beran-nove-neoznacene-policejni-skody-octavia-a-povinnost-jim-zastavit.jpg

Beran: Nové neoznačené policejní Škody Octavia a povinnost jim zastavit

poradna

Musíte na výzvu STOP zastavit "civilním" policejním Octaviím? JUDr. Beran vysvětluje, že ne. Dokud si nejste jisti...

Diskuze

56 komentářů

    ???

    A co když rozsvítí na světelné led liště nápis stop policie? Byl jsem policií zastaven několikrát a domnívám se, že používají právě toto. Děkuji za odpověd.

    termix

    Dobrý den, pane doktore. Děkuji, že stále sepisujete články pro lidi, kteří ještě nerezignovali na svá zákonná práva a stále se zajímají o přesné zákonné formulace a jejich výklad. K mému překvapení jich je pod takovými články méně než bych čekal, ale co se dá dělat, každý sám svého štěstí…. Co jste napsal v podstatě znamená, že i kdybych si byl nakrásně jistý, že se jedná o vůz PČR ale za volantem seděl jakýsi civil, tak na to, abych jim v takovém případě zastavil nárok nemají. Tuším, že taková situace bude asi poměrně raritní, ale je dobré to vědět. V případě, že poznám, že policista není oblečený v kompletním stejnokroji ale na takové jednání mít nárok asi nebudu, že? (ono se mi to z auta bude zkoumat asi dost těžko, ale zajímá mne to)

    p.

    To ja jsem zase videl, ze se jim tam napis STOP nerozsviti, ale ze tam maji ledky, ktere blikaji… a blikanim meni (prepinaji) napis STOP a napis POLICIE… pricemz v zakone, jak pise pan Beran, se uvadi, ze musi ROZSVITIT napis STOP. Nic o tom, ze to bude blikat a ze se bude menit obsah tohoto textu, tam neni. Podle me tedy tato praxe, kterou tam na tom panelu maji, zakonu neodpovida.

    Atj

    Co delat, když v noci pojedu po ceste mezi městy, bez veřejného osvětlení? Začnou na mě blikat, ty světla me budou akorát oslňovat, ale dovnitř auta jim určitě neuvidím (pokud nebudou mit rozsviceno, což dejme tomu nebudou). Nemám problém zastavit policjtům, ale MÁM problém zastavit v noci na prázdné cestě někde uprostred polí, lesa jen tak někomu kdo na me bliká.

    Vlk

    Meli tech aut koupit minimalne 200. S tim jak se u nas jezdi,je to vylozena nutnost. Ciste a jasne definovat zakon bez moznosti spekulace a hotovo.Pokuty podle vyse prijmu a moznost zabavit a sesrotovat auto.

    termix

    Ten Váš příspěvek je taková dokonalá pitomost, že na to ani nejde nic odpovědět. Gratuluji.

    XXX

    Nebudu říkat nic ani proti, na to ať si každej použije vlastní hlavu a v konečném výsledku to bude zodpovědnost každého jednotlivce, jak se k tomu postaví, protože Beran vás zastupovat nebude, jelikož je to jen internetovej teoretik (štváč) praxe v tomto oboru se štítící.

    XXX

    Také nesouhlasím s tím sešrotováním, stačí zabavit při nebezpečných přestupcích.

    termix

    Jasně. Třeba u takovýho Janouška, kterej okolí skutečně nebezpečnej byl, zasahující „policisté“ skutečně vypadali, že kdyby tu možnost zabavit mu auto měli, určitě by jí využili. Mmch již dnes mají možnost zabavit ŘP, takže jsou podobné návrhy nicneřešící.

    termix

    Opatrně se zeptám, kolik lidí jste ve správních řízeních zastupoval Vy a jaké jste při nich vysledoval odchylky od postupů zde uváděných JUDR. Beranem? Nestyďte se, prosím, publikovat své zkušenosti, je to pro dobro všech.

    termix

    samozřejmě mělo patřit k reakci „Autor: XXX 24.12. v 10:40“ nade mnou.

    XXX

    Proč se ptáte opatrně? Proč bych měl někoho zastupovat jako neprávník? Já zde nikomu neradím jak se má chovat jen konstatuji. A pokud debaty sledujete pouze v poslední době, tak je to reakce na dlouhodobé internetové ponoukání a jakoukoliv absenci reálných činů. Reakce na spoustu historek, které však nicky nebyly doloženy ani stopou důkazu. Reakce na skutečné kauzy, které kupodivu praxe ukázala jako Beranův mylný výklad. Tolik na vysvětlenou. Výkladů práva jsou u nás kopce a když už někoho k něčemu ponoukám, měl bych říct i „B“, tzn, když náhodou ten „můj“ výklad neklapne, co to člověka bude stát. Každopádně, právníci vyhrajou vždycky, na rozdíl od většiny ostatních profesí. Je na tom snad něco s čím se nedá souhlasit?

    Tomáš Beran

    Zákon č. 361/2000 Sb. odkazuje v ust. §79 na „rozsvícení nápisu „STOP“ podle zvlᚹtního právního předpisu ze směru jízdy zastavovaného vozidla, a to zepředu i zezadu.“ Pokud bude takový nápis obsahovat i další slova, např. Policie, nemá to na situaci vliv. Důležité je slovo „STOP“. Pokud tam je, musí řidič zastavit.

    Tomáš Beran

    Zákon uvádí „policista ve stejnokroji“. Ohledně kompletnosti bych situaci příliš nehrotil – v autě asi nepojede např. s čepicí na hlavě, takže pokud je zřejmé, že jede v uniformě, bral bych tu podmínku za splněnou.

    Tomáš Beran

    Řeknu to takhle – když se na mne rozbliká nápis „STOP Policie“ na civilním autě a uvidím, že je to Octávka/Superb/Passat, tak i když neuvidím na policisty, abych si ověřil jejich stejnokroj, tak zastavím. V závěru svého článku jsem nicméně uvedl, že si nedovedu představit, že by byl řidič postižen za přestupek v podobě nezastavení, dokud nemá možnost si přítomnost policisty ve stejnokroji v autě ověřit. Ta podmínka je v zákoně nastavena jasně a nelze z ní dle mého názoru dovodit, že musím zastavit hned a automaticky každému autu, na kterém se takový nápis rozsvítí, aniž bych měl možnost si situaci ověřit.

    Tomáš Beran

    A co Vy byste „laicky“ řekl? Máte za to, že bude odůvodnitelné a obhajitelné uložit pokutu řidiči, který hned nezastaví, ale bude si ověřovat splnění zákonných podmínek? Neříkám, že bych to udělal, ale dovedu si představit silné argumenty, na základě kterých bych se v takovém případě měl obhájit. Jestli skutečně úspěšně, to nedokáže asi nikdo odhadnout, ale vyhlídky bych vnímal jako víc než příznivé. 🙂

    XXX

    Ano je pravda že tzv. „ověření zákonných podmínek“ je na první pohled logický termín. Dá se pod něj skrýt celkem všechno. Jde o to jestli jsou zákonné podmínky a nebo nejsou a jak si to chcete ověřovat, jak se budete v průběhu „ověřování“ chovat? Nemusí se zastavit uniformované hlídce (může být falešná), ale podmínky jsou zákonné, zastavit policejnímu vozu, jak si chcete ověřit že Ti uvnitř jsou opravdu policajti i když je vozidlo s majákem a Ti uvnitř mají uniformu atd. Připadá Vám, že vozidlo s profesionální vestavbou majáků do masky, za čelní za zadní okno, vestavěné svítící či blikající nápisy STOP POLICIE jsou méně věrohodné, než magnetické polepy policie a magnetický maják na střeše (proti kterémuž zákonnému označení nikdo neprotestuje jako nevěrohodnému?) Jistě, vím to já, víte to Vy ví to každej, je to jen záminka 🙂
    A teď to ověření, jak ho bezodkladně provedete? Tedy pokud nechcete čelit velmi nepříjemným důsledkům a to nemyslím důsledky v teple nějaké kanceláře, ale přímo na místě a to důsledky co díky vašemu počínání a vaší zodpovědnosti mohou ohrožovat jak vás, tak mnoho lidí kolem?

    Jakub

    Tolik od autora k právní stránce věci. Protože však chceme zůstat naživu, nesmíme zapomínat, že osádka toho zastavujícího automobilu je ozbrojená a schopná všeho.

    p

    Ale ono to neobsahuje dalsi slova v jednom textu, ono to blika a pokazde zobrazi jine slovo. O blikani zakon, co citujete, nic nepise. Nehlede na to, ze lze celkem snadno dohledat, ze umi zobrazit na tom panelu i spoustu jinych textu nez jen STOP a POLICIE… (treba zde se tim chlubi http://www.autohit.cz/reportaze/40365-den-s-policejnim-superbem-stop-policie ) takze takova diskoteka… to podle me tomu, co jste citoval, nedpovida uz vubec.

    Jedinne, kde jsem nasel, ze tam muzou mit stop policie, je … Závazný pokyn policejního prezidenta č. 172/2009, kterým se stanoví zásady jednotného používání zvláštního výstražného zařízení a rozhlasového zařízení, v rámci interní úpravy policie stanoví, že zvláštní výstražné zařízení lze použít při „zastavování vozidel světelným signálem „STOP“, případně „POLICIE STOP“ z jedoucího služební vozidla,“[7]) nicméně se jedná o definici oprávnění (lze použít), nikoli o povinnost (musí být použito). Nepoužití zvláštního výstražného zařízení při zastavování vozidla tedy nelze interpretovat jako porušení interní normativní instrukce.

    A ten se dle meho snazi toto, co maji zavedene na autech, legalizovat, ale neni to v textu zakona.

    Petr K.

    V praxi je to asi tak, jak už to pan Beran poněkud smířlivěji napsal v diskuzi. Chce to používat zdravý rozum. Zatímco obligátnímu Passatu, Octavii nebo Superbu zastavím víceméně bez váhání, když na mě něco takového bude zkoušet šašek s Vectrou, nejen že nezastavím, ale obratem ho nahlásím na 158.
    Kdyby došlo k soudu a řešilo se tam nezastavení, asi by těžko mě, jako zkušenému řidiči, co najezdí 50 tkm/rok, prošlo tvrzení, že jsem tomu černému Superbu u Vyškova nezastavil a zkoušel mu ujet, bo sem si nebyl jistý, že je to PČR. Ostatně, všichni co se tu prsí tím, jak „si nikdy nemohou být jisti“ moc dobře vědí, jak si jedním pohledem před sebe ověřit, jestli to PČR doopravdy je, nebo není. A hádám, že úplně jinak by se na stejné tvrzení soudce díval, kdyby mu to tvrdila holčina s čerstvým řidičákem, co zatím jezdila akorát do Tesca pro rohlíky…

    Tomáš Beran

    Všechno musí mít svoji míru. Jak jsem psal, já osobně bych se příliš dlouho nerozmýšlel a zastavil, ale diskuse byla o tom, jestli lze očekávat trest za přestupek v případě, kdy tak řidič neučiní hned, resp. učiní tak až po době přiměřené ověření si, že jej z civilního vozidla zastavují policisté. A bavíme se teď o postupu policistů v mezích zákona. 🙂 Jestli jste ale chtěl naznačit, že ti, co nezastaví hned, dopadnou jako ten skútrista na Jižním městě, kterého policisté poté, co nezastavil a začal ujíždět, narazili na sloup veřejného osvětlení a pak mu ještě „výchovně“ na zemi pár vrazili, aby si to nezastavování příště rozmyslel, tak doufám, že se shodneme na tom, že takovému nebo podobnému riziku řidiči, kteří hned nezastaví, standarně čelit nebudou, že ano? 🙂 Chci tím říct, že určitě nenaznačujete, že každý, kdo hned nezastaví (a je jedno, jaké má důvody) dostane výchovně pár facek. Já předpokládám, že když řidič nebude zbytečně otálet a situaci obratem vysvětlí (a to zcela legitimně), tak by policisté při zachování profesionálního přístupu neměli volit žádnou formu „odvety“. 🙂 Nebo jste těmi „následky“ měl na mysli něco jiného?

    XXX

    Ale kdeže odveta, jistě Vás zvláště nemusím poučovat co jsou zákonné donucovací prostředky, kdy je možné jejich zákonné použití, co následuje jsou-li neúčinné a vše samozřejmě dle zákona. Jistě chápu dva pohledy, řidiče, co si není jist kdo ho zastavuje a policajty co mají podezření, že řidič ujíždí protože je zloďej, feťák nebo tťeba jen vožralej, či bez papírô. Proto jsem psal že rozhodnutí je na každém jednotlivci, ale že môsí počítat se vľemi dôsledky a že to je jeho zodpovdnost. To prostě není teorie, tak se prostě v reálu môže stát. Připadá Vám na tom něco zaujatého či nereálneho? A případ skútrista? Bohužel jsem viděl jen asi 10 finálních vteřin a hlavně jsem neslyšel obhajobu a zdúvodňění protistrany, tak si narozdíl od Vás nedovolím vyhodnotit celý případ, jste dobrej že to zvládnete bez náznaku pochybnosti, jen z informací z médií.

    (w)

    Zásadní otázkou pak imho je, zda existuje povinnost si ověřovat, kdo mě hodlá zastavit. Tedy jak by se soud případně díval na situaci, kdy bych já tvrdil, že se mě snažilo zastavit auto s přepínajícím se nápisem STOP / POLICIE a já tvrdil, že auto nevypadalo jako policejní a že nemám povinnost si ověřovat, že mě zastavuje zrovna policajt, zejména pokud zůstává ve voze (když je na silnici, tak je to jasné, sleduju provoz (jsem povinen to činit) a vyhodnocuju, co se děje – tam je to imho nějaké „já ho vůbec neviděl/nepoznal“ neuhratelné, ale v tom autě je to hodně na hraně).

    Tomáš Beran

    A jakou „obhajobu“ a „zdůvodnění“ byste si představoval jako legální a legitimní pro kopání a mlácení autem na zem sraženého motorkáře? A to odhlížím od toho, že ho taky mohli při tom „zastavovacím“ manévru zabít (sám na skútru jezdím a dovedu si představit rizika takového sražení, takže ten skútrista může být rád, že tam nedodejchal). Nijak nehájím to nezastavení a ujíždění a připouštím, že skútrista sám eskaloval danou situaci a málem za to zaplatil vlastní blbostí cenu nejvyšší, ale snad se shodneme na tom, že tento typ „odvet“ (zvlášť ze strany STRÁŽCŮ zákona) na naše silnice nepatří. Nebo ne? 😉

    Tomáš Beran

    Jak jsem psal, mám za to, že velké pochopení pro tyto obavy soudy mít nebudou a já osobně bych raději zastavil.

    XXX

    Obhajoba je proto obhajoba, že nemá být předpojatá a proto se i já snažím si „nepředstavovat“ ale když něco posuzuju, tak kompletně. Legální to samozřejme není, ale lidský faktor je lidský faktor a málokdo si od televize dokáže představit, co to v reálu udělá s emocemi. Chceme mít policajty salámisty, co na všechno serou, ale jsou vlastně v klídku a nebo maníky co mají určitou agresivitu co na ulici nejsou na nic? Jasně, budete mluvit o jakémsi ideálu, v mezích zákona, ostří, nekompromisní, ale přitom toleraní, laskavý plni pochopení a samozřejmě dokonale právně vzdělaní a uvědomělý. Paráda, vyzkoušejte takový najít a když to zvládnete, tak vám pogratuluju. Takže jsme zase u rozdílu teorie a praxe, tak jak bylo na videu, dopadne skoro každej hajzík co ujíždí, jen to není natočený a policajti dostanou odměnu. A mě to opravdu nevadí. Jo a nevyjádřil jste se k tomu riziku donucovákô a dalšího možného rizika.

    Tomáš Beran

    Ano, rozumím, co chcete říct – když se kácí les, tak létají třísky, ale … tady je jasné, že se neshodneme. Vy přijímáte to, že někdy jsou ty třísky docela velké (onen zmiňovaný „lidský faktor“), což berete jako akceptovatelnou daň za to, že jindy, kdy je to (ona míra násilí) potřeba, to nejsou třísky, ale žádoucí „kácení lesa“ a že to k tomu „holt patří“. Vlastně říkáte, že pokud tedy chceme být chráněni, tak musíme i takové výstřelky akceptovat, protože onen ideál neexistuje (důvody jsou pochopitelné a leží v samotné povaze rozporu mezi tím, co by se mělo v onom ideálu vyvažovat). Já si pak samozřejmě kladu otázku, jestli benefit té ochrany v takovém případě skutečně a hmatatelným způsobem vyváží ony létající třísky nebo ne, ale je jasné, že v tomto ohledu neexistuje „správný“ názor a je to víc o osobních preferencích a pocitech. Na téma donucovacím prostředků zareaguji v dalším příspěvku.

    Tomáš Beran

    A k těm donucovacím prostředkům – jak přesně jste to myslel ve vztahu k tomu řidiči, který hned nezastaví, ale chvilku si „ověřuje“, jestli jsou ve vozidle policisté? Jaké donucovací prostředky by v takovém okamžiku mohl policista dle Vašeho názoru použít? Případně ten svůj argument prosím blíž rozveďte, ať na to mohu přesně reagovat. Díky

    XXX

    Stále si nerozumíme naprosto dokanale, trošku se mi snažite podsouvat co jsem neřekl. Já netvrdím, že je to dokonalé, jen upřednostňuji variantu co bude fungovat, proti té co vypadá dobře na papíře a co ve finále podle mě nebude fungovat. A také netvrdím, že je musíte akceptovat, jen přemýšlet nad tím, jestli chcete policajta, co bude ochoten jít do konfliktu a to nejen při a po zastavování vozidla, ale i při zadržování nebezpečných pachatelô a nebo tip policajtô, co si odchodí a odejezdí svoji pracovní dobu, když se něco děje, dorazí pozdě a řeší až následky, když mu ujíždí kradený auto, udělá formální opatření a nechá ho ujet, když vám na ulici přepadnou feťáci maminku, jede hlavně opatrně atd. Je v pohodě, nic mu nehrozí a je chválen, ale třeba já takový na ulici nechci, rozhodně ne většinou. Je to jak s manželkou, nejsleší je modelka, šukavá, věrná, pracovitá, samosttná, poslušná atd, parádní představa, ale kolik takovejch najdete v praxi? Policajti na ulici mají plat 15-18 tisíc čistého, kolik nadšencô za ty prachy najdete, když nadšence vzápétí vyhodíte? Proto neříkám co a jak má být, jen to co upřednostňuji a co je podle mého názoru v praxi použitelné.

    XXX

    Nejdŕív musíte definovat co je to chvíli, jak to ověřuje, jak se přitom v provozu chová, jak jede rychle, zda zastavuje na semaforch, zda ohrožuje ostatní atd. Ale ať to nenatahuju, Dp připadají jen tak z voleje v praxi 2 možnosti, při neuposlechnutí k příkazu zastavení múže následovat vytlečování vozidlem případně varovný výstřel. Tak je psáno 😀

    Kyle

    Vy se divíte ? Jste přece v Česku, zemi, kde nápady na na řešení problémů padají z každého jak kulky z gatlingu a skutek utek. Možná by pan JUDr.Beran mohl nabádat k používání mozku a k slušnému chování vůči policistům, ale to by neměl čtenáře a zchudl by.
    Občas prosákne do českých eurofobních médií zpráva o tom, jak někdo dostal na dálnici á acht přes rypák od Kobra 11, pohybující se v civilním autě a civilním obleku , a že je tím pádem třeba bojovat proti EU za pevnější svazky našeho ovarostánu s Ruskem, páč zlí Němci okrádají hodné Čechy na právech. Dotyčné oběti nacistické zvůle jsou patrně čtenáři rad pana JUDr., kteří se často k chybějící kindrštúbe nestihli naučit německy. Zajímavé pak především je, že v tom zatraceném Německu funguje všechno lépe než tady, včetně silničního provozu. Čím to, sakra, asi bude ?

    Doktor - ten s tečkou

    Mám informace z důvěryhodného zdroje, že po celý nový rok naše Dopravní Policie nebude udělovat žádné pokuty a nebudou zastavovat provinilce. Ředitel Dopravní Policie usoudil, že represe plodí jenom zlo a mnoho řidičů dělá dopravní přestupky stejně jenom naschvál. Proto DP bude pouze celý nový rok monitorovat a na konci roku hodnotit. Tak si držme palce. Přeji všem pevné zdraví.

    (w)

    Ach, máte samozřejmě pravdu. Na chvilku mi vypadlo, že k soudu si nechodíme pro spravedlnost, ale pro rozsudek. A až se uzákoní „nejdřív tě potrestáme a až pak se můžeš domáhat svého práva“, tak si k soudu budeme chodit už jen pro odpustky a doufat, že zrovna nějaké budou na skladě.

    (w)

    Pardon, to byla reakce na:

    Autor: Tomáš Beran
    27. 12. 2015

    Re: Povinnost ověřovat

    Jak jsem psal, mám za to, že velké pochopení pro tyto obavy soudy mít nebudou a já osobně bych raději zastavil.

    Nějak se to tu špatně řadí.

    (w)

    Přiznám se, že nerozumím tomu, proč jste tenhle zjevně nepravdivý text napsal. Můžete to prosím objasnit?

    Tomáš Beran

    No, jestli máte na mysli to riziko, že policisté mohou s „ověřováním“ ze strany řidiče rychle ztratit trpělivost a záhy začnou využívat donucovacího prostředku v podobě vytlačování vozidlem, tak bych tady asi odkázal na ust. §11 zákona o PČR, který ukládá povinnost policistům počínat si „přiměřeně“ a  povinnost postupovat tak, aby „případný zásah do práv a svobod osob, vůči nimž směřuje úkon, nebo osob nezúčastněných nepřekročil míru nezbytnou k dosažení účelu sledovaného úkonem“. A troufnu si tvrdit, že když začnou bez dalšího hned někoho vytlačovat autem ze silnice, tak to by takovou nezbytnou míru asi překročilo. Ostatně mám za to, že policisté tento nástroj používají jen opatrně a ve velmi krajních případech, což v mojí představě na ten případ, kdy si řidič totožnost ověřuje (nechá se předjet nebo předjede a dívá se na policistu, když je vedle něj a není tedy zřejmé, že by „prchal“), nedopadá. Tady nějak o soudnost policistů nemám obavy. 🙂

    Tomáš Beran

    Já myslím, že rozumím, co chcete říct. Navíc okořeněné vtipným podobenstvím. 🙂

    Tomáš Beran

    To víte, člověk už raději nic moc pozitivního od soudu nečeká. Poté, co viděl, co z nich může vypadnout.

    XXX

    Bohužel získávám dojem, že se zcele neorientujete v terminologii, opravdu bez urážky, jste teoretik. Vytlačování nemusí být jen jízda bok po boku a přímé opření se do druhého auta. Co třeba předjetí, blokokování a postupné zpomalování???? To je hodně ohleduplné a rozhodně adekvátní, zákonné a bezpečné. Míč je opět na vaší straně, co dál?

    Miro

    Dneska se da udelat co koli, staci si sehnat sarapaticky a dam si to do auta a kdo mi dokaze ze nejsem polis? kdyz bude blikat napis stop policie??? stejnokroj? kolik ze jich je v pujcovnach? kdo rozezna policejni od hasicske mestske policie nebo celni spravy pri rychlostoi 150km/h??? kdyz se snazite nenabourat a zpomalit? Auta by meli byt jasne oznacena taky mam oktavku a mohu si tam nandat vse co je na jejich autech a nemuze me noikdo nic rict dam tam mezi to jeste dalsi slova a udelam diskoteku staci jeden jedinej prepinac a nikdo nic nepozna. asi bych stejne zastavil nejdriv na nejakem odocivadle nebo u benziky abych si byl vedom ze je tam vic lidi a nejsou to jen zlocinci co me chteji okract.
    .
    .
    ¨.
    vlastne oni jsou to zlocinci co vetsinu stejne okradou. jsou horsi jak zlodeji.

    Palko

    Sto lidí, sto názorů. Já si jen myslím, že než došlo k tomuto problému, který má nyní PČR, měli Ti vysoce postavení si uvědomit, že u nás nějakým způsobem funguje policie s heslem „POMÁHAT A CHRÁNIT“ a ne „PŘEKVAPIT A PSYCHICKY VYDÍRAT“. Všude v civilizovaných zemích transparentnost dozorujících orgánů funguje. Závěr, Ti co rozhodli o tom, že tyto auta bude policie používat odvedli velmi neprofesionální práci a měli by veškerou mzdu za poslední období vrátit zpět. Nebo bychom si mohli myslet, že v tom jsou úplatky.

    Palko Š.

    satam

    Jelikož bydlím v Chebu, jsem v Německu „pečený – vařený“. Němci pro příhraniční kontroly používají civilní auta různých typů bez jakéhokoli zjevného označení. Prostě se v autě za vámi najednou rozbliká „modré světýlko“ za čelním sklem a rovněž za čelním sklem zrcadlový nápis (pro čitelnost ve zpětném zrcátku) STOP POLIZEI. Zkuste jim nezastavit!! Neumíte si představit, jak se k vám zachovají. Přitom po zastavení VŽDYCKY následuje představení policisty (ne jménem, ale jasně viditelným průkazem s nepřehlédnutelnou hlavičkou BKA nebo LKA – Bundes- nebo Landeskriminalamt) a velice korektní jednání, tedy pokud se sami svým vystupováním nepostaráte o opak.
    Nejsem zastánce policejní buzerace a šikany, naopak jsem jejich tvrdý odpůrce. Pokud v článku uvedená vozidla a jejich osádky budou stavět skutečně pouze zjištěné přestupce a tato vozidla nebudou zneužívána k tzv. preventivním kontrolám – rozuměj buzerační činnosti policie – nemám po zkušenostech z Německa problém jim zastavit a KOREKTNĚ vedené jednání absolvovat. Bohužel se obávám, že tohle většina našich policistů neumí….
    Myslím, že není na místě hrotit situaci pomocí „návodů“ a vysvětlení, jak a proč těm vozidlům nezastavit, ale je velmi na místě, aby tato vozidla používaly posádky, které budou vyškolené k tomu, aby tato vozidla používaly k vyhledávání a postihování skutečných silničních pirátů a ne k buzerování normálních slušných řidičů, kteří se dopustí např. „silničního pirátství překročením dovolené rychlosti na úplně prázdné silnici o, řekněme, 15km/h“.

    řidič-důchodce

    Proč nekoupit další civilní vozidla. Vidíme kamiony, často polské, vidíme přejezdy na červenou, jedete 130 km/hod a nestačíte kamionu, čára je asi ozdoba a výsledek vidíve večer ve zprávávh. Dík za dohled. Má to jako vždy, ale. Zastaví policista ve stejnokroji, co to je stejnokroj. Od kožené bundy viz generálové s lípovou ratolestí, černé obleky stejně jako ochranka před obchodem, zelené vesty, košile, tryčka a nevím, co ještě. Čepice bílá , lodička, běžná čepice, baret, nejčastěji bez čepice. Kde jsou časy, kdy celá hlídka byla jednotně ustrojena. Ty krátké bundy, po vystoupení leze košile z kalhot také nejsou nic moc. K tomu všemu celníci, měšťáci, vojáci a další osoby zastavující vozidla podle §79 písm.I. Není problém nemít jistotu, často přepad v policejních uniformách. Na druhou stranu, na přístupném místě, ne někde v lese, na bezpečném místě, klidně zastavím a podrobím se kontrole. Ti feťáci, opilci a různí mafiáni by nejraději se svými právníky koupili vyjímku i ze všech pravidel a to by jsme neměli dopustit. Dík pánové v Pasatech a Octáviích. Slušným lidem nevadíte. Příjemnou službu!!

    XXX

    Dobře necháme to tak, je mi jasný že je proti Vašemu přesvědčení (imidži) na stránkách potvrdit mou variantu. 🙂 Uvítal bych, kdyby Vaše budoucí články a hodnocení nebyly podány tak radikálně jednoznačně, protože situace většinou tak jednoznačné taky nebývají a mě to pak taky nebude tolik „nadzvedávat“. Jinak hodně štěstí v Novém roce (opravdu bez ironie.)

    Doktor - ten s tečkou

    Co? Snad Vás nestavěli? Tak to asi o tom novém nařízení, tam u Vás ještě nevěděli. Pokud jste již zaplatil pokutu, zastavte se na kterékoliv služebně a na vrátnici Vám ji proplatí. Přeji pevné zdraví. Doktor.

    Eduard Šimánek

    Souhlasím s tím, že právní předpisy bychom měli dodržovat všichni, a že je nutné takové dodržování kontrolovat. Vadí mi však způsob kontroly. Skryté nebo utajené sledování by mělo dle mého názoru přijít na řadu až tehdy, když nelze kontrolu provádět jinými dostupnými prostředky. Myslím si, že způsobů jak měřit rychlost jedoucích vozidel je opravdu dost a nebylo tedy v praxi nutné vytvářet prostor pro diskuze, zda mě zastavuje policista či někdo, kdo se za něj pouze vydává. V historii lze nalézt spoustu trestných činů, které spáchali osoby vydávající se za policisty, a proto plně chápu ty, kteří se obávají zastavovat na pokyn civilních vozidel, navíc vozidel takových značek, která patří mezi nerozšířenější. Jestliže považujeme za společensky nebezpečnou a rizikovou „rychlou jízdu“ proč nám nevadí, že policejní civilní vozy vlastně při výkonu služby zdvojnásobují míru rizika dopravní nehody, protože musí vyvinout minimálně stejnou rychlost jako osoba páchající přestupek? To nemá logiku. Ad-absurdum: je to stejné jako kdybychom potírali zneužívání návykových látek tím, že policisté začnou prodávat drogy, aby objevili další dealery. Vadí mi, že policie věnuje tolik pozornosti zrovna rychlé jízdě, když ve statistikách dopravních nehod tato, jako příčina“ nefiguruje na prvních příčkách. Vadí mi, že kriminalisté, kteří opravdu řeší závažné trestné činy nemají na špičkové vybavení, ale zatleskejme za nákup 60 vozidel, která se opravdu soustředí na lov těch nejnebezpečnějších zločinců, tedy rychleji jedoucích řidičů. Máte někdo pocit, že dopravní nehodovost se díky rozšiřující se „flotile“ civilní policejních vozů snížila? Pozn. pro účastníka XXX a podobné: pokud chci reagovat na příspěvek autora článku a dokonce ho i urážet, „mám koule“ i nato, abych uvedl své jméno a příjmení.

    Eduard Šimánek

    Vážený pane doktore, děkuji za Váš právní názor. Škoda jen, že někteří nechápou, že právní názor nebo rozbor není rada, jak se máme v diskutovaných případech zachovat.

    Bornys

    Ctu to tady a nestacim se divit……..Muze mi nekdo z diskutujicich (nejlepe p.XXX , dle meho nazoru bengo) vysvetlit, jak pomuze v bezpecnosti a plynulosti ,skryty dohled policie, vykonavany neoznacenymi vozy ??????? Jsem toho nazoru, ze bezpecnosti a plynulosti by spise prospelo, kdyby policiste byli VIDET……., protoze pokud by byli videt, vetsina z ridicu, kteri pachaji prestupky by si davali pozor a tudiz by se pachani prestupku minimalizovalo, jinymi slovy by se nedelaly, coz pomaha bezpecnosti a plynulosti. Pokud ovsem policie videt nebude , tak urcita cast ridicu pachat prestupky bude, nacez budou zastaveni a trestani skrytym dohledem PCR…….nicmene at dostanou pokutu jakou chteji (ad absurdum je policiste treba mohou zastrelit), tak zcela zjevne jde jiz o POTRESTANI vyníka a nikoliv o ELIMINACI prestupku(o coz by melo jit v prve rade), ktery se proste stal a na silnicich je porad „nebezpecno“ , byt tam je skryty dohled……..Ac se na to snazim koukat jakkoliv, tak o bezpecnost a plynulost nejde, jde jen o to jak by se dalo vybrat vice penez do kasy……bezpecnost a plynulost je az v lepsim pripade druhorada…….a proto kdyz vidim policajta, tak si tohle uvedomuju a obrazne receno ,otvira se mi „kudla v kapse“.

    Jeste poznamka pod carou pro pana XXX a jeho komentu k zasahu na skutristu narazeneho na sloup, ktery zazrakem „zivotne ustal“ policejni zakrok a jeho nasledne pokracovani i kdyz uz byl v horizontalnim stavu a neujizdel a ani nikoho neohrozoval (je mi zahadou, proc se policista (rozumej sráč) k nemu vratil a jeste do nej mlatil???)

    Tohle udelat memu synovi…..jde o ty zbytecne rany…….tak by to dotycní(y) policiste(a) zadarmo nemel(y)…,to mi verte…!!!!

    Kumi

    Pane Bornys, nevěřím, že jste tak omezený a nevnímáte, že plantáte nesmysly. Skrytý dohled je zde právě proto, aby řidiči věděli, že je kdykoli při páchání přestupku může zastavit policajt. A právě proto jezdili dle zákona. Vaše tvrzení, že skrytý dohled jen TRESTÁ je sice správný, ale trestá jen toho, kdo si odmítá uvědomovat skrytou ELIMINACI. Skutečně je směšný výklad českého řidiče, že skrytý dohled je zde pro naplňování ČESKÉ kasy. Zřejmě neznáte, nebo raději nechcete znát, výše pokut v jiných státech. Krásný den

    Jakub

    No to je zajímavé Kumi, že zrovna Německo, které je známé svou obecnou přísností a respektem k zákonům, má pokuty za rychlost do 30+ nízké jak v přepočtu ke kupní síle, tak v absolutních číslech ve srovnání s ČR.
    Ale věřím tomu, že mnozí pociťují vzrušení nad představou, že to v ČR bude jako ve Švýcarsku, Finsku a Velké Británii. Aby ti boháči a bohatí piráti platili víc a pokud možno podle příjmu.

    P.S. Pochopitelně jsou pokuty hlavně kvůli rozpočtům obcí a měst, u státní je to menší, ale také důležité,

    Kumi

    Co se týče Německa, vlastně jste si odpověděl sám. Tam platí přirozený respekt k zákonům a není třeba mít vysoké pokuty při minimálním překročení rychlosti. Ovšem proč se pořád všichni ohánějí jen rychlostí? Skrytý dohled je zde přece kvůli dohledu i nad jinými kulišárnami.
    Není pravdou, že způsobem ohrožujícím, či omezujícím jiné, jezdí jen pracháči. Naopak, často právě chudáci ve zdánlivě „drahých“ vozech předvádějí pořádné psí kusy. Možná právě kvůli svým mindrákům (podobně jako pracháči kvůli svému pocitu nadřazenosti) se chtějí cítit alespoň na silnici jako pracháči a dělají si z cesty autodrom. Takže rozhodně nesouhlasím s pokutami dle příjmu, ale dle závažnosti.

    Bornys

    Vazeny pane Kumi,
    nevim ,kdo tu planta nesmysly, ale v rozporu s tim co tvrdite , bylo prohlaseni ruznych policistu na vyssich mistech, ohledne zavedeni jiz zruseneho pravidla povinneho upozorneni o mereni rychlosti. Dohledejte si vyse zminovane citace policistu, ktere znely ve smyslu…..No,jo ,ale mi je upozornime, oni zpomali a mi nikoho za prestupek nechytneme a pokud ano bude to mizive procento……..Vidite to????? Ano chytli minimum lidi pachajicich prestupek……a proc? No protoze svym upozornenim, ze tam jsou, nikdo(nebo minimum) prestupky nedelal……..tady je prinos pro bezpecnost……a ne v obracenem pripade,kdy vinika sice chytnou, ale prestupek se jiz stal….!!!!…….a vase dalsi tvrzeni,ze skryty dohled tam neni jen kvuli rychlosti je pravda, nicmene je nejaplikovanejsi z duvodu nejvetsi vyteznosti,takze asi tak………Namatkou….,pokud Vas skryty dohled odhali pri poruseni rychlosti, tak Vam nasoli pokutu a dalsi veci co se tyce vas a vaseho vozu ho nezajimaji….takze asi tak.
    A pokud myslite ,ze by lide mely mit permanentni strach z toho ze se Velky bratr porad diva, tak klobouk dolu ,to jsme nekde jinde……a stejne to pro BEZPECNOST fungovat nebude….

    Bornys

    Jeste si neodpustim „rypnuti“ k Vasi reakci na Nemecko a jejich smyslu k dodrzovani zakonu…….
    Ano nemam nic proti dodrzovat zakony, ktere jsou smysluplne a pomahaji spolecnosti k obecnemu dobru , ci spokojenosti ,at uz se tykaji cehokoliv. Nicmene je zde spousty zakonu, prilepku a vyhlasek, atd., ktere jsou jen na obtiz( dopravu nevyjimaje)…..namatkou viz nove narizeni,ci definici state ze zakona o zakazu pouzivani benzinovych,plynovych, atd. varicu, ci zdroju tepla (neznam zneni presne) ve skolach studenty. Tady mate jasny priklad jedne debility!!!! Jak napr. zaci na VSCHT budou, v ramci vyuky, delat experimenty potrebne k vyuce, ke kterym je treba teplo, nebo plamen…..???? Take si myslite ,ze dodrzovani tohoto zakona je povinnosti z hlediska efektivity a ucelnosti vyuky…..???? Pokud ano……,tak se jen modlete, aby nektery z chytraku v zakonodarnem aparatu nevymyslel zakon, ze kazde poledne si budete muset nakalet do kafe……..take to budete dodrzovat????? Je to prece zakon……..

    Kumi

    To je zbytečné komentovat. Sám se degradujete

    Rejpal

    Chápete ale, že ten chudák s mindrákem v drahém autě, když dostane pokutu ve výši trojnásobku svého ročního příjmu, tak nebude mít několik let co jíst, zatímco ten nadřazený boháč v prasícím autě, když dostane pokutu ve výši trojnásobku ročního příjmu toho chudáka, tak celý týden bude muset jíst „normální“ jídlo?

    Jára

    Dobrý den, v §79 zákona 361/2000, o provozu … je popsán způsob zastavování vozidel, mezi nimiž je i popis způsobu zastavování Policií ČR. Není tam však ani slovo o tom, jak má být policejní vozidlo označeno, pouze v odst. 9 je odkaz na prováděcí předpis, který „stanoví způsob označení osob podle odstavce 1 písm. i), j), m) a n)“ – pod žádným z těchto „písmen“ se však neskrývá Policie ČR. Označení vozidel řeší vyhláška 122/2015, kterou si, jak jste upozornil v jednom z Vašich dřívějších článků, zákonodárce upravil k obrazu svému záměnou jediného slovíčka, kdy v §12 odst. 3 zaměnil slovo „musí“ za slovo „lze“ a legitimizoval tak v podstatě skrytý dohled. Skrytý dohled píši záměrně, neboť je zde jiný právní předpis, trestní řád, který upravuje skryté, resp. utajované sledování osob Policií ČR. S dovolením ocituji příslušný paragraf: Trestní řád, §158d – Sledování osob a věcí
    „Sledováním se rozumí získávání poznatků o osobách a věcech prováděné utajovaným způsobem technickými nebo jinými prostředky … Sledování, při kterém mají být pořizovány zvukové, obrazové nebo jiné záznamy, lze uskutečnit POUZE NA ZÁKLADĚ PÍSEMNÉHO POVOLENÍ STÁTNÍHO ZÁSTUPCE“. Podle mne, ať už trvá ono „sledování“ měsíc nebo 30 vteřin, pořád je to „získávání poznatků o osobách a věcech prováděné utajovaným způsobem“, v našem případě o řidiči postihovaného vozidla z neoznačeného vozidla Policie ČR. Pakliže je tato má úvaha správná, jsou zde dva právní předpisy, které si navzájem odporují. Neměl by zde být proto uplatněn předpis příznivější pro obviněného, nehledě na to, že vyhláška upravující způsob označení vozidel PČR je předpis nižší právní síly, než zákon (trestní řád)? Děkuji za odpověď a zdravím 😉

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist