autoweb.cz > Ford > Ford Focus > Ford Focus kombi 1.0 EcoBoost (100 k)
Ford Focus kombi 1.0 EcoBoost (100 k)
Dynamika 6
Chování na silnici 8
Provozní náklady 6
Praktičnost 9
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.2
RADOSTI
Kvalita jízdy; Slušné přepravní schopnosti; Poměr cena/výbava; V určitých situacích velmi nízká spotřeba …
STAROSTI
… a v určitých velmi vysoká; Dlouhé převody; Podvozku chybí nadšení předchozích generací;
Ford Focus není na našem trhu žádným nováčkem, naopak by se dal považovat za oblíbenou stálici (nejen) českých silnic. Po náletu konkurenčních novinek by mohl stanout neprávem v jejich stínu, takže se nám připomíná se slabším z přeplňovaných tříválců Ecoboost pod kapotou.
Přestože pohonná jednotka pracuje mezi předními koly více než čtyři a půl metrů dlouhého kombíku, dokáže díky turbodmychadlu slušně zamaskovat výkon pouhých sto koní. Stačí jen otáčky motoru dostat někam nad tři tisíce a Focus se rychle probere z letargie. Jde ale jen o klamání vašich smyslů, stovku zdolá kombi za průměrných 12,7 sekundy a nejrychleji se umí rozjet na 185 kilometrů v hodině. Postřehnutelný zátah motoru uvadá jen co se ručička otáčkoměru mihne okolo šesti tisíc, dál už motor nemá smysl příliš trápit i kvůli rostoucímu hluku, který má do libozvučnosti daleko.
I přesto si dokážu představit, že pomalejším řidičům může litrový motůrek nejen postačovat, ale dokonce i vyhovovat. V některých případech dovede být úsporný, rozptyl spotřeby ale může v závislosti na situaci představovat rozdíl i osm litrů. Vůbec nejlepší výkon předvedl litrový Focus na městském okruhu, při ustálené osmdesátce si řekl jen o 4 litry na sto.
Ani okresky neudělají v pětapadesátilitrové nádrži nepatřičný vír, díky stabilnímu podvozku se dá držet ustálené tempo, což představuje spotřebu mezi 5-6 litry naturalu na sto ujetých kilometrů. Ostřejší jízda dokáže vyhnat apetit agregátu až k deseti litrům, za podobné hodnoty jsem se pohyboval ve městě – po týdenním testu ukazoval palubní počítač spotřebu 8,2 l/100 km.
Tradiční deviza Fordu, totiž skvěle naladěný podvozek, se s třetí generací Focusu naštěstí moc nezměnila. Jenže zatímco předchozí dvě generace byly s obrovským náskokem to nejlepší, po čem mohl nadšený řidič v nižší střední třídě sáhnout, globální model už tak vycizelovaným dojmem nepůsobí. Přesto ho budete řídit velmi, velmi rádi.
Nebo alespoň já ho řídil rád. Výkonu sice neměl nazbyt, ale to se u jedné z nejslabších motorizací dá předpokládat. Rychlé řízení a celkově nízká hmotnost auta (1313 kg s euro-balastem) autu předurčují příjemnou ochotu zatáčet a po ubrání plynu Focus umí utáhnout stopu. Podvozek si společně s šestnáctipalcovými koly dokáže dobře poradit s veškerými nástrahami našich silnic a do kabiny nepropustí nic, co byste skrze ruce nebo uši měli postřehnout. Takhle dobře to ani takový Golf neumí.
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122 k (2013)
První jízda | vydáno 15. 11. 2013
A je tu i další věc, podle které poznáte, že auto navrhovali lidé, co rádi řídí. Stačí najít správnou polohu za volantem a hned zjistíte, že pedály jsou dobře rozmístěné pro meziplyny, řazení je rychlé a přesné a volant se až na tlustý věnec dobře drží. Jen škoda, že z elektrického posilovače nemáte téměř žádné informace o tom, co se děje s předními koly. Celkově se z auta vytratil ten pocit mechanického spojení, jakým překypovaly předchozí generace, jinými slovy všechno teď působí trochu odtažitě. To jde ale k tíze současné doby než samotného auta.
Čím třetí generace oblíbeného kombíku vytrvale navazuje na své předchůdce, je průměrný interiér. Materiály jsou celkem v pořádku, ale pocitu stísněnosti jsem se kvůli kosmickým tvarům zbavit nedokázal. Alespoň že všechno je na svém místě a příjemně po ruce, i když vzhledem k téměř základní výbavě by to v opačném případě byla spíš ostuda. Pokud jde o stěhovací schopnosti, pojme Focus 490 litrů, nákladová hrana je nízko a kufr má praktické tvary.
Ve městě přijde vhod výsuvný chránič dveří za 3750 Kč
Základní cena za Ford Focus kombi činí 339 990 Kč se zážehovou šestnáctistovkou o výkonu 105 koní. Přeplňovaný tříválec s výkonem 100 koní stojí paradoxně více, 349 990 Kč. Z příplatků testované verze nechyběla sada Top Plus za 15 000 Kč, která do výbavy přidává 16″ lité disky, mlhovky, loketní opěrku a podlahové rohože z veluru, k ruce přišla i sada City za 13 500 Kč se zadními parkovacími senzory, elektrickými okny vpředu i vzadu a elektricky sklopnými zrcátky. Za užitečný lze především ve městě považovat chránič hran předních a zadních dveří za 3750 Kč a v případě testovaného exempláře je třeba připočíst ještě modrou metalízu za 13 900 Kč. Celková suma za auto tedy téměř překročila čtyři sta tisíc korun.
Verdikt
Jedna ze základních motorizací bude vyhovovat především rozvážnějším řidičům, díky výhodám přeplňování dovede malý motor slušně maskovat skromný výkon, takže v některých momentech působí docela svižně. I přesto se příplatek za výkonnější verzi agregátu se 125 koňmi vyplatí, už kvůli šestistupňové převodovce. Pokud ale na dálnici zavítáte jen výjimečně a většinu času strávíte na okreskách, může být i stokoňový tříválec dobrou volbou.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 999 |
Kompresní poměr | 10:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 71.9 × 82 mm |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 215/55 R16 |
Pneumatiky vzadu | 215/55 R16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 75 kW / 100 k v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 170 Nm od 1400-4000 ot./min |
0-100 km/h (s) | 12,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 185 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,9 / 4,2 / 4,8 |
Objem nádrže (l) | 555 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4556 |
Šířka (mm) | 2010 |
Výška (mm) | 1505 |
Rozvor náprav (mm) | 2648 |
Zavazadlový prostor (l) | 490 / 1516 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 299 990 Kč (5 dv. 1.6 Duratec Ti-VCT) |
Základní cena test. verze | 349 990 Kč (kombi, 1.0 Ecoboost 100 k) |