Beran: Přednost zprava jako omezení rychlosti

Definovat maximální rychlost na silnici lze různě. Obligátní značkou s číslem anebo také změnou přednosti. Co na tom, že otázka zlepšení je pak přinejmenším "diskutabilní?"

Nedávno se v blízkosti mého domova opravovala jedna silnice a v této souvislosti došlo nejprve k jejímu uzavření a následně po znovuotevření k neobvyklé změně dopravního značení. Ta komunikace, která bývala komunikací hlavní, a to nejen dopravním značením, ale i dopravní významností a objemem provozu, náhle přestala být hlavní a zcela zmizelo značení přednosti. Přibyly pochopitelně masivní značky informující o změně pravidel přednosti v jízdě (protože tam všichni jezdí jednak po paměti a hlavně by nikoho nenapadlo, že autům jedoucích z těch mini-přípojek mají dávat přednost, jakkoli značky je samozřejmě nutné vždy sledovat bez ohledu na okolnosti).

Na tuto silnici ústí řada menších přípojek ze sídlišť, která jsou po obou stranách této komunikace a nutno dodat, že do křižovatek tam moc vidět není. Ti, kteří dříve jezdili z vedlejších, tak museli vždy zastavit, aby se mohli v klidu rozhlédnout a i z některých směrů byly „STOPky“. To se s předností zprava teď samozřejmě otočilo.

Marně si lámu hlavu, kterého dopravního inženýra napadlo takto zásadně negativním způsobem ovlivnit dosavadní plynulost silničního provozu. Pro všechny na „hlavní“ (a je docela frekventovaná) to znamená u každé odbočky prakticky zastavit a dívat se vpravo, jestli někdo nejede. Jaký dopad to má asi na plynulost provozu na této „hlavní“ komunikaci, si dovedete představit – kolony, kam oko dohlédne. Dopravní propustnost daného úseku se dramaticky snížila.

Původně jsem si myslel, že tam byl problém s vyjížděním z vedlejších a že řidiči z vedlejší dlouho museli čekat, než vyjedou a že se jich někomu zželelo. Omyl – nedávno tam totiž přibyly i dopravní značky omezující rychlost na 30 km/h a hned bylo jasné, odkud vítr vane. O větší snadnost výjezdu z dřívějších vedlejších nikomu nešlo. Autor opatření chtěl prostě zpomalit provoz a tak ho napadla „geniální“ myšlenka, podle které provoz na hlavní zcela zablokuje tím, že kolony aut budou u všech těch výjezdů zpomalovat až zastavovat, aby jejich řidiči mohli dát přednost zprava.

 Nápad je to z hlediska zpomalení provozu skutečně geniální, protože teď se tam všichni pomalu posunují v kolonách a co by dali za to, když by mohli jet alespoň těch 30 km/h.

Celé řešení má ještě několik dalších „promyšlených“ souvislostí. Křižovatky v daném místě mají tvar kříže, takže když se tam sejdou auta ze všech směrů, nemůže jet nikdo (všichni dávají přednost všem), tudíž úplný kolaps dopravy v daném místě je na dosah (řidiči se musí nejprve dohodnout, což na plynulosti nepřidá).

Stejně tak tato komunikace pak v křižovatce tvaru „T“ ústí na jinou komunikaci, která je vůči ní hlavní a tam se to blokuje totálně. Proč? Auta z této hlavní na „Téčku“ odbočují vlevo na tuto naši bývalou hlavní a hned za odbočkou je vpravo přípojka ze sídliště. Tam už musí dát odbočivší přednost zprava. Zprava má auto, které odbočuje vlevo, jenže to samo odbočit nemůže, protože na silnici, na kterou se chce připojit, je kolona aut, které na tom „Téčku“ dávají přednost na hlavní. Auta z hlavní nemohou odbočit na vedlejší, aby těm z vedlejší uvolnila cestu, protože za křižovatkou stojí ten první, co odbočil a co dává přednost zprava tomu, co se připojuje na tu „vedlejší“ a celé je to zablokované, protože nikdo nemůže jet nikam. A přitom když by ti odbočující z hlavní na vedlejší, která by ale vůči těm dalším přípojkám byla hlavní, mohli pokračovat dál, tak by se provoz na té křižovatce nezablokoval tak, jako když se hlavní/vedlejší nahradila předností zprava.

Přednost zprava je tedy hezké pravidlo, ale mělo by být dle mého názoru aplikováno na komunikacích, které jsou svým dopravním významem srovnatelné a nikoli tam, kdy je jedna komunikace zjevně „hlavní“ a je na ní vyšší provoz a druhá je naprosto nevýznamnou přípojkou. Zjevná snaha omezit rychlost v daném místě vyústila až ve zneužití principu přednosti zprava, což mi připomíná používání semaforu s červenou pro rychleji jedoucí auta. Hlavní je hlavní právě proto, že je na ní významnější provoz a z hlediska plynulosti provozu je účelné, aby provoz na ní měl přednost.

Nad negativními dopady do plynulosti silničního provozu se ale v daném případě zjevně nikdo nezamyslel. Snad budeme podobným experimentům v jiných místech ušetřeni.

tit. foto: shuttestock/disq

12.12.2016 10:48| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist