Dacia Logan MCV 1.5 dCi

Rumunský nekvalitní křáp? Tak to jste zaspali dobu, dnešní Dacie už se svými dávnými předchůdci nemá pranic společného.

Na úvod

Jsem si vědom faktu, že tohle jsou stránky pro automobilové nadšence, kterým záleží spíš na jízdních vlastnostech, než na objemu zavazadelníku, ale čas od času je dobré postavit se oběma nohama na zem. Ne každý si v životě může dovolit být „petrolhead“ bez jakýchkoliv kompromisů a v době nadcházející ekonomické krize to platí dvojnásob.

Když se řekne Dacia, spousta lidí ohrne nos, nebo alespoň projeví naprostý nezájem. Není divu, staré Rumunské kopie Renaultů stály skutečně za starou belu a právem si vysloužily mizernou pověst. Časy se ale mění, Dacia se stala součástí automobilky Renault a začala vyrábět Logana. Ten upřímně řečeno pro novou image značky neudělal žádné zázraky – lidé se na něj stále dívají jako na podřadné auto. Jenže to je omyl, Logan sice není nejlepší auto své kategorie, ale má jeden velký trumf v rukávu – kombinaci neokázalé robustnosti a kvality a nízké ceny.

Druhá karosářská verze je ovšem ještě lepší a to hned z několika důvodů. Původně se o ní mluvilo jako o Loganu kombi, ale MCV je mnohem víc než to. Je jako kombík, u kterého to někdo trochu přepísknul s měřítkem. A rčení, že někdy méně znamená více, je tu naprosto postavené na hlavu.Technika

Nezměnila se jen záď vozu, konstruktéři to vzali skutečně od píky, takže MCV má znatelně prodloužený rozvor. Zatímco sedan působí dojmem trochu sraženého auta, MCV je celkově vyváženější a daří se mu vypadat poměrně zajímavě. V tmavé barvě testovaného vozu to tolik nevyniklo, ale například se stříbrným lakem vyniknou šedivé plastové prvky na bocích a zadních sloupcích, které Loganu dodávají robustní a moderní vzhled.

Při pohledu zboku upoutá kromě 2,9 metru dlouhého rozvoru také tvar zadních dveří, které nezasahují nad zadní kolo, takže mají obdélníkový tvar a usnadňují nastupování dozadu. V našem případě to znamenalo pouze druhou řadu sedaček, ale za příplatek rozumných 15 tisíc můžete mít sedmimístnou variantu s třetí řadou. Zadní dveře jsou dělené asymetricky a otevírají se postupně, nejprve větší křídlo na levé straně, po odjištění vnitřní klikou pak i pravá část.

Pro pohon Loganu MCV jsou určeny tři motory v pěti výkonových verzích. Nejslabší benzínová čtrnáctistovka o výkonu 75 koní bude skutečně volbou jen pro ty nejšetrnější zákazníky, kteří navíc nejezdí dlouhé vzdálenosti. Následují dvě šestnáctistovky laděné na 90 a 105 koní a na vrcholu ceníku jsou dva turbodiesely 1,5 dCi o výkonech 70 a 85 koní. Právě tu silnější jsem měl v testu.Na silnici

Motor původem od automobilky Renault je příjemným překvapením. Logan nevyniká kdovíjak propracovaným odhlučněním, ale ani tak motor příliš neruší, jeho zvuk je výrazně kultivovanější, než například u některých starších nafťáků od koncernu VW. Jeho výkon a točivý moment (rovných 200 Nm) stačí na pohon auta s rezervou. Také že jí potřebujete, protože do 1200 kg těžkého Loganu můžete naložit dalších téměř 600 kg nákladu.

Přitom se ale motor spokojí s velmi skromnými příděly nafty. I během natáčení videa, které znamená časté zastavování, razantní akceleraci a vůbec pravý opak úsporné jízdy, ukazoval palubní počítač stále těsně pod šest litrů nafty na 100 km. Zdá se, že průměr 5,3 l/100 km, který výrobce udává v kombinovaném režimu, je reálně dosažitelný poměrně snadno, což rozhodně nebývá pravidlem.

Prodloužený rozvor neprospěl jen vnitřnímu prostoru, ale také jízdním vlastnostem Loganu. Zatímco kratší sedan trpí v rychlostech kolem dálničního limitu odlehčováním přídě a s tím související bídnou směrovou stabilitou, MCV se při stejném tempu ani nepohne. Díky tomu si s ním dokážu docela snadno představit i nějakou delší cestu.

Nedá se ale předpokládat, že by si MCVčko někdo kupoval kvůli dálničním štrekám, a ani rychlé projíždění zatáček není tím, co by jeho zákazníci hledali, takže jde spíš o kvalitu jízdy na běžných okreskách. Respektive na všech okreskách, i na těch pořádně rozbitých. Levná auta s tím občas mívají problém, protože rozbitá silnice dokáže jaksepatří prověřit kvalitu materiálů i montáže. Jenže Logan MCV prochází s vlající zástavou – samozřejmě že slyšíte, že podvozek pracuje přesčas, ale ani při rychlejším přejezdu vydlážděného příčného prahu se neozve rána, která by slibovala brzkou návštěvu autoservisu. Logan působí robustně, až téměř nezničitelně a to je skutečně nečekaná a velká deviza.Prostor a výbava

Další nezpochybnitelnou devizou je praktická využitelnost. Logan neskrývá, že právě praktičnost byla při jeho vývoji tím hlavním vodítkem. Když otevřete zadní dveře (po odjištění pantů jdou rozevřít téměř o 180 stupňů), zjeví se před vámi v případě pětimístné verze sedmisetlitrový zavazadelník. Sklopením druhé řady sedaček ho ovšem zvětšíte až na 2350 litrů a to už jsme v teritoriu malých dodávek. Pod vysokou střechou je navíc ještě další odkládací schránka.

Kufr má praktický tvar a nízkou nakládací hranu, zadní dveře mají zevnitř šikovné odkládací schránky a síťku. Při jejich zavírání sice nemůžete čekat dobře tlumené bouchnutí dražších aut, ale i když je to pořádná rána, i z ní je cítit bytelnost. Podlaha je rovná, rezerva je umístěná zespodu, což je sice praktické při nakládání, ale méně už v případě defektu. V zimě je rezerva silně znečištěná, nehledě na to, že když jí občas nevyndáte a neošetříte, trpí pneumatika i disk, který rychle rezaví.

Že jde o opravdu levné auto poznáte nejspíš v interiéru. Palubní deska má design jak z doby před deseti lety a některé přepínače jsou snad ještě starší. Při ostrých cvakavých zvucích přepínačů na středové konzole jsem si nejednou vzpomněl na svoje první auto – a to byl klasický žigulík, Lada 2102. Akustická signalizace směrovek zase připomíná staré elektronické hry a při častém odbočování ve městech začne rychle lézt na nervy. Také ergonomie není nejlépe vyřešená, třeba ovládání ventilace a klimatizace je příliš nízko, než aby se na něj dalo pohodlně dosáhnout.

Volant je nastavitelný pouze svisle a interiér je poměrně úzký. To všechno jsou ale věci, které bude spousta zákazníků ochotna obětovat neuvěřitelnému vnitřnímu prostoru a lákavé ceně.Verdikt

Základní verze Loganu MCV se čtrnáctistovkou stojí 199 900 Kč. To je pochopitelně ohromující, tak velké auto za tak málo peněz zkrátka jinde neexistuje. Jenže slabý benzíňák bude omezovat bezproblémovou každodenní využitelnost a silnější motory jsou pochopitelně dražší. Naše testovaná verze stála 313 900 Kč a dražší už je jen sedmimístná varianta za 328 900 Kč. To už je podstatně víc peněz a naprosto chápu, že se spoustě lidí bude přes třista tisíc za Dacii zdát příliš.

Jenže, ukažte mi jiné auto, které vám za tyhle peníze nabídne tak velký vnitřní prostor a zároveň robustní stavbu, slušný výkon a nečekaně nízkou spotřebu. Já o žádném nevím.

Všechno prostě záleží na tom, jak moc si zakládáte na stylu a imagi. Pokud vám na tom příliš nesejde a především potřebujete praktického pracanta, který něco vydrží, Logan stojí za úvahu. I v případě, že se na něj stále díváte s nedůvěrou, běžte si ho vyzkoušet. Já mu také nevěřil. Interiér je sice nic moc, ale jinak si mě Logan MCV docela získal.

Honza Koubek

23.2.2009 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist