Chrysler Voyager (2001 – 2007)

Model Voyager stál na počátku zrodu kategorie MPV, od té doby ale uteklo hodně vody. Jak obstojí dnes na trhu ojetin?

RADOSTI
Vynikající prostornost, variabilita interiéru, až pro sedm cestujících, komfortní odpružení, možnost pohonu všech kol.

STAROSTI
Vyšší poruchovost, vyšší spotřeba, malá nabídka ojetin.

Na americkém kontinentu Model Voyager založil novou třídu velkoprostorových vozů. V Evropě se takovým pionýrem stal o rok později Renault s modelem Espace. Čtyři roky neměl na starém kontinentu konkurenci, pak se zde začal nabízet i Voyager.

Ten se u evropských řidičů těšil slušné oblibě, která však později opadla. Automobil dostal nálepku poruchového američana, jemuž někteří řidiči vyčítali i vysokou spotřebu.

Ve statistikách spolehlivost TÜV se model začal pravidelně umisťovat na posledních příčkách a ne jinak je tomu v případě řady nabízené od roku 2001. Proti předchůdci si vede o trochu lépe, ale i tak figuruje mezi nejporuchovějšími automobily ve všech věkových skupinách.Teď ale trochu předbíháme. Na rozbor spolehlivosti ještě bude čas. Voyager láká motoristy především velice prostorným interiérem. Posádka se rozhodně tísnit nebude a hodně místa zbývá i pro zavazadla.

V sedmimístném uspořádání vůz přepraví náklad o objemu 440 litrů, což je stále slušná hodnota. Po vyjmutí lavice ve třetí řadě naroste zavazadelník na vynikajících 1290 litrů. To už je slušný stěhovák.


Při prvním pohledu do interiéru zaujmou sedadla, nebo spíše křesla. Poskytují skutečně vynikající pohodlí, ani ve třetí řadě není nijak těsno. Zklamáním jsou plasty palubní desky, jež vykazují kvalitu srovnatelnou leda tak s lacinými vozy či staršími automobily korejské produkce.

Alespoň že tu najdeme řadu odkládacích prostor. Máme na mysli především objemný box mezi předními sedadly, nechybí ani šuplík pod sedačkou. Samozřejmost představují držáky nápojů.Podvozek je příjemně naladěn, přitom ale není vyloženě měkký. Za jízdy i tak rozměry automobilu pocítíte. Při řízení máte pocit spíše jako za volantem autobusu, než osobního vozu. Voyager je trochu těžkopádnější na brzdy, verze s automatem se snahou nepřetrhnou.

Čtyřstupňová automatická převodovka na vás dýchne historií. Nejen, že má na dnešní dobu poněkud méně převodových stupňů, ale navíc řadí jaksi flegmaticky. Kromě toho dokáže ještě zvýšit už tak nemalou spotřebu paliva.

Pravda, kola mohou roztáčet i úspornější turbodiesely, avšak nelze od nich čekat zázraky. Voyager je velký a těžký automobil, což se přirozeně musí projevit.Vznětové motory jsou z hlediska spotřeby rozhodně rozumnější volbou, zejména pokud jde o silnější a živější agregáty o výkonu 105 a 110 kW. Zážehové motory, především pak šestiválce s autem hýbou pěkně, rozhodně to ale není zadarmo.


U zážehových motorů se někdy objevuje nadměrná spotřeba oleje, diesely zase mohou trápit vadné vstřikovače. Skutečné riziko představuje automatická převodovka, která nemá vůbec dobré jméno. Manuál je rozhodně lepší volbou, k některým motorizacím se ale nenabízel.

Časté jsou vůle na přední nápravě. Vyskytují se na stabilizátoru, i v čepech zavěšení kol. „Někdy nefunguje ABS, výjimkou nejsou zvlněné brzdové kotouče. Brzdám proto věnujte velkou pozornost. Prověřte také stav brzdového obložení,“ radí Tomáš Pánek, majitel společnosti Extra Motor.Nezřídka se objevují problémy s klimatizací, ale známé jsou také třeba poruchy posilovače řízení. Před koupí vyzkoušejte, zda nevypadává v okamžik, kdy začnete rychle otáčet volantem při stání na místě. Drobnými výpadky obvykle problémy se servem začínají.

Vyskytují se potíže s řazením u manuálních převodovek, únik oleje z automatických převodovek i z motorů. „Můžete narazit také na vozy s vadnými silentbloky zavěšení motoru, překvapit by neměla ani opotřebená spojka u verzí s manuálním řazením,“ pokračuje ve výčtu častějších závad Pánek. Setkat se lze i s poruchami elektroniky.


Ve zpětném zrcátku
2000 – uvedení nové generace v USA
2001 – zahájení výroby evropského modelu v Rakousku, pohon předních kol nebo stálý pohon všech kol AWD, motory 2.4 16V/108 kW, 3.3 V6/128 kW, 3.3 V6 Flex-Fuel/128 kW, 3.8 V6/160 kW a turbodiesel 2.5 CRD/105 kW (čtyřválec), k dispozici pětistupňová manuální či čtyřstupňová automatická převodovka.
2004 – nový přeplňovaný vznětový čtyřválec VM Motori 2.8 CRD/110 kW, na konci roku představen faceliftovaný model pro následující rok.
2005 – další čtyřválcový turbodiesel 2.5 CRD/88 kW.
2007 – na konci roku ukončení výroby.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP prošel Chrysler Voyager v roce 2007.
Za ochranu posádky při nárazu dostal dvě hvězdičky z 5 možných, avšak jedna mu byla dodatečně škrtnuta (20 bodů).
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 4 hvězdy z maximálních 5 (37 bodů).
Za ohleduplnost při střetu s chodcem vůz nedostal žádnou hvězdičku.

Milan Jirouš

6.11.2011 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist