Autotýden Martina Plaštiaka: Bouřlivé vody

Našli jsme zemi, kde propouští učitele, aby měli na závody Formule 1. Čtěte také o rychlých člunech, brokovnici a o tom, proč nebude Adrian Sutil jezdit za Renault.

Dnešní autotýden nebude celý o lodích, ale protože mi zprávy o nich visí v počítači druhý týden, začneme na moři. O co půjde jste možná postřehli v galerii. Německá studentka Stefanie Behringer se rozhodla dostat na vodu kouzlo čtyř kruhů. Hybridní trimarán je především její prací, ale několik nápadů vzešlo z designového oddělení Audi. Luxusní loď pohání dvojice naftových dvanáctiválců německé automobilky, každý s pěti stovkami koní. Oba jsou umístěné v hlavním trupu. Plováky po stranách drží každý po jednom stokoňovém elektrickém skútru. Ty mohou pomoci s manévrováním v přístavu, zapojit své síly při plné akci, případně poslouží samostatně jako nákladné hračky pro posádku. Celkový výkon 1200 koňských sil rozjede trimarán Audi asi na 45 kilometrů v hodině. U dealera se po lodi neptejte, je a zůstane jen počítačovým modelem.

Podobný osud čeká také rychlý člun Bugatti od Bena Walshe. Ten není v automobilovém designu nováčkem, dělal interiér konceptu Cadillac Converj a nyní pracuje na podobných projektech pro skupinu PSA. Tentokrát mu však byl inspirací stoj konkurence, totiž Volkswagenu a jeho značky Bugatti. Walsh si vybral omezenou sérii veyronů z roku 2009, nazvańou Sang Bleu. Neobtěžoval se s detaily, takže víc informací nečekejte. Jediný lodní šroub na zádi nicméně naznačuje, že člun pohání jeden motor. Nabízí se šestnáctiválec se čtyřmi turbodmychadly a výkonem kdesi nad tisícokou koňských sil.Přestože pevně na souši, na divokých vlnách se tento týden ocitli organizátoři příští Velké ceny USA v texaském Austinu. Tavo Hellmund a jeho partneři teprve staví svůj Circuit of Americas, přesto už texaské autority bombardují média i rozladěná veřejnost nepříjemnými dotazy. Vláda přislíbila organizátorům závodu, který se má jet už od sezóny 2012, dvacet pět milionů dolarů každý rok příštích deset let. Texas totiž bojuje s rozpočtovým deficitem 15 miliard dolarů a chystá se například propouštět na sto tisíc učitelů. Spravedlivě rozhořčení tvrdí, že za 25 milionů by si mohlo na pět set učitelů svá místa ponechat. Jenže stát správně argumentuje, že daňové příjmy od návštěvníků přinesou do texaské pokladny mnohem víc peněz. Podpora závodu v Austinu je teoreticky dobou investicí. Pravdu ukáží až přesná čísla za příští rok.

Když už jsme u Formule 1, nemohu nezmínit další dvě novinky. První jednou větou: Fernando Alonso prodloužil smlouvu u Ferrari až do roku 2016. Ta druhá je mnohem douřlivější, byť ryze bulvární. Eric Lux, šéf Genii Capital, jednoho z majitelů týmu Lotus-Renault, žaluje Adriana Sutila za ublížení na zdraví. Nikdo přesně neví co se mezi muži stalo. K incidentu došlo v šanghajském klubu M1NT, kde Sutil slavil vítězství Lewise Hamiltona ve Velké ceně Číny. Lux z klubu odešel s poraněným krkem. V zákulisí se šeptá, že některé rány si musel nechat zašít. Sutil o celé věci mluví jako o nehodě a omluvil se. Na detaily si budeme muset počkat k soudu.Stejně jako dvojice lodí na začátku, také monoposty Dallara pro příští ročník IndyCar mají už nějaký pátek za sebou. Přesto bych vás o ně nechtěl ošidit. Dallara vyhrála soutěž na jediného dodavatele podvozků pro IndyCar Series a svých povinností se ujme už příští rok. Obě auta na obrázcích mají stejně šasi, ale jinou karoserii. Jejich úkolem je předvést, jako jsou možnosti aerodynamické optimalizace. Dallara auto stále testuje, takže finální produkt, závodní stroj na příští rok, bude vypadat nepatrně odlišně.Obočí zvedaly v USA zprávy od motorářů společnosti Cummins, přestože Evropan překvapený nebude. Experti na velké pohonné jednotky chystají silný čtyřválcový diesel pro použití v lehkých nákladních autech, především ve full-size pickupech. To znamená průnik nafty do teritoria, kde dlouho neotřesitelně vládly benzínové osmi a desetiválce. Cummins testuje motor pod kapotou Nissanu Titan a podle některých spekulací to není náhoda. Pokud Titan skutečně dorazí, neměl by být k smíchu. Cummins potřebuje výkon kolem 220 koňských sil a točivý moment v okolí pěti stovek newtonmetrů, takže objem se bude pohybovat kolem tří litrů. Nastupuje také v Americe vláda černých pistolí?

Dnešní speciál bohatý na fotografie a chudý informacemi zakončíme u značky Aston Martin. Opět nepůjde o auta. Ben Collier, britský sběratel a fanoušek Aston Martinu, si nechal u Bowningu vyrobit velmi zvláštní zbraň. Je na ní vyryté okřídlené logo britské značky a dvojice vozů V8 Volante z osmdesátých let, které měl Collier donedávna ve sbírce. Minulý čas je na místě, Brit už auta nevlastní, a tak nemá zájem ani o svou brokovnici B25. 23. června ji nabídne v aukci a očekává za ni asi půl milionu korun.

21.5.2011 12:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist