Renault Espace (od 2002)

Model Espace je považován za skutečný rodinný stěhovák, když dokáže pohodlně přepravit až sedm cestujících. Jako ojetý ale mnohdy není v nejlepším stavu.

RADOSTI
Přepraví až sedm cestujících, prostornost a variabilita interiéru, pohodlná sedadla, komfortní odpružení.

STAROSTI
Uprostřed umístěná přístrojová kaplička, vysoká poruchovost, kolísavá kvalita dílenského zpracování.

Model Espace první generace se stal průkopníkem mezi vozy MPV na evropském kontinentu. Od té doby uběhlo už hodně času a automobilka představila několik stejnojmenných nástupců. Ti nabízejí stále více prostoru a chytrých řešení interiéru. Výjimkou není ani čtvrtá generace Renaultu Espace, uvedená v roce 2002.

Na trh přišel vůz ve dvou velikostech. Klasické (krátké) provedení má délku 4661 mm a rozvor 2804 mm, prodloužené provedení Grand Espace má délku 4861 mm a rozvor 2869 mm. Automobil opouští brány výrobního závodu v pětimístné i sedmimístné konfiguraci.

V roce 2006 prošel modernizací a drobnou úpravou vzhledu. Do nabídky pohonných jednotek se dostal nový turbodiesel 2.0 dCi, v silnějším provedení vybavený filtrem pevných částic.

Po osmi letech výroby by už každý čekal příchod nástupce. Místo toho ale francouzský výrobce přichystal další drobný facelift a rozšíření výbavy. Například do předních světlometů se dostaly LED diody, kromě toho mohou být světla bi-xenonová s funkcí přisvětlování zatáček. Zmiňme ještě nově zavedenou satelitní navigaci Carminat TomTom Live. S přechodem na Euro 5 byla upravena také nabídka motorů.

Bariérovou zkoušku Euro NCAP Espace absolvoval v roce 2003 s výsledkem pět hvězdiček z pěti možných. Tedy alespoň pokud jde o hodnocení bezpečnosti posádky při nárazu. Ohleduplnost při střetu s chodcem byla hodnocena dvojicí hvězd z maximálních čtyř.​​Pozice na trhu
O ojetá vozidla není nouze, většina jich je ale vybavena jen pěticí sedadel. Nejlevnější vozy čtvrté řady se prodávají přibližně za 115 000 korun.

Zpracování
S moderně zpracovanou karoserií ladí i ztvárnění interiéru. Až futuristická palubní deska s centrálně umístěnými přístroji si vzhledem jistě každého motoristu nezíská. Zato nabídne několik velice prostorných schránek.

Kladem je prostor pro posádku a v případě verze Grand i zavazadla. Krátké provedení přepraví náklad o objemu 290 litrů, dlouhé zvládne odvézt 455 litrů zavazadel (vždy záleží na rozmístění sedadel). Přístup k nim je řešen výklopnou zadní stěnou. V případě vyjmutí sedadel vznikne zcela rovná ložná plocha a objem nákladového prostoru naroste na 2860 litrů u normální verze a na 3050 litrů u provedení Grand.

Za zmínku stojí i komfortní sedadla. Ta se dají jednotlivě posouvat, vyjímat či přendávat. Lze tak vytvořit například pětimístnou konfiguraci připomínající vyznačení pětky na hrací kostce, tedy s jedním sedadlem uprostřed. Všichni cestující pak mají místa na rozdávání.​Jízda
Řídit tento vůz je zejména v případě prodloužené verze podobné řízení dodávky. Velké auto s měkkým, velmi komfortně naladěným podvozkem a vyšším těžištěm se do zatáček hodně naklání. Nerovnosti ale žehlí dokonale.

Ocenění si zaslouží brzdy, které si s vozem dobře poradí. Jeho hmotnost přitom začíná na 1760 kilogramech – dle provedení. Výhodu představuje velký rejd předních kol. Ten výrazně podporuje ovladatelnost ve stísněných prostorách nebo při parkování. Výtku lze mít k méně přesnému řazení.​Motorizace
Zážehové motory ve čtvrté řadě Espacu nejsou zrovna úsporné, proto se obecně více doporučují diesely. Ty sice platí za méně spolehlivé, na druhou stranu s velkým vozem jezdí znatelně levněji.

U benzinového přeplňovaného dvoulitru se můžete setkat s vadným turbem, což problém, který se objevuje i u naftových pohonných jednotek. Z těch se zatím zdá být jasně nejspolehlivější dvoulitrový turbodiesel uvedený v roce 2006.

Mezi staršími vznětovými motory najdete agregáty 1.9 dCi a 2.2 dCi i 3.0 dCi. U všech se lze setkat s vadnými vstřikovači. Třílitrový šestiválec nezřídka trpí výskytem dalších závad.

Zážehové motory: 2.0 16V/100 kW, 2.0 T/120 kW, 3.2 V6/177 kW.
Vznětové motory: 1.9 dCi/85 a 88 kW, 2.0 dCi/110 kW a 127 kW, 2.2 dCi/110 kW, 3.0 V6 dCi/130 kW.​NEJ motory
Dobrá volba: 2.0 dCi/110 kW
Dle našeho soudu představuje nejlepší volbu moderní dvoulitrový turbodiesel. Nejlépe o výkonu 110 kW, tedy bez filtru pevných částic. Ten by mohl být časem zdrojem problémů (silnější motor o výkonu 127 kW jej má).

Nevhodný: 3.0 dCi
Třílitrový šestiválcový turbodiesel často zlobí vstřikovače nebo turbodmychadlo. Kromě toho se můžete potýkat také s přehříváním a nadměrnou spotřebou oleje.

Časté závady
Velmi častý problém představují poruchy elektroniky. Známé jsou potíže se čtečkami startovacích karet či přímo kartami, které zde nahrazují klasický klíč, často lze narazit i na vadná čidla tlaku v pneumatikách. „Nezřídka se objevují automobily se zvlněnými brzdovými kotouči,“ říká Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Mohou se vyskytnout také potíže s elektronickou parkovací brzdou.

Výjimkou nejsou vůle na přední nápravě, můžete také narazit na vůz se zablokovanou kapotou, jíž nejde otevřít. „Některé automobily mají nadměrně opotřebenou spojku, na konci životnosti může být i brzdové obložení,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Espace patří mezi nejporuchovější automobily vůbec, proto se kontrolu před koupí rozhodně nevyplatí podceňovat.

Milan Jirouš

20.2.2011 7:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist