Autotýden Martina Plaštiaka: auta jsou lepší než sex

My Evropané v autech bouráme, spíme i čteme, ale na Američany pořád nemáme. Také Kanada si cení své mobility a řidičské pudy tu vítězí nad rozmnožovacími.

Začněme trochu nudně, ale stručně: krizí. Německý trh zažil v kětnu další pokles prodejů nových aut, tentokrát o 28 procent meziročně. Média už tomu raději nevěnují pozornosti, protože největší automobilový trh v Evropě je na sestupu od skončení šrotovného vloni v září. V Americe naopak svítá výrobcům naděje, nejenže Chrysler, FordGeneral Motors vykázaly po letech zisk, ale nyní hlásí také rekordní pokles počtu reklamací a výdajů na jejich vyřízení. Je to jen pár let, co se Američané důsledně opřeli do zvyšování kvality a výsledky už se projevují. Od roku 2007 klesl počet hlášených poruch o čtyřicet procent, ačkoli část z toho jde na vrub mizernému odbytu.

Americké instituce nenechávají nic náhodě a pevně drží pod krkem Toyotu, na trhu v USA velkého a do jisté míry neoblíbeného hráče. NHTSA (National Highway And Traffic Administration), vládní agentura zodpovědná za bezpečnost na silnicích, zvýšila odhad počtu úmrtí v souvislosti se zaseklými japonskými akcelerátory na 89. Vyšetřování stále probíhá, ačkoli už padlo několik dílčích verdiktů. Toyota vyhlásila kvůli problematickému mechanismu koncem loňského roku obrovskou svolávací akci, ale podle NHTSA neinformovala řidiče dostatečně rychle, za což Japonci dostali pokutu v přepočtu 340 milionů korun. Od března, kdy začala věc zkoumat, shromáždila NHTSA na 6200 hlášení od postižených řidičů a v současnosti vyšetřuje 71 případů, které od roku 2000 skončily smrtí. Je zajímavé, že sto z nejnovějších hlášení se týká vozů, které už byly v rámci svolávací akce upraveny a měly by tedy být v pořádku. NHTSA se k těmto případům staví prozatím skepticky. Toyota slíbila, že od roku 2011 vybaví všechna svá auta systémem, který při aktivaci brzd odpojí plyn.BMW řeší mnohem přijemnější problémy. Minulý týden úspěšně nabouralo několik 530d, vybavených novým brzdovým asistentem. Systém pro předcházení nehodám už se vyrábí a našli byste jej v mnoha prodávaných řadách 5 i 7, takže samozřejmě musí fungovat. Nebyl však doposud použit při nárazových testech podle metodiky EuroNCAP, které jakékoli elektronické pomocníky zakazují. To má svůj smysl, ale mnichovskou automobilku zajímalo, jak by si její stroje vedly posíleny vševidoucím křemíkovým okem. Auta, rozjetá na 64 kilometrů v hodině, dokázala před srážkou samočinně zabrzdit na 40 km/h a citelně snížit dopady nárazu na posádku. V reálném světě funguje systém ve dvou fázích: nejprve řidiče na možnou srážku upozorní a zvýší citlivost brzd, teprve pokud náraz vyhodnotí jako neodvratný, začne auto samo zpomalovat. BMW doufá, že EuroNCAP bude na elektronické pomocníky myslet více a umožní jim účast v testech.

Po Mnichově, respektive po tamní divizi M, pokukuje pro změnu Infiniti. Japonci si zaregistrovali označení „Infiniti Performance Line“ a „IPL“, prozatím jen v USA. Je jasné, že v první fázi půjde o prodej dílů spíše než celých vozů. Automobilka se pokusí vymámit ze zákazníků peníze navíc stejně jako to dělají Němci s M-pakety a balíčky S-Line. Žádost uvádí, že označení se objeví na součástkách motorů, zavěšení i brzd, stejně jako třeba na sportovních sedadlech. Mluvčí automobilky zprávy nekomentoval, ale přiznal, že Infiniti v Pebble Beach představí dvě nové verze sedanu a kupé řady G. Víme také, že na léto značka chystá úplně nový sportovní model, detaily však neznáme.

