, je tohle velmi zajímavá nabídka.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1591
Kompresní poměr10,5 : 1
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvlečená ramena, zkrutná příčka
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzaduKotoučové
Pneumatiky vpředu195/65 R15
Pneumatiky vzadu195/65 R15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)97 / 132 v 6300 ot./min.
Točivý moment (Nm)158 v 4850 ot./min.
0-100 km/h (s)11,6
Nejvyšší rychlost (km/h)195
Spotřeba paliva (l/100 km)9,4 / 5,6 / 7,0
Objem nádrže (l)48
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4530
Šířka (mm)1775
Výška (mm)1445
Rozvor náprav (mm)2700
Provozní hmotnost (kg)1267-1338
Celková hmotnost (kg)1800
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)300
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)300
Zavazadlový prostor (l)485
Ceny
Základní cena modelu324 990 Kč (1.6 MPI 6MT Classic)
Základní cena test. verze409 990 Kč (1.6 MPI 6AT Style)
Cena testovaného vozu432 990 Kč
3.11.2011 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist