Beran: Jízda křižovatkou, blokování křižovatek

Docela často jezdím po Praze autem a nezřídka mám ve špičce pocit, jako když někteří řidiči nechápou, že se všichni do křižovatky najednou nevejdeme.

Typickou situací je krajní nedisciplinovanost v případě, kdy ze všech směrů příslušné křižovatky je silný provoz a všichni na danou zelenou křižovatku nemohou projet, protože provoz za ní je natolik silný, že se auto pohybují jen pomalu a někdy vůbec. Protože mám pocit, jakoby se někteří domnívali, že „nevadí“, když vjedou do křižovatky a tím blokují ostatní, aby projeli ve svém směru, který třeba zablokovaný není, rád bych těmto řidičům dnešním článkům připomněl jednotlivá pravidla.


Základním je ust. §22 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb.: „Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. To neplatí, pokud řidič zastavuje vozidlo v křižovatce za účelem plnění povinností podle § 5 odst. 1 písm. h) nebo při odbočení vlevo podle § 21 odst. 5.“

Jak patrno z tohoto ustanovení, přejet hranici křižovatky lze teprve v okamžiku, kdy je řidiči jasné, že CELOU křižovatku bude moci projet a ne že se tam (jako řada lidí) prostě narvou, i když jasně vidí, že křižovatku nebudou moci projet. Pokud by se takto chovali všichni, tak bude křižovatka ucpaná ze všech stran a hlavně nebudou moci křižovatkou projet ti, jejichž směr zůstává volný.

Někdy se může stát, že je provoz tak silný, že ani za celou zelenou se auta nepohnou a je nutné čekat na další. Nelze to ale řešit tak, jak často vídám, že se tam raději všichni preventivně rvou, aby se před ně nenarval někdo jiný a pak už je to jen o tom, kdo je bezohlednější.

Z výše uvedeného nicméně existuje výjimka, která je popsána výše v daném ustanovení a ta se týká dávání přednosti chodcům a při odbočování vlevo. Pokud odbočujete vlevo a dáváte přednost protijedoucím vozidlům, tak do křižovatky najet podle pravidel lze, i když nemáte jistotu, že ji budete moci projet. Důvodem je zde patrně to, že je menší pravděpodobnost, že křižovatku nebude možné projet, jakkoli i tento přístup může generovat případy zablokování vozidel z ostatních směrů, kterým mezitím padla zelená.

Pravidla tedy stanoví určité limity, jakkoli vzájemná ohleduplnost by měla být tím hlavním vodítkem. Jak s oblibou uvádím, představme si, že ve všech těch vozidlech sedíme my sami – opravdu bychom se sami k sobě chovali právě takto?

8.6.2015 10:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist