budoucnost-motoru-bez-vackove-hridele-a-rozvodu.jpg

Budoucnost motorů? Bez vačkové hřídele a rozvodů

Koenigsegg

Motor s vnitřním spalováním se v současné fázi nachází na hranici technických možností. Přesto by se mohla prosadit jedna revoluční novinka.

Diskuze

19 komentářů

    Ja

    taky jsem se dival na Drive 🙂

    Šlapi

    Osobně bych spíš pro tlakování toho zásobníku vzduchu použil kompresor napojený na motor, popřípadě automaticky zapínaný při malém tlaku elektricky. Přece jenom, jak často brzdíte třeba při jízdě po dálnici?

    Dalibor Žák, autoweb

    Ano, jistě. Ale proč o tom nenapsat, když je to tak zajímavé? 🙂

    termix

    já se na Drive zase třeba nedíval a nebýt článku, tak o této technické vymoženosti ani nevím.

    lamal

    a ako casto vyuzivas plny tlak turba pri ustalenej jazde na dialnici ? ked akcelerujes tak vacsinou aj brzdis a tam by si tlak nabral… ale v tom nie je problem, ja tiez suhlasim, ze je lepsi elektricky kompresor alebo turbo to je jedno, kt ti natlaci nadrz na stlaceny vzduch…. problem je, ze si clovek vie tazko predstavit kolko vzduchu dokaze motor spotrebovat hlavne pri vysokom vykone, pripadne objeme… taku nadrz aby si mu vyhovel viac ako len na kratku chvilu by si do auta nedostal, motor s preplnanim ma proste enormnu spotrebu objemu vzduchu, ktoru ma dostatocne dlhu dobu nadrzou nezabezpecis

    Šlapi

    Nemyslel sem zrovna pro plnění motoru, ale hlavně pro ovládání ventilů, které bez tlaku v systému nebudou moct fungovat, z čehož vyplívá, že nebude fungovat ani motor 😉

    ja som reagoval na toto — že by motor při brzdění tlakoval nádrž na vzduch, který by pak mohl být použit k pohonu nebo dokonce k přeplňování – tlakem by se vzduch hnal do motoru a tím by nepotřeboval složité, náchylné a ztrátové turbo

    tlakovanie systemu na ovladanie ventilov je da sa povedat malo podstatne, potrebny tlak sa da rozne nahnat, ale asi najzaujimavejsie na tom bolo preplnanie a samotny system bez vacky…teda ja som to tak pochopil

    lamal

    ja som reagoval na toto — že by motor při brzdění tlakoval nádrž na vzduch, který by pak mohl být použit k pohonu nebo dokonce k přeplňování – tlakem by se vzduch hnal do motoru a tím by nepotřeboval složité, náchylné a ztrátové turbo tlakovanie systemu na ovladanie ventilov je da sa povedat malo podstatne, potrebny tlak sa da rozne nahnat, ale asi najzaujimavejsie na tom bolo preplnanie a samotny system bez vacky…teda ja som to tak pochopil

    Kuban

    A jak to budeš regulovat? 🙂 …. zrovna ventily jsou něco, co potřebuješ ovládat tak nějak \“SPOLEHLIVĚ\“ a přesně.

    Gallardo

    Vačková hřídel zmizí: jedna zátěž pro motor je pryč. Turbodmychadlo zmizí: druhá zátěž pro motor je pryč. Přeplňování motoru mě nezajímá. Kompresor pro ovládání ventilů při startu bude ovládaný elektronicky, takže bude jen potřeba výkonější baterka. Navíc odpadne problém s rozvody a tím pádem s obavami o potkání motoru.
    Jo tento nápad se mi zamlouvá

    Honza99

    Nedohledal jsem přesné informace, ale myslím, že už to v šedesátých letech zkoušelo GM (nebo jiná americká automobilka) – řídilo se to snad hydraulicky nebo elektricky a jednou z výhod, které si pamatuji bylo, že se motor mohl točit na obě strany a tak se dalo couvat bez zpátečky. Tenkrát to, myslím, zkrachovalo na ceně a spolehlivosti.

    ppppp

    U kompresoru nejde o ovládání, ale o pohon, aby natlakoval vzduchovou nádrž. Patrně bude elektrický, ale mohl by se klidně dát připojit do zásuvky. Rozvody v popisovaném motoru jsou místo mechanických pneumatické, takže možnost potkání zůstane. Leda že by se oprášil motor šoupátkový …

    Fučida

    Docela se zdá, že možnost potkání je naopak větší. Co to udělá, když si nějaká součástka (třeba snímač polohy klikovky) made in PRC usmyslí, že odejde na věčnost, když bude ventil zrovna otevřen?

    lamal

    A co ti v tom brani ? Vytvorit spolahlivy tlak pre nejake ovladanie ventilov je urcite jednoduhsie ako krmit preplnanie vzduchom na co ti len taky hociaky objem vzduchu a tlaku nepostaci

    Toutou

    Tak tohle by snad šlo nějak natvrdo ošetřit, pokud informace z čidla nedorazí nebo se budou podezřele lišit, ventily se natvrdo zavřou, odpojí se zapalování, na palubním počítači zabliká vykřičník a ty dojíždíš na krajnici lehce bržděný motorem a voláš servis. Nebo se motor sám pokusí čidlo nějak \“oživit\“.

    Kuban

    hmmm, já myslím, že si jen stěží dokážeš představit tu frekvenci a dráhu ventilu… To není montážní pneumatický stroj. Nemluvě o tom, jak vyřešíš pneumatický okruh, oddělíš ho od olejového a zajistíš filtraci. Čéče, ok, vnášej do motoru mnohem více kurvících a nespolehlivých řešení 🙂

    to je opravdu mnohem reálnější, zvolit čistě elektromagnetické řešení a veškeré časování řidit jednotkou…

    a to už se taky nějakou dobu zkouší. Ale coby, nejsme odpůrce pneumatiky…. Jen pochybuji o jejich \“spolehlivosti\“

    Kuban

    No právě od těchto systému očekávám, že potkávání řešit budou umět. A to minimálně tím, že nenechají ventil jít ve smyslu píst proti ventilu tlačený vačkou… Ty regulátory by měli kolizi vyhodnotit a  uzavřít tlak ve válci…Nechat ventil dojet naprázdno bez zpětného odporu vačky. Jak moc je to rálné to netuším, ale něco na ten způsob bych očekával. nemluvě o tom, že bych očekával i nějakou \“Samoseříditelnost\“

    Kuban

    to samé bude i tady…

    pro speciály nebo prototypy si to dovolit můžeš, ale pro hromadnou výrobu… no nevím 🙂

    čas ukáže

    Majo JapGarage

    F1 motory vyuzivaju pocas 300km zavodu stlaceny dusik, system je vzduchotesny. Samozrejme ze tam straty su, ale tlakova nadoba dodava tlak nezavisle na chode motora, aby po vypnuti ventily nespadli.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist