BMW 220d Active Tourer xDrive M Sport aut. (2015)

Kacíř, odpadlík, zrádce, předražený kompakt… Na novou řadu 2 Active Tourer lze pohlížet různou optikou, zrovna pohrdání však není u této verze na místě.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.4

Pokud vás zajímá, jak vypadá vzorový protiklad koncepčně klasického BMW, hledat už nemusíte, máte ho přímo před sebou. Asi už víte, že Active Tourer je postavený na platformě s pohonem primárně na přední kola, k tomu je zde přiřazený xDrive, napříč uložený diesel s automatem a nadto vše zabalené do karoserie minivanu. Pro konzervativně smýšlející příznivce bavorské značky je to bezpochyby pomyslná kudla v zádech, znamená to ale v tu ránu špatné auto?

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Inu, jak se to vezme. Nemálo z vás si to nepochybně myslet bude. Už z principu. Najde se ale i spousta takových, kteří to vidí poněkud jinak. Výrobní linky BMW kapacitně nestíhají a čekací doby na dvojku Active Tourer se pohybují kolem tři čtvrtě roku. To na typický propadák nevypadá, že? Aby bylo jasno, nedržím basu ani jedné straně, byť jsem měl starou trojku se šestiválcem a nedám na ni dopustit. Než bych ale měl vsadit na vkus někoho jiného, dám raději na vlastní dojmy…

Ty první jsou ryze subjektivní, takže je v klidu můžete ignorovat, sám za sebe ale říkám, že se mi tohle auto nelíbí. Vypadá trochu jako nakynutý hatchback a navíc s předním nárazníkem M Sport se dvojka podivně šklebí jako stvoření, které si z espézetky udělalo knírek. Profil a záď takto výrazné detaily postrádají, takže z jiných úhlů dvojka už tolik speciální není, přesto snad uznáte, že z ní hvězda v pokojíčcích petrolheadího potěru asi nebude.

Interiér

Vnitřek do značné míry kopíruje styl větších a zavedených modelů, dojem však bude odvislý rovněž od výbavy. Nejdražší varianta M Sport má hezčí, charakteristický tříramenný volant, ve voze nechybělo kontrastní modré prošívání, a to i na palubní desce. Zbytek v zásadě neuráží.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Že sedíte v poněkud jiném BMW, naznačuje levnější verze head-up displeje, která místo promítání údajů na předním skle využívá reflexní výsuvný panel nad kapličkou přístrojů podobně jako vozy koncernu PSA (a samozřejmě Mini) a chybí mi zde také standardní – do ruky skvěle padnoucí – páka voliče automatu bez přímé mechanické vazby s převodovkou z modelů s podélně uloženou pohonnou jednotkou.

Přestože je Active Tourer prezentován jako vůz pro rodinu, nepředstavujte si jej jako mamutí dostavník s bezedným kufrem, ostatně od toho by tu měl být mladší sourozenec 2 Gran Tourer. Dozadu průměrně vzrostlé usadíte bez větších problémů, bude ale do značné míry záležet také na aktuální poloze zadní lavice posuvné v podélném směru. Čímž chci naznačit, že komfort cestujících vzadu a velký zavazadelník si vzájemně malinko odporují a obojí najednou mít nelze.

Pohon

Dvojka s přídomkem AT je ponejvíce zavrhována v myslích tradicionalistů právě kvůli koncepci, pokud jde ale o motor jako takový, zrovna naftový dvoulitr s jedním turbodmychadlem patří k tomu nejlepšímu ve své objemové kategorii. K šepotu květin byste jeho nepatrně výraznější nýtování asi nepřirovnali, bubínky však vysloveně nerve ani při plném zatížení a při ustálených rychlostech ztichne natolik, že jej přestanete prakticky vnímat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Ačkoli tohle auto váží se čtyřkolkou skoro šestnáct set kilo, 190 koní a 400 newtonmetrů násobených skvěle fungujícím osmistupňovým automatem působí na hmotnost jako poměrně účinný zmizík. I bez elektronických pobídek pádly pod volantem umí převodovka volit vhodné kvalty velmi intuitivně a při plném sešlápnutí plynu nechá motor vytáčet ke čtyřem a půl tisícům otáček za minutu.

Nebýt úmyslného cukání ve sportovním režimu, byla by dokonalá. Tedy v případě, že si nepotrpíte na manuál, i kdybyste ale pro něj slabost měli, od BMW odjedete s nepořízenou. Nejsilnější diesel se čtyřkolkou je v Active Toureru k mání pouze s automatem, což ve světle zjištění, ke kterému se dopracuji později, je překvapivě docela škoda.

Spotřeba

Mnichovské MPV sice patří papírově mezi kompakty (kupříkladu Octavia je o více než třicet centimetrů delší a dvojku překonává i rozvorem) a člověk má tudíž tendenci srovnávat ho spíše s vozy nižší střední třídy než čímkoli větším, zmiňovaná hmotnost je však na úrovni BMW 320d Touring, takže jezdit za málo jako diesel jedničkové řady Active Tourer opravdu neumí.

Podle tabulek by měla 220d xDrive spotřebovat v průměru 4,8 litru nafty na 100 kilometrů, to je však hodnota, kterou dokáže atakovat pouze mimo město při konstantním tempu do stovky. Také na dálnicích auto zvládá udržet své nároky na palivo v mezích šesti až sedmi a půl litru díky zpřevodování a ve výsledku lze cestovat v kombinovaném provozu za sedm, stejně jako u jiných aut ale i zde záleží především individuálním jízdním stylu

Ovladatelnost

Měl jsem možnost svézt se i několika jinými motorizacemi modelu Active Tourer a docela mě dostalo, jak přesvědčivé umí být chování tohoto vozu, pokud jste ho nehnali na hranici jeho schopností, kde se začala projevovat jeho vrozená nedotáčivost. Více než cokoli jiného připomínala dvojka svou ovladatelností větší modely Mini, což asi nezní příliš hloupě, jelikož tato auta sdílejí společný konstrukční základ.

Verze xDrive nicméně přidává jízdní dynamice nepoznaný rozměr, který z mnichovského minivanu dělá vysloveně zábavného společníka. A ne, tyhle řádky nesmolím za zamřížovaným oknem bohnického ústavu, i když sám bych nevěřil, že něco takového někdy napíšu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Na rozdíl od některých jiných aut dává čtyřkolka v Active Toureru o sobě hodně znát. Auto je neutrální, podle očekávání má spoustu trakce i přilnavosti v příčném směru a při vyprovokování se projeví jeho hravost a schopnost nechat se vést plynem. Mějte mě vážně za blázna, ale byla to větší bžunda než v leckterém klasickém hatchbacku.

O deset milimetrů snížený podvozek provedení M Sport je ve srovnání se standardním nastavením nepatrně tužší, nicméně ne nepohodlné. V kombinaci s menšími sedmnáctipalcovými koly s vyšším a poddajnějším profilem funguje skvěle, auto bez ran pohlcuje většinu nerovností, neodskakuje a ve spojení s příjemně tuhým řízením působí neobyčejně sebevědomě. Snad nyní chápete, proč mi chyběl manuál, byť nepochybuji o tom, že jsou moje nároky na Active Tourer diametrálně jiné oproti těm, co na něj čekají v pořadníku.

Verdikt

O různá překvapení, poté, co auto překročilo hranice očekávání, není při naší práci v zásadě nouze, v případě řady 2 Active Tourer, přesněji modelu 220d xDrive, však můžu říci, že bylo veskrze pozitivní. Jistě to má co dělat i s tím, že si všímám hlavně to, jak konkrétní vůz jezdí než objem jeho zavazadelníku, takže své potřeby o uvedené dojmy případně korigujte, pořád si ale stojím za tím, že právě tento model je více než dobré auto.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Vystřízlivění, jako tomu už nezřídka bývá, přináší účet. Když jsem u spotřeby hledal paralelu s větší trojkou, abych měl adekvátní hmotnostní příměr, klidně jej můžu použít opět, protože 220d xDrive stojí v základu až 950 tisíc, což je pouze o dvacet tisíc méně ve srovnání s BMW 320i Touring. Testovaná verze M Sport posouvá toto srovnání ještě dál, dáte totiž za ní nejméně 1 068 600 Kč a to už se pohybujeme na úrovni trojkového kombíku se stejným motorem a základní výbavou.

Jestli je pro vás zajímavější mít prostor nad hlavou anebo za sebou, na to si jistě odpovíte i sami, mám ale za to, že mou volbou by byla navzdory zajímavým kvalitám Active Toureru nakonec trojka, což ale v konečném důsledku není pro minivan zase tak špatná vizitka.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1995
Kompresní poměr16,5:1
Vrtání x zdvih (mm)90,0 x 84,0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Pneumatiky vpředu205/55 R17
Pneumatiky vzadu205/55 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)140/190 v 4000
Točivý moment (Nm)400 při 1750
Výkon/hmotnost (k/t)120
0-100 km/h (s)7,3
Nejvyšší rychlost (km/h)223
Spotřeba paliva (l/100 km)5,4 / 4,5 / 4,8
Objem nádrže (l)51
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4342
Šířka (mm)1800
Výška (mm)1586
Rozvor náprav (mm)2670
Provozní hmotnost (kg)1585
Celková hmotnost (kg)2045
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)468-1510
Ceny
Základní cena modelu644 800 Kč (218i Active Tourer)
Základní cena test. verze1 068 600 Kč (220d Active Tourer xDrive M Sport)
1.12.2015 11:25| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist