Ford Shelby GR-1

Obnovená premiéra v Detroitu má rozhodnout, zda bude právě tohle auto za několik let nástupcem současného GT. S výkonem 605 koní na to určitě má.

Poprvé se Shelby GR-1 představil na exkluzivní půdě proslulé soutěže elegance v Pebble Beach (Kalifornie, USA) v srpnu minulého roku. Opětovné uvedení stylizované vzpomínky na slavnou Cobru Daytona Coupe v Detroitu však nesloužilo pouze k vyplnění výstavního prostoru dalším dramatickým tvarem, nýbrž k tomu, aby mohl Ford s odstupem času z ohlasu publika vycítit, jestli se právě tento koncept posune na místo současného Fordu GT, až ho kolem roku 2007 přestane automobilka vyrábět.

Jeho uvedení do sériové výroby by nebylo po technické stránce takový problém, protože GR-1 cíleně sdílí hodně dílů s GT. Je to pochopitelné už jen proto, že má v budoucí nabídce Fordu zastávat podobně vrcholnou příčku, avšak s tím rozdílem, že svým pojetím jde spíše o cestovní kupé, zatímco GT je namířeno přímo proti supersportům typu Ferrari F430 a Lamborghini Gallardo. Přirozeným konkurentem, ale z nižší cenové kategorie, by mu byl i Chrysler Firepower, kdyby se dostal do výroby, což teoreticky přichází v úvahu také kolem roku 2007.

Shelby GR-1 (název je zkratkou pro Group Racing-1) je postavený na základu dalšího konceptu ze začátku minulého roku s podobným názvem Shelby Cobra. Ten měl být novodobým vyjádřením původní Cobry, včetně toho, že šlo o kabriolet. Koncept ale nenašel uvnitř Fordu tak jednohlasnou podporu, aby se dostal v plánech dál. Tomu odpovídají i tvary nástupnického GR-1, které je mnohem divočejší a se svým extrémním (ne)poměrem mezi kabinou a šířkou a zavalitostí zbytku karosérie až skoro nereálný, nebo spíše opravdu věrný tomu, že jde v této fázi stále o koncept. Pro jednou je to auto, které ve skutečnosti vypadá v dobrém slova smyslu stejně přehnaně jako na prvních skicách na papíru.

Po technické stránce je GR-1 do velké míry překapotovaným Fordem GT, se kterým sdílí jak uspořádání podvozku, hřebenové řízení a čtyřpístkové třmeny Brembo na všech kolech, tak i šestistupňovou manuální převodovku umístěnou na zadní nápravě. Přední osmnáctipalcová kola nesou pneumatiky o rozměrech 275/40, zadní devatenáctky mají rozměry 345/35.

Hlavní rozdíl je v motoru a jeho umístění. Zatímco Ford GT má vidlicový osmiválec s kompresorem o výkonu 550 koní, GR-1 přebírá od konceptu Shelby Cobra skvostný vidlicový atmosféricky desetiválec s objemem 6,4 litru, výkonem 605 koní při 6750 ot/min a točivým momentem 681 Nm při 5500 ot/min. Takový výkon by mohl stačit na zhruba čtyřsekundové zrychlení z nuly na sto a více než třísetkilometrovou maximálku, závislou spíše na finálním zpřevodování či aerodynamických limitech než na samotném výkonu.

Otázkou zůstává, jestli by se zrovna tenhle motor dostal ve Fordu do výroby. Z hlediska všemožných budoucích synergií v rámci svých prémiových značek (Aston, Jaguar, Range Rover, Lincoln, Volvo) by pro Ford bylo přeci jen výhodnější zůstat u osmiválce. Pro takovýto výkon by si ale patrně ponechal i kompresor a tak je možné, že i když se Ford GT přestane během několika let vyrábět, jeho motor a řada dalších dílů plynule reinkarnuje do podoby GR-1.

redakce autoweb.cz

24.1.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist