Budoucnost motorů? Bez vačkové hřídele a rozvodů

Motor s vnitřním spalováním se v současné fázi nachází na hranici technických možností. Přesto by se mohla prosadit jedna revoluční novinka.

Systém tzv. „volných“ pneumaticky ovládaných ventilů už existuje docela dlouho, ale prozatím se nedokázal ve velké míře prosadit. První vlaštovkou je systém MultiAir od Fiatu, který s něčím podobným přišel, i když se ještě úplně nezbavil tradiční mechanicky ovládané vačkové hřídele.

Nový „bezvačkový“ systém teď vyvíjí několik společností a asi nejzajímavější je sledovat počínání švédské společnosti Cargine, která spolupracuje s automobilkou Koenigsegg. Ta provozuje už několik zkušebních prototypů a podle Christiana von Koenigsegga by se něco takového mohlo v jeho motorech objevit tak do pěti let.

V současné době zkouší na benzínovém čtyřválci Saab už pátou generaci bezvačkového systému od Cargine a prý to už přes dva roky funguje spolehlivě v různých provozních režimech s o 30 % vyšším výkonem či o třetinu nižší spotřebou. O co se tedy vlastně jedná?

Jde o to, že sací a výfukové ventily nejsou otevírány vačkovým mechanismem, ale pouze pneumaticky. Elektronika hlídá polohu klikové hřídele a podle toho upravuje otevření a zavření ventilů. Systém je plně nastavitelný a teoreticky může být ventil otevřen (či uzavřen) nezávisle na poloze hřídele, což u mechanicky ovládaného mechanismu logicky nejde.Lze tak například víceválcový motor nechat běžet třeba jen na dva válce a  postupně další válce připínat bez složitého mechanismu – prostě se jen spustí ventily. Velkou výhodu to má v tom, že ventil může zůstat otevřený mnohem déle, systém je menší a lehčí a má nižší ztráty. Systém snese i velmi vysoké otáčky a při využití celkem běžných technologií zvládne otevřít a zavřít ventil i u motoru, který točí teoreticky přes 20 000 ot./min.

Koenigsegg, který systém intenzivně testuje, uvádí, že lze využít stlačeného vzduchu potřebného k pohonu ventilů i k plnění. Vlastně by vznikl jakýsi hybrid s tím, že by motor při brzdění tlakoval nádrž na vzduch, který by pak mohl být použit k pohonu nebo dokonce k přeplňování – tlakem by se vzduch hnal do motoru a tím by nepotřeboval složité, náchylné a ztrátové turbo. Zajímavé…

No, nezbývá než čekat. Tohle je přesně jeden z těch vynálezů, o kterém si člověk řekne: „Jak to, že už to někdo neudělal dávno?“. Problém není oblíbená „teorie o spiknutí ropných společností a automobilek“, ale hlavně samozřejmě cena a výrobní náklady. Pokud by se ale nějaká automobilka odvážila do „bezvačkového“ motoru investovat, mohla by posunout spalovací motor do další fáze.

20.2.2013 11:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist