Daewoo Leganza (1997 – 2002)

Prostorný korejský sedan pohánějí výhradně zážehové motory. Na trhu se často nevyskytuje, ale kdo hledá, najde zpravidla dobře vybavený vůz za zajímavou cenu.

RADOSTI
Prostorný interiér, pohodlná sedadla, bohatá výbava, nízké ceny ojetin.

STAROSTI
Jen zážehové motory, malá nabídka ojetin, levné plasty v interiéru, rychlejší pokles hodnoty vozu.

Značka Daewoo nemá mezi motoristy nejlepší pověst. Důvodem přitom není jen korejský původ, ale i nevalné jízdní vlastnosti zejména menších modelů – i když ani větší automobily nepředstavují v tomto směru žádné terno.

Právě proto se na vozidla značky Daewoo zaměřují spíše méně nároční motoristé. Po modelu Leganza sáhnou řidiči hledající prostorný a dobře vybavený vůz za opravdu zajímavou cenu.

Ta začíná i na 20 000 Kč za nejstarší exempláře. Vzhledem ke třídě a vybavení automobilu to ani v případě vozu z roku 1997 není špatná nabídka. Ale jak to už bývá, každá mince má dvě strany.Tu druhou stranu zde reprezentují například některé plasty v interiéru, jež nepatří k nejkvalitnějším a stejně tak jejich povrchová úprava nenadchne. Naopak ocenit musíme zdařilý design palubní desky, i pohodlná sedadla. Těm by však prospělo výrazně lepší boční vedení těla.

Po stránce prostornosti nelze Leganze nic vyčítat. Tedy alespoň pokud se bavíme o místu pro cestující. Najdete ho dostatek i na zadních sedadlech. Zavazadelník o objemu 411 litrů sice neohromí, ale ani neurazí.


Zaujme však absence jakékoli výplně či polstrování víka zavazadelníku. Levné zpracování je zkrátka znát, což dokazují i jednoduché panty. Na druhou stranu vstupní otvor je zcela dostačující a manipulaci s přepravovanými věcmi nijak neomezuje.Omezená je však nabídka pohonných jednotek a to velice. Vždyť do roku 1999 se Leganza nabízela pouze s jediným motorem – zážehovým šestnáctiventilem o objemu dva litry a výkonu 98 kW. Tedy alespoň v Evropě. Na mimoevropské trhy se dodával i osmiventilový agregát 1.8/70 kW.

V roce 1999 dostal slovo čtyřválec 2.2 16V/100 kW. Na trhu s ojetými vozy je však vzácností. Dvoulitr si s vozidlem dobře poradí a i ten pracuje s vyšší spotřebou. U objemnějšího motoru je ještě větší, což k jeho pořízení zrovna nemotivuje.

Nepotěší ani slabší odhlučnění motorového prostoru. Na rozvody je třeba dávat pozor a měnit je včas, interval výměny je zde krátký a tak se důrazně doporučuje měnit ihned po pořízení vozu. Rozvodová sada se dá pořídit včetně vodní pumpy za 3300 Kč.Tím jsme výčet pohonných jednotek ukončili. Jiné zážehové agregáty se do vozu nemontovaly a vznětový motor se pod kapotu Daewoo Leganza nikdy nepodíval. Příznivci naftových jednotek mají zkrátka smůlu.

Podvozek zajistí dobré tlumení nerovností, ale na méně kvalitních komunikacích nezřídka působí nejistě. Řízení nemá zrovna ideální zpětnou vazbu a řazení se liší kus od kusu. V některých vozech je slušné, jinde má citelné vůle.


„Rozhodně nepodceňte výměnu rozvodů. Interval je pouze 60 000 kilometrů a jeho překročení by mohlo mít vážné následky,“ varuje Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO. U motorů i převodovek se nezřídka objevuje únik oleje, ale to není to nejhorší, co může agregát potkat.„Dvoulitrové jednotky se někdy potýkají s propáleným těsněním pod hlavou. Proto je nutné před koupí zkontrolovat, zda není přítomna vodní emulze pod víčkem pro doplňování oleje,“ radí Topol. Určitě nezapomeňte ani na dostatečně dlouhou testovací jízdu a po celou dobu sledujte ručičku teploměru. Motor se samozřejmě nesmí přehřívat.

Známé jsou i netěsnosti chladicí soustavy nebo potíže plynoucí ze zcela opotřebených tlumičů pérování. Objevují se vůle na přední i zadní nápravě. „Některá vozidla mohou mít nefunkční klimatizaci. U Daewoo Leganza totiž častěji dochází k úniku náplně,“ zakončuje výčet nejčastějších závad zástupce AAA AUTO.


Ve zpětném zrcátku
1997 – zahájení výroby sedanu Leganza s motory 1.8/70 kW (není v nabídce pro Evropu) a 2.0 16V/98 kW.
1999 – nově v nabídce motor 2.2 16V/100 kW.
2002 – koncem roku ukončena výroba, doprodej skladových vozů probíhá ještě následující rok.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP vůz Daewoo Leganza nikdy neprošel.

Milan Jirouš

4.12.2011 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist