autoweb.cz > BMW > BMW 2 > BMW 225i Active Tourer
BMW 225i Active Tourer
Dynamika 9
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.2
Radosti
Výkon, dynamika, „rošťácký“ charakter, spotřeba, variabilita sedaček
Starosti
Výhled přes čelní sloupek, dilema specifikace materiálů, vzhled vs. styl
Tohle je BMW s přeplňovaným čtyřválcem, automatickou převodovkou a – proboha, držte se – s poháněnou přední nápravou. A co víc, karoserií typu MPV, navíc ještě zmenšenou oproti ultra-praktickým rodinným dodávkám, takže si nezaslouží nic jiného než zatracení, zašlapání do prachu hanby a zapomnění a ten, kdo toto auto u BMW vymyslel a pak schválil, musí okusit muka v ohni pekelném až do skonání věků. Protože to správné BMW má pohon zadních kol, atmosférický šestiválec, manuál a tradiční karoserii sedan/kupé.
Ehm, samozřejmě že ne a odpusťte mi prosím možná až přílišně dramaticky pojatý úvod, ale to je má soukromá reakce na ohlasy takzvaných pravověrných příznivců značky BMW. To, co jsem shrnul do prvních několika vět berte z mé strany jako nadsázku, BMW 2 Active Tourer je mým pohledem velmi dobré auto. Abych byl upřímný, tak lepší, než jsem před prvním seznámením vůbec očekával.
To neznamená, že bych z auta zcela padl na zadek a zaslepeně tvrdil, že je absolutně dokonalé. Jsou tady věci, které se mi nelíbily a o nich později, ale rozhodně si netroufnu prohlásit, že je to špatné auto a rovnou říkám, že pokud bych chtěl „tradiční“ BMW, rád si vyberu třeba nějaký model z řady 3 nebo klidně – při potřebě menšího vozu – 235i. Ale rodinně laděné auto, stor pro manželku? Active Tourer mne v žádném případě neuráží, naopak. Nemyslím si, že by bylo seriozní a korektní hodnotit BMW 2 Active Tourer negativně jen proto, že několika hlasitým pseudonadšencům přijde jako „nemnichovské.“
Nemohu prohlásit, že by se mi nějak zásadně líbil co do vzhledu, je to prostě kompaktní MPV a na zvýšeném hatchbacku jen těžko najdu zajímavé linie. Zvýraznil bych ho, oddělil od davu, já osobně bych to asi řešil nějakou zajímavou barvou – třeba výraznou červenou, kakaově hnědou anebo svěže modrou, a pokud je nemá BMW v nabídce, pak folii na celou karoserii pořídíte za pár tisíc.
Interiér
Decentní výtka z mé strany směřuje i k interiéru, nejprve zase k tomu, co lze ovlivnit při zadávání auta do výroby – světlá kůže vypadá sice fantasticky, ale byl bych opatrný, zejména když bych věděl, že budu vozit třeba děti nebo domácí mazlíčky, a vlastně i pouhé boty po zimní procházce dokázaly na světlých kobercích nechat nepříjemně výrazné stopy. Musím ale uznat, že vyčistit je šlo docela snadno.
Co ale u seznamu výbavy neovlivníte, je výhled z auta, jak jsem zjistil, tak přes masivní čelní sloupek a příčku okna jsem registroval omezený výhled doleva napříč. Umím vytušit, že takto silná konstrukce zaručí bezpečí při nárazu, ale výhled to byl opravu špatný. Což je asi ta největší kritika z mé strany na interiér vozu, protože jinak se mi v kabině 2 Active Tourer líbilo. Vysoký posez, moderně střižený kokpit, volant příjemný do ruky, pohodlné sedačky, vzadu místa tak akorát a navíc sedačky posuvné podélně s možností sklápění opěradel na tři kusy. Do 2 Active Tourer jsem naložil kompletní vybavení, se kterým jezdíme na okruhové dny a navíc jsem ve třech jeli a netrpěli nepohodlím.
Výbava vynikající, o tom žádná, „vše“ co bych si mohl u BMW do kompaktního vozu pořídit, zastavím se ale u jedné drobnosti. Nejsem ten typ, co se „vrtá“ a prokousává návody, nicméně tady jsem z nudy začal listovat v menu uživatelského rozhraní a dostal se až do sekce „manuálu.“ Netušil jsem, že má BMW zpracované jednotlivé kapitoly jak ve stručné, tak obsáhlejší formě a že si lze uživatelský manuál pročítat přímo na palubě vozu. Ehm, jen poznámka, asi není důležitá…
Důležité je, že ovládání iDrive je „dospělé“ tak jako ve větších modelech značky nebo Mini – pamatuji si na „juniorské“ ovládací prvky, které působily nedostatečně, možná levně… to ale zde nehrozí, na palubě 2 Active Tourer jsem neměl pocit, že bych jel v „horším“ nebo „levnějším“ BMW.
Pohon
Teď začíná ta správná legrace, protože o pohon vozu se stará benzínový čtyřválec s objemem dvou litrů a přeplňováním, což ve výsledku znamená 231 koní výkonu a 350 Nm točivého momentu. Více než slušná porce na auto, které se tváří tak trochu jako ňouma a od kterého čekáte to, že odveze vaši drahou polovičku na nákup a s dětmi na kroužek halové kopané. Auto je rychlé, při ostrém sešlápnutí plynového pedálu si chrchlá motor do výfuku a občas zaprská, a 2 Active Tourer při tom zrychluje z nuly na stokilometrovou rychlost za 6,6 sekundy a atakuje maximální rychlost 240 km/h.
Spotřeba
Ke spotřebě řeknu asi tolik, že v klidu jsem jezdil za 9,2 l/100 km a když jsem auto začal více prohánět, tak spotřeba v průměru narostla na 9,6 až 9,8 l/100 km. Vzhledem k tomu, jak rychle jsem jezdil, považuji výslednou hodnotu za výtečnou, navzdory tomu, že se od té tabulkové, 6,0 l/100 km, dost odlišuje.
Ovladatelnost
Od spotřeby zpět k jízdě – vrátím se krátce k pohonu a to v tom smyslu, že zmíním osmistupňovou automatickou převodovku s pádly pod volantem, alternativu ručního řazení – vyrazil jsem na pár kol na závodní okruh v Sosnové a byl lehce rozladěn z toho,že ve sportovním režimu nedrží kvalt a odřazuje.
A znovu nakousnu to, že 2 Active Tourer je (v tomto případě, na rozdíl od xDrive, se kterým jsem jezdil před pár dny na testování v xDrive Village v Peci pod Sněžkou) předokolka. Veselá, rozverná předokolka… nemyslím si, že by BMW stavělo a ladilo auto za účelem pobavit stárnoucího motoristického novináře, ale když už přijmu skutečnost, že 2 Active Tourer „hrabe“ předními koly, pak to dělá stylem, který mě baví. V normálním tempu se nic neděje, kola drží stopu a nepřicházejí o přilnavost, pod plným plynem gumy kvílí, přední kola tahají za volant tím rozšafným způsobem, jakým se prezentovaly v minulosti třeba ostré Fordy. Nejezdil jsem zase až tak zběsile, ale radost jsem si dokázal udělat. Ano, BMW 225i Active Tourer má pohon předních kol, ale mne to vážně nevadí, beru ho tak, a je s ním docela zábava.
Verdikt
Naposledy se vrátím k tématu pohonu předních kol. Pokud víme, že u BMW 1 většina majitelů ani netušila, že jezdí autem s pohonem zadní nápravy a nezajímalo ji to, pak nemám potřebu nutit někomu dogma, že BMW s jen a pouze zadním pohonem je to správné a nejlepší. Upřímně – je mi to celkem jedno, pokud auto dává smysl, plní svůj účel a funguje tak, jak má. A to BMW 2 Active Tourer dělá, určitě v té specifikaci, kterou jsem měl k dispozici. Do kufru jsem složil vše, co jsem potřeboval, netrpěl jsem nedostatkem výkonu, spotřeba mne neděsila, jezdil jsem autem prémiové značky – což jsem ocenil s ohledem na technologie, kvalitu zpracování a materiálů než že bych bazíroval na příslušnosti k určité společenské vrstvě. Musím a chci označit BMW 225i Active Tourer za povedené auto. Mít tak atraktivnější barvu, možná by se mi začalo líbit i vizuálně. Každopádně jinak hodnotím vůz kladně a říkám, že Mercedes třídy B má tak trochu problém.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Kompresní poměr | 10,2:1 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 170/231 v 5000 |
Točivý moment (Nm) | 350 v 1250 - 4500 |
0-100 km/h (s) | 6,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 240 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,0 |
Objem nádrže (l) | 51 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4342 |
Šířka (mm) | 1800 |
Výška (mm) | 1568 |
Rozvor náprav (mm) | 2670 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 1505 |
Zavazadlový prostor (l) | 468 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 631 800 Kč |
Cena testovaného vozu | 959 400 Kč |