Daewoo Nexia (výroba 1995 – 1997)

Mezi ty nejlacinější ojetiny současnosti patří bez pochyby Daewoo Nexia. Důvodů je hned několik.

RADOSTI
Nízké ceny ojetin, dobrá prostornost sedanu, velký zavazadelník sedanu, jednoduchá technika.

STAROSTI
Zastaralost už v době uvedení na trh, absence lepší výbavy, zastaralé tvary karoserie i palubní desky, slabší odhlučnění interiéru, vzhledem ke skutečnému konstrukčnímu stáří opravdu nízká bezpečnost, méně místa na zadních sedadlech hatchbacku, podprůměrné jízdní vlastnosti, vůle v řazení.

Jepičí život měl korejský vůz Daewoo Nexia, který se na trhu objevil v roce 1995, a už o dva roky později byla jeho výroba ukončena. Vůz totiž konstrukčně vycházel ze svého předchůdce Daewoo Racer. Ten však byl licencí Opelu Kadett E z přelomu osmdesátých a devadesátých let.

Nexia tedy byla zastaralá už při svém uvedení na trh. Za to, že si tyto vozy našly své majitele, vděčí především své ceně a v případě sedanu i prostornosti. Hatchback totiž nabízí znatelně méně místa.


Zatímco v roce 1995 byly tvary karoserie ještě celkem akceptovatelné, dnes jsou už hodně za zenitem a totéž platí i o interiéru. Z palubní desky vycházející ještě z Opelu Kadett na vás opravdu dýchne historie. Tvarově už zkrátka do dnešní doby nepatří a tvrdé plasty s mizernou povrchovou úpravou to jen potvrzují.

Nabídka místa pro posádku se liší podle karosářské verze. V sedanu je místa dostatek, v hatchbacku budou mít méně prostoru pro nohy cestující sedící na zadních sedadlech. Sedačky jsou měkké a pohodlné, nějakou boční oporu těla ale budete hledat marně.

Zavazadelník hatchbacku nabízí objem 390 litrů, což není zlé. Lépe je na tom ale sedan se zavazadlovým prostorem o objemu 530 litrů. Jednoduché zavěšení víka zavazadelníku ale omezuje jeho využitelnost – je třeba počítat s panty, které po zabouchnutí víka zaberou trochu prostoru po stranách.

Po stránce jízdních vlastností nelze očekávat zázraky. Zastaralý podvozek solidně tlumí nerovnosti, v zatáčkách ale postrádá jistotu. Nexia zkrátka patří do jiné doby. Vozidlu nepřidají ani vůle v řazení nebo povrzávání plastů v interiéru.

Na českém trhu byl automobil nabízen s dvojicí motorů: osmiventilovým 1.5i o výkonu 55 kW a 1.5 16V jehož výkon je 66 kW. Žádný zázrak pod kapotou tedy nehledejte. Modernější silnější agregát je přirozeně lepší volbou, i když není nijak zvlášť kultivovaný. To ale nelze říci ani o osmiventilu.

Silnější patnáctistovka by měla umět Nexii rozjet z 0 na 100 kilometrovou za 12,2 sekundy a udělit jí maximálku 170 km/h. V reálu se ale mohou čísla trochu lišit, protože ani výkon ojetých vozů určitě nebude sedět s původně udávaným. Stejně tak výrobcem uváděná spotřeba 7,1 l/100 km bude nejspíš o něco vyšší.

Vzhledem ke stáří vozu asi nikoho nepřekvapí, že jeho úhlavním nepřítelem bude koroze. Ta nejčastěji napadá lemy blatníků a výfuk, může ale zle poznamenat i prahy a podlahu. Proto při pořizování vozu nepodceňte prohlídku na zvedáku.

„Pozor si dejte také na stav brzdové soustavy. Brzdové kotouče bývají často zvlněné následkem značného opotřebení, důkladnou prohlídku zaměřte také na stav brzdových trubiček a hadiček,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Nexii někdy trápí netěsnící palivové hadice, pozor také na stav spojky. Známý problém představují lámající se klíčky od vozu, takže i ty prohlédněte a případně nechte včas udělat kopii. Bez potíží není vždy ani pohonná jednotka.

„Rozvodový řemen někdy praská, proto rozvody raději ihned po pořízení automobilu vyměňte,“ radí zástupce AAA AUTO a pokračuje: „Poruchy se nevyhýbají ani palivovému čerpadlu, startéru nebo alternátoru.“ Jde zkrátka o starý automobil, který nebyl žádným hitem ani při svém uvedení na trh, nelze tak očekávat, že dnes bude představovat nějakou výhru.

Někteří majitelé se dokonce setkali s propáleným těsněním hlavy válců. Proto vozidlo podrobte dostatečně dlouhé testovací jízdě a neustále sledujte ukazatel teploty chladicí kapaliny. Kdo chce ojetinu za nízkou cenu, musí být ostražitý.

Ve zpětném zrcátku
1995 – v únoru uveden model Daewoo Nexia ve verzích sedan a hatchback, se zážehovými motory 1.5i/52 či 55 kW a 1.5 16V/66 kW, sedan byl na některých trzích k dispozici i s benzinovým motorem 1.8i/74 kW.
1996 – motor 1.5i nyní pro vybrané trhy i o výkonu 44 kW.
1997 – v únoru ukončena výroba a nahrazení modelu nástupcem Daewoo Lanos, Nexia se však doprodává až do srpna 1997.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Vůz Daewoo Nexia bariérovou zkoušku Euro NCAP nikdy neabsolvoval. Nexia se totiž přestala vyrábět dříve, než započaly testy Euro NCAP. Vůbec první test provedený Euro NCAP proběhl v únoru 1997, kdy už na trh vstupoval nástupce Nexie, model Lanos.

2.4.2017 11:01| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist