Autotýden Martina Plaštiaka: Rychlá kola

Přečtěte si o šlapání za lepší budoucnost, drahých pokutách, infiltraci elektromobilů do motorsportu a historicky prvním vítězství značky Kia.

Prapůvodně jsem chtěl začít skutečnými rychlými koly, jenže se objvily zajímavější zprávy. Komentář ke galerii najdete v posledních dvou odstavcích. Začneme o pokutách. Dva strážníci losangeleské policie přehádali u soudu svého zaměstnavatele a dostanou od něj dva miliony dolarů. Předmětem sporu byly pokuty za velké dopravní přestupky: policisté odmítli plnit povinný limit a uložit jich osmnáct denně. Když začala být odvetná opatřené ze strany nadřízených neúnosná, podali žalobu, okořeněnou zaklínadlem „poškození dobré pověsti“. Náčelník policejního sboru se u soudu schovával za jakési „širší cíle“, ale nic kludného na svou obhajobu zřejmě policie jako taková neřekla. I proto dopadl spor ve prospěch žalující strany. Policisté navíc při slyšení vypověděli, že často měřili v ulicích vytipovaných dopravními hlídkami, kde bylo jejich úkolem prostě vybírat peníze. Je dobré vědět, že v USA se pomáhá a chrání úplně stejně jako u nás.

Ústředním tématem druhé zprávy je rovněž pokuta, tentokrát však policie vyhrála. Třiadvacetiletý mladý muž bojoval proti pokutě 3651 dolarů (61 tisíc Kč) za překročení povolené rychlosti. Nekřesťanskou částku mu policisté vyměřili proto, že jel 232 kilometrů v hodině. Obviněný postavil na svou stranu jediný, zato pádný argument. Jeho laciný Dodge Neon prý tak rychle nejezdí. Byl to dobrý nápad a téměř vyšel, jenže stejný člověk ve stejnou dobu nabízel na internetu stejný Dodge se 420 koni. Takové stádo stačí na mnohem víc než kolik naměřil radar. Mladík uvedl, že jen za úpravy zaplatil přes čtyři sta tisíc korun, auto má obrovské turbo, speciální podvozek i brzdy. Policie bohužel také umí s internetem.Dost bylo Američanů a jejich pokut, podívejme se do Formule 1. Ekologové budou nadšení. Evropská komise požádala FIA, aby vypsala nový seriál pro elektromobily. Měl by se jezdit současně se závody Formule 1, a to možná už od roku 2013. Šéf FIA Jean Todt už zřídil komisi pro elektrická auta pod vedením Burkharda Goeschela. Jeho úkolem je prozatím rozvinout myšlenku šampionátu pro elektromobily. Todt však přiznává, že vnutit elektrický pohon samotným týmům ve Formuli 1 bude těžké: „Chceme mít nové kategorie s novou energií co nejdřív. Cokoli proto můžeme udělat, uděláme. Závodní týmy však zajímá jen to, co je dokáže zrychlit, protože chtějí vyhrát. Když mluvíte s představenstvy velkých automobilek, nejnovější technologie je zajímají, chtějí je implementovat co nejrychleji. Samotné týmy vidí situaci jinak, protože elektrický pohon stojí peníze a nezlepšuje výkony. Rozumím tomu.“

Podobné změny čekají také dakarskou rally, kam příští rok vyrazí elektromobil OSCar e0. Auto vychází z modelu O3, který jeho lotyšský výrobce OSC obvykle osazuje small-blocky LS od General Motors a který už prokázal své kvality na mnoha dálkových závodech včetně dvou dakarů (2007 a 2009). Elektrická verze zvládne jen 140 kilometrů za hodinu, ale podle OSC to nevadí, protože na celkové vítězství zatím tým nepomýšlí. Jde jen o to být nejrychlejším elektromobilem, což bude bez konkurence snadné. Kola e0 pohání elektromotor s permanentními magnety a výkonem až pět set koní krátkodobě a 240 koňských sil trvale. Točivý moment dosáhne osmi set newtonmetrů. Baterie vydrží při plné zátěži 150 kilometrů a v rovnějších úsecích nejvýš tři sta, takže stroj dostane malý spalovací motor Nissan, který zajistí potřebný dojezd. Zajímavé jsou speciální tlumiče, schopné přeměnit část mechanické energie nárazů na elektřinu.

Na závodní trati slavila minulý víkend velkou premiéru značka Kia. Tovární tým v Grand-Am Continental Tire Sports Car Challenge si dojel pro historicky první sportovní vítězství korejské automobilky. Mezi cestovními vozy se nováčkovi motorportu daří, přestože sezóna 2011 je teprve jeho druhou. Po roce věnovaném vývoji a testování končila Kia od začátku letošního roku vždy mezi nejlepšími deseti, hned ve druhém závodě vystoupila na pódium a napotřetí obsadila nejvyšší pozici. Do dvouapůlhodinového závodu odstartovala posádka Michael Galati a Nic Jönsson s Kiou Forte Koup číslo 10 ze šestnáctého místa, už třicet minut před koncem však bylo auto první a na stejném místě zůstalo zbylých 23 kol.Poslední týden byl svědkem celé řady dalších premiér. Mini v Oxfordu formálně představilo svůj tým pro šampionát WRC. Speciál Countryman WRC jsme už viděli v Monte Carlu, takže tentokrát šlo jen o formální událost. Britové se postaví Fordu a Citroënu už za měsíc na Sardinii a poté v několika dalších vybraných závodech, příští sezonu už absolvují celou. Za volanty usednou exšampion IRC Kris Meeke a bývalý pilot Citroënu ve WRC Dani Sordo.Mluví se také o spojení WRC a Volkswagenu. Podle magazínu Autosport oznámí Němci účast v mistrovství světa na nadcházející sardinské rally. Volkswagen Motorsport prý chtěl celou věc oznámit už v Portugalsku, ale chybělo pár podpisů na důležitých dokumentech a Němci nechtěli předbíhat událostem. Soutěžní vůz dostane karoserii modelu Polo a na vybraných rally ho uvidíme už příští rok. První celou sezonu absolvuje Volkswagen v roce 2013. Piloty zatím neznáme, ale jasným kandidátem je vítěz letošního Dakaru Nasser Al-Attiyah a mluví se také o Petteru Solbergovi.Nakonec tedy ta rychlá kola. S jedním přišlo Maserati a na mušce má staromilce. Bicykl staví pro italskou značku sicilská společnost Montante, a to na míru případným zákazníkům. Těch bude pouze dvě stě, takže pokud máte zájem, uložte na účet 3600 eur (87 000 Kč) a spěchejte do internetového obchodu Maserati Store. Označení 8CTF nesl před sedmdesáti lety závodní vůz, který dvakrát za sebou vyhrál Indianapolis 500. Bylo to jistě náročné a jednoduché nebude ani ježdění na kole Maserati. To má jediný převod a jednu kotoučovou brzdu, samozřejmě na předním kole.

Už před časem představilo svého zástupce na dvou kolech Audi. Projekt je určen pouze americkým zákazníkům a o poznání dražší než jeho italský protějšek. Nejlevnější kolo Audi stojí 6530 dolarů, tedy sto deset tisíc korun. Výstroj není na rozdíl od Maserati v žádném smyslu retro, ale materiál použitý na stavbu rámu nepostrádá nadčasovost. Kola pro Audi totiž vyrábí oregonská společnost Renovo, specialista na dřevěné rámy. Dřevo je podle tiskové zprávy materiálem vhodným, když je při stejné pevnosti o čtvrtinu lehčí než hliník a navíc přirozeně pružné. Textura na povrchu dřevěného rámu je stejná, jakou najdou zákazníci v interiérech svých audi.

autoweb.cz

16.4.2011 1:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist