beran-reseni-dopravni-situace-krizovatka-352x198.jpg

Beran: Řešení dopravní situace – křižovatka

poradna

Ano, jsou to základy a ano, je nešťastné, že ani "kompetentní" osoby a orgány neumí podat správné vysvětlení. JUDr. Beran situaci na křižovatce tvaru "T" objasňuje.

Diskuze

30 komentářů

    Pavel

    Tady je to spíš jen o dohodě mezi řidiči. A já bych to udělal tak, že první by jel červený, pak modrý a pak zelený.

    Pavel

    Tady je to spíš jen o dohodě mezi řidiči. A já bych to udělal tak, že první by jel červený, pak modrý a pak zelený.

    ze

    To je sice hezké, že byste to udělal tak, jak píšete, ale bude to proti platným pravidlům provozu. A o tom je celý článek.
    Jednoduše řečeno, křižovatka 3 cest bez rozlišení přednosti nemá vždy řešení v souladu s pravidly. A nejsíš proto se v provozu takové křižovatky téměř nikde nevyskytují. Aspoň já si v mém okolí žádnou nedokážu vybavit.

    czbird

    P-9, ul. Kovanecká/Podvinný mlýn. Řeší se dnes a denně domluvou přesně podle výše uvedeného schématu 😉

    Honza

    V případě takovýdle křižovatky jsem se nedávno setkal s názorem, že správně to je tak, že červenej do tý křižovatky najede a modrej ho vobjede zezadu. Taky hustý.

    Honza

    V těch končinách, kde je křižovatka ulic Podivnej mlejn a Kovanecká, jsem nikdy nebyl. Ale kouknul jsem se na mapy.cz a zjistil jsem, že to neni křižovatka tvaru T, ale křižovatka tvaru kříže. Ale pokud tam nejsou značky, což já nevim, tak řešení to má stejný – taky se musej řidiči dohodnout, kdo pojede první.

    czbird

    Ano, je to kriz – ctvrta ulice je jednosmerka. Osazeno znackami Konec hlavni silnice – ovsem mraky lidi to preskrtnuti nejak nevnimaji a jedou, jakoby byli na hlavni. Takze zbyva akorat troubeni a u tech vnimavejsich pak funguje domluva.

    hodnyclovek

    Jak může doktor práv napsat takovou lež a ještě k tomu na netu, aby se tím pak lidi „ovce“ bohužel řídili? 🙁
    Dokonce sám upozorňuje na §22 odst. 3 zák. 361/2000 Sb., který sice zakazuje vjetí do křižovatky, pokud mu situace v křižovatce a za křižovatkou nedovoluje pokračovat v jízdě, ale zároveň obsahuje dvě výjimky, které tento zákaz zneplatňují! První výjimka se týká dání přednosti chodcům na přechodu pro chodce. Druhá výjimka, kdy zákaz vjetí do křižovatky neplatí, je ale při odbočení vlevo podle §21 odst. 5 zmiňovaného zákona. A co se zde píše?
    „Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům,… “ Zbytek si dočtěte v zákoně.
    Takže ten, podle pana doktora „mýtus“, je, jak vidíte, naopak správný názor řešení dané situace v křižovatce, který v zákoně podporu rozhodně má.
    Pokud mi bude chtít pan doktor napsat vysvětlení, proč takto mystifikuje lidi, může mi napsat na email: hodnyclovek@gmail.com
    Tomáš

    hodnyclovek

    Jak může doktor práv napsat takovou lež a ještě k tomu na netu, aby se tím pak lidi „ovce“ bohužel řídili? 🙁
    Dokonce sám upozorňuje na §22 odst. 3 zák. 361/2000 Sb., který sice zakazuje vjetí do křižovatky, pokud mu situace v křižovatce a za křižovatkou nedovoluje pokračovat v jízdě, ale zároveň obsahuje dvě výjimky, které tento zákaz zneplatňují! První výjimka se týká dání přednosti chodcům na přechodu pro chodce. Druhá výjimka, kdy zákaz vjetí do křižovatky neplatí, je ale při odbočení vlevo podle §21 odst. 5 zmiňovaného zákona. A co se zde píše?
    „Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům,… “ Zbytek si dočtěte v zákoně.
    Takže ten, podle pana doktora „mýtus“, je, jak vidíte, naopak správný názor řešení dané situace v křižovatce, který v zákoně podporu rozhodně má.
    Pokud mi bude chtít pan doktor napsat vysvětlení, proč takto mystifikuje lidi, může mi napsat na email: hodnyclovek@gmail.com
    Tomáš

    Kumi

    Reakce se věru od pana samozvaného dopravního experta nedočkáte. On jen prudí a čeká na reakce. Čím víc, tím líp pro výdělek webu.

    Rejpal

    Doktor Beran má samozřejmě pravdu. Dokonce i cituje stejný článek, jako Vy. Vozidlo odbočující vlevo, samozřejmě do křižovatky vjet může (přestože nemůže pokračovat), ale to jej nezbavuje povinnosti dát přednost v jízdě protijedoucím vozidlům.
    Jeho vjetí do křižovatky však nezbavuje vozidla, která mu mají dát přednost (zprava), povinnosti dát mu přednost. Vozidlo je stále vozidlem přijíždějícím zprava.

    Řešení podobných blokujících situací nelze řešit silou na základě nějakého obskurního a nesmyslného výkladu, ale pouze na základě defenzivního přístupu, kdy se některý z účastníků vzdá přednosti.

    Podobných situací je mnohem víc a mohou být i na křížení hlavní a vedlejší silnice. Příkladem může být vozidlo jedoucí po hlavní odbočující do vedlejší ulice vlevo. Vlevo však z vedlejší chce na hlavní (doleva) najet autobus, přes který není vidět na přechod pro chodce, přes který se chystá přecházet chodec.
    Autobus nemůže odbočit doleva na hlavní, protože dává přednost osobnímu vozidlu, které je již najeté v křižovatce, ale dává přednost chodci a blokuje tak autobus. Chodec ale nemůže pokračovat v přecházení, protože na druhé půlce př€chodu stojí autobus, který tam přijel dřív, než chodec.
    V některých situacích si řidič osobního vozidla vzpomene na povinnost chodce nevkročit těsně před vozidlo, zapomene na všechny své povinnosti a v klidu si odbočí. V jiných se řidič osobního vozidla vzdá dobrovolně přednosti před autobusem, aby nemusel jet někam, kam nevidí, v dalších se naopak vzdá dobrovolně přednosti chodec (který je stejně zvyklý na to, že řidiči osobních vozidel jeho přednost často nerespektují).

    Marek

    „a zároveň pro modré auto už zprava nikdo nestojí vzhledem k tomu, že červené auto najelo do křižovatky“
    Při vší úctě k panu doktorovi, to je jak z pohádky „oblečená-neoblečená“.
    V reálu ten nejdrzejší tam vniknea ti ostatní nechtíc si poškodit auto pokračují dle pravidel.
    Nebo zaskřípají plechy/prasknou plasty.
    Zdravím. Marek

    hodnyclovek

    Pane Rejpale, nemáte naprosto pravdu a buď to víte a jenom provokujete, nebo jste naprosto mimo. Pan doktor píše, že varianta s najetím červeného do křižovatky nemá oporu v zákoně – LEŽ!!! V tom zákoně je tato situace popsána. A že najetím červeného do krizovatky nezbavuje modrého dát mu přednost? A na na to jste s panem doktorem přišli jak? Vždyť v tu chvíli již po pravé ruce nikoho nemá – nikdo tam už není, chápete? Takže, pokud mu to situace dovoluje, objede červeného zezadu a opustí křižovatku. Nechápu o co vám jde. Myslím si, že pod přezdívkou Rejpal, jste vy sám, pan JUDr., autor tohohle nesmyslného článku.

    Rejpal

    Váš komentář je hloupý. pan doktor Beran je zastáncem mírně agresivnějšího stylu řízení a považuje jízdu vozidlem za základní právo, které je nadřazeno například nad právo na pocit bezpečí ostatních účastníků silničního provozu. Přesto i on považuje Váš „agresivní“ výklad přednosti v křižovatce za chybný a doporučuje defenzivní přístup za jediný možný.
    ///
    Zkuste si ten obrázek vystřihnout a hýbat s těma autíčkama. Přitom nezapomeňte:

    §21/3 – …Před odbočováním vlevo se musí zařadit co nejdále vlevo v části vozovky určené pro jeho směr jízdy s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu a šířku vozovky…
    §22/2 – Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.
    §22/5 – Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům…
    §22/3 – Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. (Ten sice neplatí pro červené vozidlo, ale pro modré stále platí)

    Vozidlo přijíždějící zprava se zastavením nestává vozidlem nepřijíždějícím zprava a povinnost dání přednosti tomuto vozidlu nezaniká tím, že se vozidlo posunulo o několik centimetrů.

    Rejpal

    Kolik je 5 – 1,9 ?
    A teď něco složitějšího: platí (5-1,9) – 1,9 > 1,9?

    macek

    Co pořád řešíte první podle autoškoly pojede první zelený pak červený a modtý až nakonec a jinak se vraťte zpátky do autoškoly.

    Tukator

    A co pak kříž a všichni ze všech směrů rovně? Tam to jinak než defenzivně nejde, ani podle výše zmíněného pseudopravidla. Nebo ne?

    Autor

    Přednost zprava vám asi nic neříká , že?

    Onias

    Situace s autobusem, kterou popisujete je chybná. Respektive autobus nemůže blokovat přechod chodci neboť na přechodu nesmí zastavit. 😉

    Daniel

    Nemáte pravdu. Každý může zastavit na přechodu pro chodce, je-li tento přechod umístěn konstrukčně tak, že zasahuje do křižovatky a dráhy účastníků. Pokud autobus pustil chodce a najel do krizovatky neřízené Světlama, tak aby dal přednost, musí na takovém přechodu logicky zastavit. To platí samozřejmě pro všechny auta. Zde musíme uvést fakt, co je zastavení. Na přechodu pro chodce nesmíte stát úmyslně, parkovat atd. To bychom tu, jak pisete vy, nemohli z vedlejší projet dosti křižovatkami. 😀

    Rejpal

    Chyba.
    Na přechodě se nesmí zastavit a stát, autobus tam ale zastavil vozidlo, aby mohl dát přednost v jízdě při odbočování vlevo.

    Pepa

    Podle mě i podle toho jak to funguje už přes deset let u nás. Navíc vzhledem k vodorovnému dopravnímu značení, jede první zelený druhý, červený a třetí modrý 🙂

    roadking

    Dobrý den, četl jsem článek i debatu tady a chtěl bych k tomu jen říci, že na našich silnicích je to v takovéto situaci stejně většinou o dohodě. V našem městě máme takovéhle křižovatky 3, ale ani v jednom případu není silnice tak široká, abych jako červený najel do křižovatky a ještě tam zbylo místo aby mě objel modrý a pak jel zelený…

    Martin Pištora

    Na přechodu se nesmí „zastavit“ (vystupovat a vykládat), ani „stát“ (parkovat). V tomto případě jde o „zastavení vozidla“, takže možné je.
    Důležité je i, že „autobus tam přijel dřív, než chodec“.

    Johan

    …určitě bych zastavil a čekal. Podle vodorovného značení, bych to asi řešil: 1. zelený, 2. červený a 3. modrý.

    JK

    Já jsem jeden z těch co si pamatují „staré“ řešení ve smyslu „červený“ najede do křižovatky….Pro mě někdejšího frekventanta autoškoly to mělo oporu ve vyhlášce zcela jasnou….Byla to „správná“ odpověď v testech….Je pravda že co by se stalo, kdyby červený byl liaz s lochneskou a dvěma maringotkama mi nikdo nevysvětlil 🙂 Je ve vyhlášce dneska nějak blíž specifikovaná ona dohoda řidičů….??? Když se z takovéhle situace nabouráme po oné „domluvě“ tím, že se rozjedou všichni…….Jak zákonně měla vypadat ta domluva? A kdo bude pak škůdce a kdo poškozený????? Asi chápeme všichni že tohle je hlavně teoretický špek…A že jsem nesvůj třeba v Ostravě z rozšiřujícíjho se jevu: Na semaforu svítí červená a vedle červené svítí zelená „dodatková“ šipka v rovném směru….Jedu v rovném směru….Mám čekat na přechodech „před a za“ křižovatkou zelenou pro chodce….Mám čekat, že mi do jízdní dráhy mohou vjet auta z mé pravé strany odbočující do „mého“ jízdního pruhu??? Smím při jízdě křižovatkou na tuto dodatkovou šipku odbočit vpravo???K čemu taková šipka je, když pruhy před takovým semaforem jsou dva: čistě čistě vpravo a rovně v kombinaci s doleva? (První aurto které chce jet vlevo musí zastavit červená = a na šipku nikdo další neprojede). Moje odpovědi jsou pak ANO a ANO,ANO, NE, nevím…..

    JK

    Já jsem jeden z těch co si pamatují „staré“ řešení ve smyslu „červený“ najede do křižovatky….Pro mě někdejšího frekventanta autoškoly to mělo oporu ve vyhlášce zcela jasnou….Byla to „správná“ odpověď v testech….Je pravda že co by se stalo, kdyby červený byl liaz s lochneskou a dvěma maringotkama mi nikdo nevysvětlil 🙂 Je ve vyhlášce dneska nějak blíž specifikovaná ona dohoda řidičů….??? Když se z takovéhle situace nabouráme po oné „domluvě“ tím, že se rozjedou všichni…….Jak zákonně měla vypadat ta domluva? A kdo bude pak škůdce a kdo poškozený????? Asi chápeme všichni že tohle je hlavně teoretický špek…A že jsem nesvůj třeba v Ostravě z rozšiřujícíjho se jevu: Na semaforu svítí červená a vedle červené svítí zelená „dodatková“ šipka v rovném směru….Jedu v rovném směru….Mám čekat na přechodech „před a za“ křižovatkou zelenou pro chodce….Mám čekat, že mi do jízdní dráhy mohou vjet auta z mé pravé strany odbočující do „mého“ jízdního pruhu??? Smím při jízdě křižovatkou na tuto dodatkovou šipku odbočit vpravo???K čemu taková šipka je, když pruhy před takovým semaforem jsou dva: čistě čistě vpravo a rovně v kombinaci s doleva? (První aurto které chce jet vlevo musí zastavit červená = a na šipku nikdo další neprojede). Moje odpovědi jsou pak ANO a ANO,ANO, NE, nevím…..

    Michal

    Jenže poté se to auto, které sice již není po pravé ruce, stává vozidlem protijedoucím, takže má stále přednost.

    Milan

    Podle vyhlášky 80, kterou jsem kdysi dělal, bylo řešení, že červené auto najede do křižovatky, pak projede zelené, následně červené dokončí odbočování a nakonec pojede modré. Jak to platí dnes při tolika změnách, které za ty léta byly, jenom čert ví.

    flizal

    Mě by zajímalo, co by v tomto případě řidiče červeného vozidla mohlo opravňovat k najetí do křižovatky. Z prava volno nemá. To by tam musela být cesta a na ní by nesmělo být žádné auto. Řidič červeného auta má v podstatě po pravé ruce zelené auto. Tady musí dávat přednost všichni všem. Pro ty, kteří vidí v zeleném autě jen protijedoucí vozidlo: představte si, že by cesta se zeleným autem byla pootočená o 45° ve směru ručiček. Bylo by zelené auto vůči červenému protijedoucí nebo po pravé ruce?

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist