Autotýden Martina Plaštiaka: Úspora nákladů

Tentokrát pro vás máme rychlokurz neplacení mýtného, nabouraný McLaren a pekelně drahý stůl Bugatti. Ušetřit na ně můžete pojídáním reklam Volkswagenu.

Původně jsem chtěl začít pár kousky neobvyklého nábytku, jenže pak se objevil mnohem výživnější materiál z amerického státu Florida. Úřady poloostrovního státu pustily do světa obrázky několika řidičů, kteří jsou obzvlášť dobří v neplacení zdejšího mýtného. Do jednoho prý jde o známé firmy a chronické bojovníky se systémem, jednorázoví neplatiči – takoví, kteří až u mýtnice zjistí, že nemají peníze – tak kreativní nebývají. Řidičům na fotkách nelze upřít odvahu, nicméně podle floridských úředníků málokterý z nich ruce zákona skutečně unikne. Jezdí totiž stejné trasy každý den a policice si na ně vždy jednou za čas počíhá.

Řidiče z Floridy namísto drsňáků od CIA by možná měl zaměstnat americký prezident Barack Obama. Po nedávném fiasku v Dublinu se celý Cirkus jedna přesunul po moři do sousední Anglie a zamířil k Londýnu. V hlavním městě Spojeého království však nikoho z Obamova doprovodu nenapadlo zakrýt poznávací značky cestou kolem kamer mýtného systému. Londýnský starosta Boris Johnson teď po americké straně žádá zaplacení mýtného ve výši deset liber (275 Kč) za každé auto v konvoji. Nejde o ojedinělý spor, Londýn má neshody s celou řadou ambasád, po nichž chce celkem 51 milionů liber (1,4 mld. Kč) za nezaplacené mýtné. Jen Američané prý dluží asi 5,3 milionu liber (146 mil. Kč). Diplomaté všech zemí odmítají platit ze stejného důvodu: mýtné je podle nich daň a od daní jsou podle mezinárodních smluv osvobození.Kdo komu bude platit není jasné ani ve sporu Lotus versus Lotus. Pokud tápete, celá kauza se točí kolem dvou týmů Formule 1 stejného jména. Ten mladší, Lotus-Renault, provozuje sama britská automobilka. O něco málo starší je Team Lotus malajského podnikatele Tonyho Fernandese, který začínal s požehnáním automobilky, ale před začátkem letošní sezóny jej ztratil. Problém je, že Fernandes koupil práva na jméno Team Lotus – striktně pro F1 – od třetí strany, a tak má právo jej používat nezávisle na Lotusu samotném. Soud minulý týden celý případ „uzavřel“ šalamounsky. Fernandes je právoplatným vlastníkem jména Team Lotus, ale musí automobilce zaplatit pokutu za porušení některých podmínek smlouvy. Může pak označení Team Lotus v F1 používat dál. Lotusu samozřejmě patří plné právo závodit ve stejném sportu pod vlastní vlajkou. Takže všechno zůstává jako dosud a řešení je v nedohlednu.

Jezdíte všude na motorce, ale nechce se vám s sebou tahat neskladnou přilbu? Pětadvacetiletá australská studentka Jessica Dunn strávila pět měsíců na výměnném pobytu v Idonésii a řešila stejný problém. Vyřešila jej, a nejen teoreticky. Její skládací helma Proteus je na seznamu kandidátů na mezinárodní Dysonovu cenu. Fungování skládacího mechanismu je celkem předvídatelné, stejně jako plastová skořepina helmy, zakrývající vrstvu polystyrenu. Nová a zajímavá je nejspodnější vrstva materiálu v přilbě. Je citlivá na rychlost deformace. Zatímco při pomalém skládání zůstává dokonale ohebná, rychlé změně tvaru vzdoruje, takže při nárazu zůstane pevná.Jakou přilbu měl na hlavě řidič McLarenu MP4-12C, nabouraného na Nürburgringu, netušíme. Už to, že tu Britové testují, je však dobrá zpráva. Dočkáme se nového rekordu? MP4-12C už překonal nejlepší výsledky na několika tratích, ale Nordschleife mezi nimi není. Zatím. Nabouraný McLaren údajně přežil relativně v pořádku a řidiči, jehož jméno neznáme, se nic nestalo. Automobilka událost nekomentovala, tým kolem MP4-12C prý na Nürburgringu testoval výdrž v obtížných podmínkách. Svědkové však tvrdí, že v osudném kole jelo auto na plný plyn.Nemusíte testovat na Nordschleife, abyste si získali srdce a žaludky fanoušků. Zejména druhý z orgánů má mnohem raději jídlo než rychlá kola. V jihoafrickém vydání časopisu Auto Trader se proto objevila zajímavá reklama na Volkswagen Golf R. Auto podle Němců doslova žere asfalt. Jak moc Golfu chutná nechť si každý čtenář vyzkouší sám, uprostřed časipisu byl za tím účelem vložený list jedlého rýžového papíru s obrázkem asfaltové silnice (včetně přerušované bílé čáry).A teď už konečně k tomu nábytku. Angličtí designéři interiérů od Luzzo Bespoke představili světu stůl Bugattí Grand Prix, který se v jejich nabídce zařadí k mnoha dalším podobným kouskům značek jako Porsche a Lotus. Stůl Bugatti je samozřejmě natřený francouzskou závodní modrou a zdobí jej i řada dílů z leštěného hliníku. Výšku desky lze nastavovat manuálně klikou, která je součástí balení. Výrobek Luzzo je možná nejlevnějším Bugatti na současném trhu, ale i tak si na něj připravte čtyři milion korun.

Pokud jsou na váš čtyři miliony za stůl příliš, zavolejte průmyslovému designérovi jménem Boris Bally. Také vyrábí nábytek. Bally je specialista na kovový šrot a jeho poslední kreace – stoly, židle, křesla i další věci – vznikly z odhozených dopravních značek. Každý kousek je unikát, takže ani tentokrát nebude cena úplně lidová. Židle začínají poblíž dvaceti tisíc, stůl vás vyjde až na 75 tisíc korun.

4.6.2011 11:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist