Dopravní situace č. 16 – znáte její řešení?
poradna
Platí právo silnějšího (a většího), tedy pokud proti sobě postavíme automobil a autobus - anebo má řidič MHD povinnost dát přednost?
Audi definitivně zabilo ikonický supersport. Proslavil ho Iron Man
Voyah dream nabídne luxusní svezení a překvapivé zrychlení. Nejvíce šokuje ale vizuálem
Jak funguje bezdušová pneumatika? Video odhaluje neviditelnou práci na silnici
Häkkinen prodává unikátní hypersporťák. Šampion Formule 1 dá kupci i speciální zážitek
Škoda Kamiq Monte Carlo se zalíbí hlavně obyčejným lidem, jejichž srdce tíhne k motorsportu
Cupra Formentor představuje lovebrand, kterým svou osobnost posunete na jinou úroveň
První seznámení s novou Škodou Kodiaq: Potěší nejsilnější diesel a naladění podvozku
Stopadesátka na českých dálnicích? Jen na zlomku úseků a s omezeními
poradna
Platí právo silnějšího (a většího), tedy pokud proti sobě postavíme automobil a autobus - anebo má řidič MHD povinnost dát přednost?
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Bude to o dokazování, ale obecně je na vině řidič autobusu.
Povinnost neohrozit platí i pro řidiče autobusu. Jak ale vidim jejich chování hlavně vzhledem k motorkářum, asi v Praze platí nějaká jiná pravidla.
Přestože jsou profesionálními řidiči, jsou taky jenom lidi a za celou směnu toho asi mají plné brejle. Už několikrát se mi stalo, že mě ohrozili a ještě se domnívali, že jsou v právu (aspoň podle troubení a dálkových světel do zrcátek). Jednou jsem musel brzdit intenzivněji na kruháči, kam mi jeden takový vjel (kontroloval jsem si to pak na autokameře a bylo jasně vidět, že jsem vjel na kruháč dřív, ostatně už předtím jsem jel 50, on se rozjížděl ze zastavení). 2x jsem musel prudce vybočovat do protisměru, když jsem míjel stojící autobus na zastávce a on vyhodil blinkr teprve když už jsem ho míjel (taky zkontrolováno na kameře).
A to se přitom snažím tyhle situace předvídat a po blinkrech se schválně dívám a pouštím, kolikrát i zbytečně, protože jiní autobusáci zase pro změnu ten blink vyhodí „předem“ a předpokládají, že pár aut ještě projede, než se vůbec začnou dívat… a já tam stojím jak puk a nic ;).
Ridic autobusu je vinikem. Vuz B mu vyjezd ze zastavky umoznil, ale jde tu o prejezdu z pruhu do pruhu. Autobus by nemel omezit ani ohrozit vozidlo B (par. 11 odst 5).
Pokud je to v obci myslím že na vině je řidič auta , jelikož má dát přednost a pustit autobus ze zastávky….
špatně. Ten autobus nevyjíždí ze zastávky, on přejíždí do jiného pruhu. Ze zastávky vyjel do pravého pruhu, v tom mu nikdo nebránil. Ale on z pravého pruhu přejíždí do dalšího a tam už on musí respektovat auta v něm jedoucí. To že to celý udělá najednou, vyjede ze zastávky a rovnou přes pravý pruh namíří vlevo, na věci nic nemění. Pořád jsou to dva úkony které je potřeba posuzovat samostatně.
Jak tu opakovaně zaznělo, viníkem bude řidič autobusu (už nevyjíždí ze zastávky do průběžného pruhu, ale přejíždí z pruhu do pruhu).
Myslím, že je také důležitá kauzalita. Podle obrázku totiž právě vůz v levém pruhu najíždí do boku autobusu, který již je v pruhu najetý. (Díky podmínkám na silnici vyjíždí ze zastávky přes pravý pruh do levého, kde díky svým rozměrů zabírá všechny tři pruhy: vyhrazený – tedy zastávku, pravý – do kterého vjíždí s předností a levý – který používá k odbočování).
Potom vinu bude nutné soudit podle toho, zda řidič v levém mohl srážce zabránit například zpomalením či zastavením. (V případě, že autobus měl při najíždění do pruhu dát přednost).
Nebo také, zda se řidič v levém pruhu věnoval řízení a jel tak, aby nikomu nevznikla škoda. (To v případě, že autobus ve chvíli, kdy začal najíždět do levého pruhu, nemohl vědět, že se v něm bude nacházet někdo, kdo bude chtít mít přednost).