Beran: Dopravní nehoda, alkohol a odpovědnost za škodu

Odhlédneme-li od "morálního" aspektu věci a toho, že s alkoholem za volantem můžete v nejhorším případě někoho zabít, tak přijít o řidičské oprávnění, jak vysvětluje JUDr. Beran, může být tím menším problémem.

K napsání dnešního článku mne inspirovala událost z minulého týdne, kdy řidič auta postupně naboural několik desítek dalších vozidel, přičemž se následně po zadržení zjistilo, že je pod vlivem alkoholu. Když odhlédnu od toho, že za řízení pod vlivem alkoholu hrozí zákaz řízení, přičemž nad jednu promile se pak jedná i o trestný čin, „fascinoval“ mne jeden zásadní rozměr celé události, na který bych chtěl upozornit.


Ne že by se to obecně vůbec nevědělo, a i já jsem o tom psal obecnější článek, ale chtěl bych všechny řidiče pod vlivem alkoholu důrazně varovat, že to, že jim bude třeba na rok odebrán řidičský průkaz, je ještě pořád ten menší problém oproti tomu, co to znamená z hlediska náhrady škody.

Poškození se bát nemusí, protože principy pojištění odpovědnosti za škodu dle zákona č. 168/1999 Sb. jsou nastaveny tak, že je-li dána odpovědnost příslušného provozovatele, tak pojišťovna nebo Garanční fond škodu poškozeným zaplatí. Problém, a to někdy velký, jako v tomto případě, ale vzniká ve vztahu k řidiči, resp. k provozovateli daného vozidla, protože zákon č. 168/1999 Sb. umožňuje, aby příslušný pojistitel vymáhal to, co plnil poškozenému, právě po provozovateli vozidla (může i po řidiči, což je někdy tatáž osoba), což ve finále znamená, že celou škodu musí zaplatit provozovatel vozidla a/nebo jeho řidič.

Pokud v daném případě bylo uvedeno, že škoda dosahuje 2 milionů korun, pak to znamená, že celou tu částku může pojišťovna po provozovateli a/nebo řidiči vymáhat, a to už asi „bolí“ víc než třeba roční zákaz řízení.

Na co se tím snažím upozornit, je to, že pokud někdo řídí pod vlivem alkoholu, tak si možná neuvědomuje, že vzniklou škodu pak bude muset hradit ze svého, a to mohou být velké částky (jako v tomto případě). Mohou to být takové částky, že to zadluží člověka na dlouhou dobu dopředu a prakticky mu zničí život, přičemž proti tomu je zákaz řízení na nějakou dobu pořád ještě relativně bezbolestná a odčinitelná věc. Nic na tom nemění ani fakt, že v daném případě údajně vozidlo nebylo pojištěno.

Škodu poškozeným uhradí Garanční fond, ale úplně stejným způsobem bude takto uhrazenou škodu vymáhat po provozovateli a/nebo řidiči. Pozor tedy na to – pokud usedáte za volant pod vlivem alkoholu, neriskujete jen to, že vám bude uložen zákaz řízení, ale způsobíte-li nehodu a tedy i škodu, budete ji hradit ze svého, což může být z osobního hlediska mnohem závažnější následek.

19.4.2016 2:28| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist