BMW X1 xDrive23d

Crossover mezi SUV a kombíkem není pomalý, ale máte ho chtít raději než řadu 3, když vás baví řídit?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Pomalu se začínáme v redakci smiřovat s tím, že pojem „tradiční BMW“ nebude brzy nic jiného než jen vzpomínka na modely E39, E46E90. Poslední dobou totiž i v Mnichově začal převládat názor, že „dobré je jen to auto, které generuje zisky. A je nám jedno, co na to řidič“. Z obchodního hlediska je to samozřejmě v pořádku, avšak nelze si nevšimnout odklonu od tradic, které automobily BMW provázejí od prvopočátku. A copak se modely jako BMW řady 1, 3, 5 a 7 neprodávají dobře a negenerují zisky?

BMW X1 velká fotogalerie

BMW X1 fotogalerie

Nemá ale smysl tu vzlykat nad směrováním značky, která byla vždycky synonymem zábavy za volantem a skutečné radosti z jízdy. Zákazníci prostě ty novodobé paskvily chtějí a kdybych se tu zas rozepisoval o tom, proč tahle auta (a jejich řidiče) nechápu, zase mi v diskusi vyčtete, že jsem ignorant a že nerozumím autům.

BMW X1 je další přírůstek do rodiny „nových“ bavoráků. Pohon všech kol xDrive se již napevno usadil v nabídce celé značky, jinou než automatickou převodovku k novinářskému BMW dnes nedostanete a dieselové motory logicky patří mezi zákazníky k těm vyhledávanějším – ne jen pro své papírové hodnoty nižší spotřeby, ale i pro snadno dostupný výkon.

BMW X1 jsme si již stručně představili při oficiálním uvedení modelu na trh. Tehdy jsem se svezl s benzínovým šestiválcem v modelu xDrive28i a auto se mi celkem líbilo, zejména pro svůj charakterní projev. Dnes tu máme dvakrát přeplňovaný dvoulitrový diesel, který nabízí neméně zajímavé papírové výkony.

Na design BMW X1 si musíte zvyknout, ale těžko si budete zvykat na nedostatek místa uvnitř. Zvenku je auto velké jako řada 3 Touring, uvnitř není o nic prostornější než obyčejné BMW řady 1. Aspoň je interiér velmi dobře zpracovaný včetně míst, kam se obvykle nekoukáte. Svou kvalitou se spíše blíží BMW řady 3 než BMW řady 1.

Při jízdě si také všimnete hned dvou negativ – na poměry BMW docela hlučného motoru a katastrofální kvality jízdy. Dvoulitrový diesel také vůbec nepůsobí rychle. Zatímco v BMW 123d nám tahle dvakrát přeplňovaná dieselová jednotka o výkonu 204 koní doslova vyrazila dech, pod kapotou malého SUV působí jako diesel v BMW 320d Touring. Může za to samozřejmě i hmotnost skoro 1700 kg, což je na takhle malé auto opravdu hodně.

Druhá věc, která vás bude štvát, je schopnost (lepší by bylo napsat neschopnost) vyhlazovat nerovnosti v silnici, což by mělo aspoň teoreticky auto s vyšší světlostí a delším propružením zvládat lépe, než obyčejný ekvivalent. Kvůli širokým těžkým kolům s nepoddajnými pneumatikami runflat mlátí BMW X1 na každé díře jako žebřiňák naložený šrotem. A že jsem si takového mlácení na našich silnicích užil… Docela bych byl rád, kdyby BMW zákazníkům aspoň nabídlo možnost obout si své auto do obyčejných pneumatik, které dokáží některé nerovnosti utlumit mnohem lépe. Vím, o čem mluvím. V březnu jsem si BMW řady 1 přezul na obyčejné gumy a je to neuvěřitelný rozdíl v kultivovanosti a kvalitě jízdy.

Když ale sjedete s rozmlácené dálnice na okresku, kterou znáte, začne se vám tohle BMW docela líbit. Jeho reakce na povely volantem jsou rychlé a přesné a ačkoli skutečná zpětná vazba z řízení už zmizela, díky poměrně slabému účinku posilovače a mechanickému odporu máte v auto důvěru a nebudete se ho bát poslat do zatáček. Také tu zůstalo to známé neutrální vyvážení pod plynem, za což BMW X1 vděčí dobře nastavenému pohonu všech kol xDrive a rozložení hmotnosti. Na limit přilnavosti se dostanete hodně pozdě a když už, nestoupí předvídatelná nedotáčivost.

Pří měření akcelerace z 0 na 100 km/h jsme dosáhli nejlepšího výsledku 7,57 s, což moc nezaostává za udávanými 7,3 s. Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h za 3,6 sekundy na trojku také nezní vyloženě špatně, brzdná dráha ze 100 km/h na 42,83 metrech je rovněž slušný výsledek. Do času na jedno rychlé kolo se ale už velká hmotnost (a trochu ospalé reakce automatické převodovky pod zátěží) promítla. Na nic lepšího než 36,88 sekundy jsme nedosáhli. Zajímalo by nás přímé srovnání s BMW 320d xDrive, ale protože jsme ho neprováděli, nebudeme raději ani spekulovat. Pocitově se nám však X1 23d nezdá o nic rychlejší.

Stabilizační systém jde naštěstí úplně vypnout, takže třeba na prašné polní cestě vás nebude kontrolka otravovat a krást vám výkon. Na nějaké driftování tohle auto ale není, to si musíte počkat na čerstvý sníh do zimy. A nepředpokládám, že i slabší motorizace s pohonem pouze zadních kol by něco takového měly v popisu své práce…

Za BMW X1 xDrive23d (brrrr, proč se to nejmenuje jinak, třeba X1 2.3d nebo tak něco?) necháte u dealera 978 900 korun, ale moc radosti z vás mít nebude, protože to bude úplně holé auto. No, dobře, klimatizaci, rádio s CD, elektrická okénka a zrcátka dostanete, ale za další hezké věci, kterými bylo testovací auto vybaveno, necháte u prodejce nějakých 100 až 150 tisíc korun.

Spotřebu testovaného auta jsme spolehlivě udrželi pod 9 litry nafty na 100 km včetně měření jízdních výkonů. Při delší cestě předpisovými rychlostmi spadne pod 7 litrů na 100 km.

 

Verdikt

Nové BMW řady 5 Gran Turismo naznačilo, že s mnichovskou značkou se to bude mít trochu jinak a nové kompaktní SUV tento trend jen potvrzuje. BMW X1 není špatné auto a rozhodně na poměry kompaktních SUV jezdí velmi dobře – tedy, co se ovladatelnosti, rychlosti reakcí a přesnosti týče. Jenže je těžké ho zařadit například vedle Fordu Kuga či Volkswagenu Tiguan, protože skuteční rivalové v podobě Audi Q3 a připravovaného Land Roveru teprve dorazí.

Pokud chcete módního stylového bavoráka do milionu, BMW X1 může být váš favorit, ale jestli vám jde také o reálnou praktičnost, výkony a radost z řízení, musíte se spokojit s BMW 320d Touring, které navíc také můžete mít s pohonem xDrive.

Video z měření BMW X1 xDrive23d najdete na AutoTube.cz

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW X1 xDrive23d
0-100 km/h (s)7,3 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování dvojicí turbodmychadel
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1995
Vrtání x zdvih (mm)90,0 x 84,0
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)150 kW / 204 k při 4400 ot./min.
Točivý moment (Nm)400 Nm od 2000 do 2250 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)122,1 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)223 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,8 / 5,5 / 6,3 l/100 km
Objem nádrže (l)61 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4454
Šířka (mm)1798
Výška (mm)1545
Rozvor náprav (mm)2760
Provozní hmotnost (kg)1670
Celková hmotnost (kg)2160
Zavazadlový prostor (l)320d Touring má větší
Ceny
Základní cena modelu978 900 Kč
26.4.2010 8:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist