Beran: Náhradní kolo a zvedák nebo jen sada na lepení?

Rezervní kolo a zvedák jako součást povinné výbavy. Je to ale jediná možnost, jak řešit (legislativně) problém s výměnou kola?

Jeden za čtenářů Právní poradny se mne nedávno ptal, za jakých podmínek je možné nevozit náhradní kolo, zvedák a klíč na šrouby kol a nahradit ho např. sadou na lepení. Pravidla pro možnost nahrazení rezervní kola sadou na lepení jsou proto následující:

Je celkem známou věcí, že mezi standardní povinnou výbavu osobního auta patří:
– příruční zvedák o nosnosti rovnající se alespoň největší technicky přípustné hmotnosti na nápravu nejvíce zatížené nápravy vozidla nebo jízdní soupravy nebo rovnající se hmotnosti zvedané části vozidla z největší technicky přípustné hmotnosti vozidla při zvedání této části způsobem stanoveným výrobcem pro použití zvedáku,

– klíč na matice (šrouby) kol vozidla,

-náhradní kolo (ráfek s pneumatikou), které je dostatečně upevněno v držáku zajišťujícím, že síla při snímání kola z držáku nebo vkládání do držáku nepřesáhne 490 N; v případě, kdy je na vozidle použito více rozměrů kol, musí být náhradní kolo použitelné pro všechny tyto rozměry nebo musí být vozidlo vybaveno náhradními koly pro všechny rozměry.


To ale neznamená, že vozit náhradní kolo je jediným způsobem, který technické předpisy znají pro účely řešení defektu. Alternativně lze zvolit následující varianty:

1) Runflaty
Pokud máte tzv. dojezdové pneu, tak výše uvedené rezervní kolo mít nemusíte. Právní předpisy to výslovně definují takto: „Povinnost podle odstavce … … a povinnost vybavení vozidla náhradními koly rozměrů podle písmene … … se nevztahuje na vozidla, která mají opatřena všechna kola pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik.“

2) Sada pro opravu
Kromě runflatů, které ale nejsou z hlediska jízdního komfortu a jízdních vlastností nejvhodnější volbou (o jejich ceně ani nemluvě), je možné využít sad pro opravu pneumatiky. „Povinnost podle odstavce … … a povinnost vybavení vozidla náhradními koly rozměrů podle písmene … … se nevztahuje na vozidla, která jsou vybavena prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí.“

3) Smluvně zajištěný asistenční servis
Vše výše uvedené lze nahradit i sjednanými asistenčními službami za podmínky, že se jedná o smluvní vztah, na jehož základě bude zajištěna oprava poškozené pneumatiky nepřetržitě na celém území České republiky. Pro osobní auta, tj. vozidla kategorie M1 (a také pro nákladní vozidla kategorie N1) uvedená do provozu před 15. září 2009 to platí ale pouze se souhlasem výrobce, ledaže se jedná o vozidlo stejného typu jako vozidla, která se uvádí na trh jako nová bez náhradního kola v souladu s vyhláškou 341/2014 Sb.

10.8.2015 9:14| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist