BMW X3 (2003 – 2010)

Nad BMW X3 někteří ohrnují nos. Důvod k tomu ale není, malé SUV se nemá za co stydět. Snad jen ceny ojetin by mohly být o něco nižší.

RADOSTI
Dobré jízdní vlastnosti, pohodlné sedačky, velký zavazadelník, pomalý pokles hodnoty.

STAROSTI

Omezený výběr zážehových verzí, hlučnější čtyřválcové vznětové motory, vyšší ceny některých náhradních dílů, vyšší ceny ojetých vozů.

Model X3 se objevil v roce 2003. Někteří řidiči na něj ale nahlíželi a stále nahlíží z patra. Podle nich jde „o takové to holčičí SUV“. Kdyby se v BMW X3 svezli, třeba by změnili názor. Ano, je menší než X5, ale to přece nic neznamená.

BMW X3 velká fotogalerie

BMW X3 fotogalerie

Nabízí pohon všech kol xDrive, moderní zážehové i vznětové motory a dobré jízdní vlastnosti. To platí pro auta vyrobená před i po faceliftu, kterým model prošel v roce 2006. Tedy přibližně v polovině produkce, jíž v roce 2010 ukončil příchod druhé generace „x-trojky“.


O té se ale dnes bavit nebudeme. Vozy druhé řady jsou příliš mladé na to, aby se vyskytovaly v bazarech. Avšak automobily první generace mezi ojetinami k prodeji najdeme. Ceny těch nejlevnějších se pohybují okolo 280 000 korun.BMW X3 nabízí dostatek místa pro posádku i zavazadla. Potěší komfortními sedadly a vynikajícím odhlučněním interiéru. Víko zavazadelníku se otevírá nahoru a je jednodílné. Nepřekáží tedy při manipulaci s nákladem. Zavazadelník nabízí objem 480 litrů.

Všem motoristům ale nemusí vyhovovat poměrně tuhé naladění podvozku. Jízda na dlažbě či rozbité vozovce není zrovna komfortní. Na druhou stranu se tužší nastavení odpružení příznivě projevuje v zatáčkách, kde není náklon karoserie až takový.

„X-trojka“ nikdy neměla být trhačem asfaltu a to od ní ani nelze očekávat, přesto se s většinou pohonných jednotek nenechá dvakrát pobízet a ochotně plní řidičovi příkazy. Jednou ze dvou výjimek je dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel o výkonu 110 kW. Kromě toho, že jde o méně kultivovaný a slabší motor, jedná se i o nejméně spolehlivý agregát.Je citlivější na zacházení, ale ne každý motorista se k němu chová slušně. Kdo drží plyn u podlahy ve snaze o co nejlepší akceleraci a nedbá na to, že je motor ještě studený, nebo jednotku v závěru jízdy nedochlazuje, pomáhá ji do hrobu rychleji, než by tomu bylo u jiných motorů. U takových motorů se objevují vadná turba a praská těsnění pod hlavou. Výjimkou nejsou ale ani odcházející vstřikovače common railu.


Poruchy se objevují i u dvoulitru o výkonu 130 kW. Proti tomu třílitrové šestiválcové turbodiesely vykazují daleko větší spolehlivost, mají sametový běh a pod kapotou jen tiše vrní. I nejslabší z nich o výkonu 150 kW „x-trojku“ rozhýbe velice snadno.

Při jízdě po městě se vejdete do devíti litrů nafty na sto kilometrů, mimo zástavbu může být spotřeba přibližně o litr nižší, ale i stejná – záleží na jízdním stylu a rychlosti. Když poletíte 180 po německé dálnici, spotřeba neklesne, ale ve 130 se zařazenou šestkou bude apetit motoru menší.Samostatnou kapitolou jsou zážehové pohonné jednotky. Na trhu se totiž vyskytují jen zřídka. Nejslabší z nich je čtyřválcový dvoulitr o výkonu 110 kW, který projevuje ještě méně snahy než turbodiesel o stejném objemu. Šestiválce jsou živé ale i při chuti. To vysvětluje, proč mají drtivou převahu právě vznětové motory.

„Poruchy se vyskytují u automatických převodovek GM. Manuální řazení v tomto směru představuje jistější volbu,“ začíná výčet nejčastějších poruch Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO. S pohonem všech kol nebývají potíže. „Závada mezinápravového diferenciálu je skutečně výjimkou,“ pokračuje Topol.

U vozidel s vyšším kilometrovým proběhem odcházejí ložiska kol, známé jsou vůle na přední nápravě nebo potíže s opotřebeným dvouhmotovým setrvačníkem. Pokud začne být hlučný, je třeba rychle přistoupit k výměně, než vibrace způsobí vůle ložisek na klice.„Před koupí dobře zkontrolujte podvozek. Hledejte zejména poškození, která by mohla být následkem divoké jízdy v terénu. BMW X3 není off-road, jde o SUV a to se vždy cítí lépe na silnici. Poradí si s lehkým terénem, třeba s polní či lesní cestou, ale na nějaké divočení v blátě zrovna není,“ varuje zástupce AAA AUTO.

Tajemstvím není výskyt problémů s autobaterií, nedivte se tedy, pokud bude původní nahrazena jinou. Při testovací jízdě rozhodně nezapomeňte auto prohnat ve vyšší rychlosti. „Vozy vybavené panoramatickou střechou mohou být hlučnější. Dochází totiž k odchlipování jejího těsnění, a to dělá aerodynamický hluk,“ vysvětluje Jindřich Topol.


Ve zpětném zrcátku
2003 – představení BMW X3 pod interním označením E83 s řadovými šestiválci 2.5si/141 kW, 3.0i/170 kW a turbodiesely se systémem vstřikování common rail 3.0d/150 a 160 kW.
2005 – nové čtyřválcové pohonné jednotky: zážehový 2.0i/110 kW a přeplňovaný vznětový 2.0d/110 kW se systémem vstřikování common rail.
2006 – facelift vozu, zavedeny zážehové řadové šestiválce 2.5si/160 kW, 3.0si/200 kW a turbodiesel 3.0sd/210 kW.
2007 – v nabídce nově čtyřválcový turbodiesel 2.0d/130 kW.
2009 – nový slabší přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu dva litry a výkonu 105 kW pod označením 18d.
2010 – na podzim představen nástupce, BMW X3 druhé generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP prošel model X3 první generace v roce 2008.
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných (28 bodů)
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách 4 hvězdičky z 5 možných (39 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 1 hvězdičku ze 4 možných (5 bodů)

Milan Jirouš

2.10.2011 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist