Daewoo/Chevrolet Tacuma (výroba 2001 – 2009)

Jedno z nejlevnějších MPV na trhu potěší variabilitou interiéru a schopností plnit požadavky pro rodinné cestování. Nabídka ojetin je však malá.

RADOSTI
Variabilita interiéru, nízké ceny ojetin, prostorný interiér a dostatečný zavazadelník, počet odkládacích míst v interiéru.

STAROSTI
Málo ojetých vozů na trhu, naftový motor není v nabídce, slabší odhlučnění motorového prostoru, povrzávání plastů uvnitř automobilu, citelný pokles brzdného účinku vlivem přehřátí, slabé boční vedení těla předních sedadel.

Na vozidla značky Daewoo řada motoristů vždy nahlížela a stále nahlíží skrz prsty. Pravda, nikdy auta této značky nevynikala jízdními vlastnostmi, kvalitou zpracování, použitými materiály či designem, ale na druhou stranu ani netrpěla nějakým návalem poruch. Tedy za předpokladu dobré údržby. Spíš se potýkala s korozí.

Později se některé vozy značky Daewoo začaly nabízet pod značkou Chevrolet a na tyto modely mnoho motoristů už pohlíží lépe. Přitom vyjíždějí ze stejné továrny, jako jejich předchůdci. To je i případ rodinného MPV pod jménem Tacuma.

Tento model přišel na trh v roce 2001 a ve výrobě vydržel do roku 2009. V roce 2005 se přitom jihokorejská továrna Daewoo přejmenovala a díky její příslušnosti ke koncernu General Motors začala produkovat vozy Chevrolet. Z Daewoo Tacuma se tak rázem stal Chevrolet Tacuma.


Koncern GM přejmenoval továrnu, jíž koupil a to včetně aktuální produkce, není však vlastníkem značky Daewoo. Proto přišlo přejmenování a proto se nadále paralelně vyrábělo Daewoo Matiz v jiné továrně umístěné v Rumunsku. S tímto vozem přitom GM nemá nic společného. I proto bylo třeba jména vozů, patřících nově do koncernu, odlišit.

Ale dost bylo historie, důležitější je současnost. Nyní patří Tacuma mezi levné ojeté automobily. Starší vozidla vyráběná pod značkou Daewoo se řadí ke skutečně levným ojetinám, mladší se znakem Chevroletu na kapotě přirozeně přijdou dráž, přesto jde o cenově velice dostupné vozy.

Starší i novější vozidla přitom vypadají stejně, tedy pokud pomineme změnu znaku na kapotě. Bez změny zůstalo i podprůměrné dílenské zpracování a použití tvrdých levných plastů v interiéru. Tvary karoserie jsou dílem italského designérského studia Pininfarina, přesto mnoho motoristů nijak neuchvátily. Dobrou zprávou je, že ukrývají skutečně vzdušný a variabilní interiér.

Posádku tedy kromě nabídky místa potěší i celá řada odkládacích prostor, včetně šuplíku pod sedadlem řidiče, schránek v podlaze nebo výklopných stolků ukotvených na opěradlech předních sedadel. Sedačku spolujezdce lze navíc otáček okolo svislé osy. Pochválit můžeme také pohodlí, které sedadla nabízejí, což platí i pro ty ve druhé řadě.

Zavazadlový prostor o objemu 455 litrů vidíme spíše jako dostačující. U MPV by nejeden motorista čekal o něco více. Vzhledem k době vzniku vozu a k jeho současné pořizovací ceně ale není na co si naříkat. Kromě toho se dá zavazadelník rozšířit na 1165 litrů. Zadní sedadla lze navíc vyjmout a z vozidla tak udělat malou dodávku.

Podvozek solidně tlumí nerovnosti, po stránce jízdních vlastností ale vůz patří k podprůměru. Minusem jsou třeba brzdy vadnoucí vlivem přehřátí. Pokles brzdného účinku je přitom při větším namáhání brzd, v horkých letních dnech, dosti citelný.

K pohonu Tacuma používá výhradně benzinové motory. Turbodiesel se do tohoto modelu nikdy nemontoval. Základ představuje šestnáctiventilová šestnáctistovka o výkonu 66 kW. To je na MPV dost málo, takže je lepší zvolit silnější 1.6 16V disponující výkonem 77 či 79 kW.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ještě více výkonu nabídnou osmnáctistovky, konkrétně 72 nebo 74 kW. Objevil se i dvoulitr s výkonem 89, 90 či 94 kW, který sice není úplný spořílek, ale řada řidičů to řešila přestavbou na LPG. Výsledkem byl dostatečně silný motor s příznivými náklady na provoz.

Model Tacuma občas trápí závady elektrické výbavy, proto se jí vyplatí při koupi vozu důkladně prověřit. Totéž platí i pro klimatizaci a topení, i zde se objevují poruchy. Některé vozy mají zvlněné brzdové kotouče či vůle na přední nápravě. Můžete se setkat i s nadměrně opotřebenými ložisky kol.

„Občas se vyskytují problémy s elektronikou motoru, s vysokonapěťovými kabely či se svíčkami,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Zřídka se lze setkat s nefunkčním podsvícením palubní desky.

„Pozornost věnujte intervalu výměny rozvodů. Ten zde může být pouhých 60 000 kilometrů,“ důrazně varuje zástupce AAA AUTO. Výměna rozvodů by měla být první věc, kterou nový majitel udělá, pokud si není jistý, že je do předepsaného intervalu ještě dost daleko.

Ve zpětném zrcátku
2001 – uvedení vozu Daewoo Tacuma na trh (na vybraných trzích pod názvem Rezzo), se zážehovými motory 1.6 16V/66 kW, 1.6 16V/77 kW, 1.8 16V/72 nebo 74 kW, 2.0 16V/89 a 94 kW.
2005 – přejmenování vozu na Chevrolet Tacuma, nyní v nabídce benzinové motorizace 1.6 16V/77 a 79 kW, 2.0 16V/89 a 90 kW.
2009 – ukončení výroby modelu Tacuma.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test nezávislé společnosti Euro NCAP model Tacuma nikdy neabsolvoval.

9.5.2016 7:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist