Crash test systému HANS odhaluje velký rozdíl v bezpečnosti s ním a bez něj
autovideo
Systém HANS podpírající krční páteř při nehodě je jedním z nejdůležitějších bezpečnostních prvků posledních let. Ze srovnání crash testů s ním a bez něj běhá mráz po zádech.
Hans asi perfektně funguje a okruzích, pro které byl zkonstruován, ale hlavně testován (horizontální nárazy). Pokud je v nárazu přítomná i vertikální (spodní) složka, pak rády i při banálních haváriích praskají bederní obratle, v Česku jsou řádově desítky takto postižených osob. Auta přitom často zůstávají pojízdná. Jde o to, že při spodním nárazu dochází ke kompresi páteře a horní část těla (páteře) kvůli zesílení HANSem nepruží a síla nárazu se přenese dál po páteři do slabšího místa – beder. Na spodní náraz HANS nebyl nikdy testován. Takže klidně tahle havárie z videa mohla skončit tak, že jezdci by nic nebylo, zatímco spolujezdec by měl zlomenou páteř. Velmi intenzivně se danou problematikou zabývá pan Janda – Mr. Cimbu, doporučuju se ho na to zeptat 🙂