Zajímavý projekt se zrodil v hlavách Michaela Bockleta a jeho týmu z města Koblenz. Postavili expediční Mercedes Unimog U4000, který nabídne dobrodružně založeným řidičům veškerý komfort obvyklý v našich končinách. Uvnitř najdete velkou lednici, sporák, televizi i sprchu s teplou vodou. Z obytné nástavby lze dveřmi projít přímo do kabiny, auto si veze 300 litrů čerstvé vody a má vymoženosti jako centrální regulaci tlaku v pneumatikách nebo obrovský naviják s tahem sedm tun. Za 248 300 eur bez DPH (6,4 mil. Kč) dostanete stroj, který vás doveze v podstatě kamkoli. Universalmotorgerät je totiž něco jako velmi rychlý traktor, s pohonem všech kol a hned několika převodovkami. Díky nim a čtyřválcovému dieselu o výkonu 215 koní vyjedete všude. A kam nevyjedete, tam se nejspíš ani dostat nedá.Ale zpátky do Spojených států, kam se v roce 2012 vrátí také formule 1. Závod se pojede někde poblíž Austinu v Texasu, přesné místo je zatím tajné. To vše jen teoreticky, protože smlouvu s Berniem Ecclestonem podepsal jistý Tavo Hellmund, majitel společnosti Full Throttle Productions, který zatím nemá pozemky, investory ani projekt. Abychom byli fér, tak na tom posledním pracuje Hermann Tilke, dvorní architekt okruhů F1. Přesto se většině komentátorů plán nezdá, nejen kvůli velmi napjatému rozvrhu. Neralisticky vypadá odhad investice na 250 milionů dolarů – právě tolik stála i Texas Motor Speedway, jenže před patnácti lety. Jak kdysi řekl Roger Penske: „Nejrychlejší způsob, jak udělat malé jmění v závodním byznysu, je začít s velkým jměním.“ Uspějí američtí snílkové tam, kde nedávno selhal Donington Park, okruh s mnohaletou tradicí a obrovským zázemím?

A nakonec pár kuriozit. Chlapce jménam Joseph Dominick Phillips potkala na dálnici ve městě Bemidji v Minnesotě šťastná událost. Dne 19. května se tu přímo za jízdy narodil. Nebyl by první ani poslední, kdyby rodička v tu chvíli neřídila. Amanda McBride, zkušená devětadvacetiletá matka dvou dětí, zrovna spěchala do porodnice. Na sedadle spolujezdce naštěstí seděl její partner Joseph Phillips, jemuž zdravotní stav neumožňuje řídit. Když Amandě odtekla plodová voda, řekla příteli ať podrží volant a stihla si tak tak stáhnout kalhoty. „Dítě prostě vyklouzlo ven. Jen jsem seděla, nebyl to vůbec žádný problém,“ komentovala událost matka. Ani podle otce nešlo o velké drama: „Jen na mě zakřičela, ať chytnu volant. Pak jsem najednou slyšel dětský pláč.“ Zdravý Joseph Dominick přišel na svět v červeném Chevroletu Cobalt z roku 2005. Automobilka rodině slíbila pleny na celý rok zdarma.Mnohem smutnější zážitek si z dálnice odnesla jistá Lauren Rosenberg. Vloni 19. ledna ji srazilo auto, právě když kráčela prostředkem vozovky. Byla na výletě a rizika spojená s chůzí po víceproudé silnici si nejspíš vůbec nepřipustila. Trasu jí poradily mapy portálu Google a žena pochopitelně velkou společnost žaluje. Aby toho však nebylo málo, požaduje kompenzaci také po řidiči, který ji srazil. Jen náklady na léčení přesáhly dva miliony korun a bolestné je samozřejmostí. Vsázíte na vítězství zdravého rozumu?

A konečně nejčernější zpráva týdne přišla z Kanady. V zemi, kde je v křížovkách pět set kilometrů na šest „blízko“, uspořádal Světový fond divočiny (World Wildlife Fund – WWF) průzkum veřejného mínění, postavený kolem otázky: „Čeho byste se nejraději vzdali?“. Smyslem akce bylo najít mezi Kanaďany podporu pro týden bez řízení, který právě končí (31.5-6.6.). Výsledky nedopadly pro divočinu dobře, když jen jediné procento dotázaných vybralo z nabízených možností řízení auta. Smutná je zpráva proto, že dvakrát tolik respondentů by se raději zřeklo sexuálního života. Nejčastěji lidé odpovídali, že jejich svět by neutrpěl ochuzen o jídlo z fast foodů (36 %) a kávu (14 %). Na třetím místě skončila překvapivě se šesti procenty televize.

Martin Plaštiak

5.6.2010 8:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist