Formule 1 od roku 2013 s turbem?

Do Formule 1 se možná vrátí éra přeplňování. Prý to sníží spotřebu a emise.

Týmy Formule 1 jsou velmi blízko dosažení dohody ohledně budoucí podoby šampionátu. Krom jiných věcí se dohaduje i podoba pohonných jednotek. Podle jedněch by měl být kvůli snížení nákladů na vývoj zachován stávající systém, menší skupina lidí se přiklání k šestiválcům 1,8 litru. Existuje ale prý silné křídlo, které volá po zavedení přeplňovaných motorů.

V roce 2013 má začít platit nový systém a rovněž pravidla pro pohonné jednotky. Současné motory V8 2,4 l s atmosférickým plněním a omezovačem na 18 000 ot./min. jsou „zmraženy“, takže na nich týmy nemohou pracovat a provádět radikální změny.

Několik týmů přišlo s návrhem, že by byly od roku 2013 zavedeny dvakrát přeplňované čtyřválce 1,5 l s přímým vstřikováním. Díky restriktorům a omezovačům otáček by měl takový motor výkon kolem 720 koní.

Zastánci tvrdí, že nové motory budou levnější, spolehlivější a že výrazně sníží spotřebu a emise. Odpůrci zase říkají, že takto přeplňovaný motor není koncepčně do formule 1 vhodný a jeho implementace bude ve výsledku pro všechny týmy mnohem náročnější na čas a finance. A také se obávají o spolehlivost.

Za zavedením přeplňovaných motorů stojí zejména MercedesFerrari. Představitelé F1 se také brání proti nařčení, že je tento „sport“ zbytečný a že jen nesmyslně pálí palivo. „Boeing 747 spotřebuje při cestě z Londýna do Tokia více paliva, než monoposty během celé sezóny Formule 1,“ řekl šéf divize Mercedesu pro motorsport Norbert Haug.

autoweb.cz (foto: f1fanatic.co.uk)

27.4.2010 3:58

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist